Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Jest ziarnko prawdy w tym, że za "złe opony" można dostać 3 tys. zł mandatu

Jest ziarnko prawdy w tym, że za "złe opony" można dostać 3 tys. zł mandatu

Nagłówki sugerują mandaty za jazdę na oponach innych niż zimowe lub drakońskie kary za jazdę na oponach mocno wyeksploatowanych. Za jazdę na "złych oponach" grozić ma 3 tys. zł kary, którą policjanci masowo nakładają na kierowców. To oczywiście nieprawda, choć ziarnko prawdy w tej informacji się znajduje. Ba, teoretycznie kara za jazdę na nieodpowiednich oponach może być nawet wyższa.

Jest ziarnko prawdy w tym, że za "złe opony" można dostać 3 tys. zł mandatu
Jest ziarnko prawdy w tym, że za "złe opony" można dostać 3 tys. zł mandatuŹródło: Policja
  • Jest kilka przepisów, które w teorii pozwalają nakładać wysokie mandaty za nawet drobne wykroczenia nieujęte w taryfikatorze mandatów. Te przepisy są bardzo pojemne
  • Kary za zły stan pojazdu, w tym za zły stan opon, są bardzo niskie, w pewnych przypadkach wydają się nawet rażąco niskie. Ale w przepisach są inne paragrafy, na które może powołać się policjant
  • Prawdopodobnie żaden kierowca w Polsce nie dostał jeszcze trzech tysięcy złotych mandatu za jazdę autem osobowym na zużytych oponach, niemniej, jeśli z powodu złego stanu auta spowoduje się wypadek, jest to okoliczność obciążająca kierowcę

Taryfikator mandatów nie przewiduje kar za wszystkie możliwe wykroczenia, bo też wyobraźnia jego twórców ma swoje granice. Znajdziemy w nim stawki mandatów przewidzianych za niewielką część możliwych wykroczeń, w tym za najbardziej oczywiste, najczęściej popełniane i te, które uznano za najpoważniejsze. Aby jednak nie pozostawiać policjantów (i sądów) bez narzędzi do karania sprawców wykroczeń za czyny nieobjęte taryfikatorem mandatów, stworzono kilka bardzo pojemnych przepisów. Pozwalają one karać sprawców nietypowych wykroczeń mandatami "według uznania", oczywiście w pewnych granicach:

  • ogólny przepis Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia przewiduje maksymalny mandat za wykroczenie drogowe w wysokości 5 tys. zł
  • maksymalna kara za niektóre wykroczenia drogowe według Kodeksu wykroczeń to 30 tys. zł
  • w przypadku wielu wykroczeń drogowych, uznanych za mniej groźne, Kodeks wykroczeń ustawia poprzeczkę znacznie niżej – na 1 tys., 1500 zł, 3 tys. czy 5 tys. zł. To maksymalne kary, jakie może nałożyć na kierowcę sąd, gdy z jakichś przyczyn nie doszło do ukarania kierowcy mandatem.
  • przepis, którym kierowcy straszeni są najczęściej (gdy nie udaje się znaleźć w taryfikatorze mandatów odpowiedniej rubryki) brzmi:

Kodeks wykroczeń art. 97. Uczestnik ruchu lub inna osoba znajdująca się na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu, a także właściciel lub posiadacz pojazdu, który wykracza przeciwko innym przepisom ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym lub przepisom wydanym na jej podstawie,

Mandat za opony - co na to przepisy

  • Opony samochodu muszą mieć właściwą głębokość bieżnika. To 1,6 mm, chyba, że wskaźnik zużycia opony "jest ustawiony" wyżej i wskazuje graniczne zużycie opony przy np. 3 mm – wówczas obowiązuje ta wyższa wartość.
  • Opony nie mogą mieć widocznych pęknięć, które odsłaniają lub naruszają ich konstrukcję.
  • Opony na jednej osi pojazdu muszą być takie same (opony tylnej osi mogą być jednak inne niż opony założone z przodu).
  • Dozwolone jest tymczasowe użycie "dojazdówki" o innych parametrach niż normalne koła "do jazdy", jeśli była na fabrycznym wyposażeniu samochodu.
  • Opony muszą być dostosowane do masy pojazdu i jego maksymalnej prędkości.
  • Wymaganie dostosowania parametrów opon do maksymalnej prędkości auta nie dotyczy opon zimowych – w ich przypadku wystarczy, że są dostosowane do prędkości 160 km/h. Przepis (stworzony na bazie przepisów obowiązujących m.in. w Niemczech) każe jednak w takim wypadku umieścić w aucie dobrze widoczną dla kierowcy informację/naklejkę mówiącą o maksymalnej prędkości opon.
  • W Polsce nie ma obowiązku używania opon zimowych, choć oczywiście rozsądek każe mieć opony dostosowane do pory roku.
Skrajnie zużyta opona
Skrajnie zużyta oponaŹródło: Shutterstock

Teoretycznie za niedostosowanie się do któregokolwiek z wymienionych wymagań grozi wysoki mandat, a także cofnięcie dopuszczenia pojazdu do ruchu. Obecnie policjant nie zatrzymuje już dowodu rejestracyjnego, bo kierowca nie ma obowiązku go wozić – policjant wpisuje jednak stosowną informację do bazy danych. Aby auto ponownie było dopuszczone do ruchu, musi zaliczyć przegląd techniczny.

Wiele podstaw do mandatu za złe opony

Przepis ogólny mówiący o trzech tys. zł mandatu za "inne" przewinienia wcale nie wydaje się najlepiej dopasowany do "złych" opon. W Kodeksie wykroczeń jest też coś takiego:

Art. 96. § 1. Właściciel, posiadacz, użytkownik lub prowadzący pojazd, który na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu dopuszcza: (...) pojazd do jazdy, pomimo że pojazd nie jest należycie zaopatrzony w wymagane urządzenia i przyrządy albo pomimo, że nie nadają się one do spełnienia swego przeznaczenia, podlega karze grzywny.

W tym przypadku maksymalna grzywna, jaką może nałożyć sąd na kierowcę, to 5 tys. zł (nie 30 tys. zł, gdyż ten przepis nie znajduje się na liście wykroczeń podlegających pod najsurowsze kary). Trzy tysiące czy pięć... bez znaczenia w tym przypadku. Trzeba nowiem znać proporcje.

  • Trzy tys. zł mandatu można dostać za przewożenie w pojeździe nieprzystosowanym do tego co najmniej 10 nadprogramowych pasażerów
  • "zaledwie" 2500 zł mandatu można dostać za przekroczenie prędkości o więcej niż 70 km/h
  • w pozostałych przypadkach grzywnę trzy tys. zł taryfikator przewiduje za wykroczenia popełnione w warunkach "recydywy" – gdy np. ktoś drugi raz w ciągu dwóch lat spowoduje kolizję, powodując u ofiar rozstrój zdrowia lub "naruszenie narządu ciała"; gdy ktoś drugi raz da się złapać na wyprzedzaniu na przejściu dla pieszych, na nieustąpieniu pierwszeństwa pieszemu, itp.

Mandaty za niesprawność techniczną pojazdu, pomimo zaostrzenia przepisów o karaniu kierowców, pozostały niskie. Przykładowo...

  • za używanie opon z umieszczonymi w nich na trwałe elementami przeciwślizgowymi (kolcami) taryfikator przewiduje mandat 100 zł
  • Niedopełnienie przez kierującego pojazdem obowiązku utrzymywania tablic (tablicy) rejestracyjnych i innych wymaganych oznaczeń pojazdu w należytym stanie oraz zapewnienia ich czytelności – 100 zł
  • Używanie pojazdu niszczącego nawierzchnię drogi300 zł
  • Używanie pojazdu na obszarze zabudowanym w sposób powodujący uciążliwości związane z nadmierną emisją spalin do środowiska lub nadmiernym hałasem – grzywna "nie wyższa niż 300 zł"
  • Dopuszczenie przez właściciela, posiadacza, użytkownika lub prowadzącego pojazd do jazdy na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu pojazdu nienależycie zaopatrzonego w wymagane urządzenia lub przyrządy albo pomimo że nie nadają się one do spełnienia swojego przeznaczenia 50-200 zł

Ta ostatnia pozycja wydaje się – w odniesieniu do "złych" opon – najbardziej odpowiednia. Przykrym dodatkiem do mandatu jest cofnięcie dopuszczenia auta do ruchu – z tym trzeba się liczyć, nie powinno być w tej kwestii taryfy ulgowej.

W teorii sąd – jeśli z jakichś względów sprawa nie skończy się mandatem – może karę podwyższyć, niemniej – jako że takie wykroczenia popełniają zwykle ludzie o niskim statusie materialnym, kary są odpowiednio niskie. W przeciwnym wypadku można by stwierdzić, że "trzy tys. zł mandatu grozi za przepaloną żarówkę" – a przecież byłby to absurd.

Co nie znaczy, że radzimy jeździć na "łysych" oponach – nic z tych rzeczy. Jazda na kiepskich oponach jest niebezpieczna, a jeśli dojdzie do wypadku, zły stan opon (a nawet użycie opon letnich w warunkach zimowych, co zasadniczo jest dozwolone) będzie okolicznością obciążającą.

Co ile wymieniać opony

Austriacki ÖAMTC zaleca kierowcom stosowanie zasady 4x4x4, co w praktyce oznacza, że w pojeździe powinny znajdować się 4 identyczne opony, nie starsze niż 4 lata, z bieżnikiem o minimalnej wysokości 4 mm. Producenci opon również rekomendują, aby opony zimowe nie miały więcej niż cztery lata. To samo dotyczy opon letnich.

Opony całoroczne a zima

Czy opony całoroczne są rzeczywiście tak wszechstronne, jak przekonują nas ich producenci? Sprawdzamy 10 modeli w rozmiarze 245/45 R 18, z różnych półek cenowych, od opon marek premium, aż po tanie gumy budżetowe. Już wiemy, że nie wszystkie opony całoroczne rzeczywiście nadają się na cały rok. Który model opon wielosezonowych jest najlepszy? Który oferuje najwięcej w relacji do ceny? W tym tekście znajdziesz nasze rekomendacje oparte na wynikach naszych pomiarów: Ranking opon całorocznych 2024 - najlepsze opony do SUV-ów

Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków