Wciąż powtarza się pytanie, czy i który producent potrafi stworzyć idealne auto? Recept na realizację takiego przedsięwzięcia jest wiele, ale zawsze kończy się to w okolicach kompromisu. Takie auto musi idealnie łączyć cechy funkcjonalności, radości z jazdy, małe zużycie paliwa, wysoki współczynnik bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego oraz oczywiście odpowiednia atrakcyjną cenę. Niektórym producentom udało się osiągnąć pod tym względem poziom równy ideału, ale problem polega na tym, że koktajl tych własności jest porównywalny z innymi. Udało się to BMW, Audi, Porsche, no i ostatecznie Maździe.
Wyjątkowa Mazda
Ta japońska marka zawsze słynęła z solidności. W 2008 roku Mazda2 została światowym autem roku, co uznano za wielką niespodziankę. Jednak z całą pewnością może być zaliczana do liderów swojego segmentu.
W ostatnich tygodniach mieliśmy okazję poznania dwóch trzydrzwiowych wersji. Z czterocylindrowymi silnikami benzynowymi o pojemności skokowej 1,3 MZR o mocy 63 kW (86 KM) oraz 1,5 MZR o mocy 76 kW (103 KM). Dzisiaj zajmiemy się wersją mocniejszą, która w zależności od rynku otrzymała sprzedawana jest pod nazwą GT lub Sport.
Może podobać się nadwozie, a także przestrzenne jak na tą klasę wnętrze. Kierowca ma do dyspozycji dobre miejsce pracy. Wygodny fotel, który bez problemu można dostosować do każdej sylwetki. Siedzenia są twarde, ale ich zalety docenimy dopiero podczas długiej jazdy. Minusem jest koło kierownicy, które można regulować tylko w jednej płaszczyźnie.
GT czy Sport?
Chociaż to mały model, to wrażenia z jazdy mogą być porównywalne z niższą klasą średnią. Dużo przyjemności może dostarczyć kierowcy czterocylindrowa jednostka benzynowa o pojemności skokowej 1,5 l i mocy 76 kW przy 6000 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 137 Nm przy 4000 obr./min.
Ta wersja charakteryzuje się żwawym silnikiem o charakterystycznym brzemieniu. Bogate wyposażenie obejmuje m.in. automatyczną klimatyzację, tempomat, podgrzewane przednie fotele, ABS+EBD+EBA, komputer pokładowy, elektrycznie sterowane szyby oraz pakiet sportowy (Sports Appearance Pack) składający się z przedniego zderzaka z powiększoną osłoną wlotu powietrza, sportowego grilla, nakładek progowych i spoilera nad tylną szybą.
Wersja Sport należy do najdroższych w ofercie i kosztuje 61 800 złotych. Dodatkowo trzeba zapłacić 1500 zł za lakier metalizowany. Konstruktorom udało się stworzyć zawieszenie, który znakomicie utrzymuje auta na drodze, a przy tym dobrze tłumi nierówności. Praktycznie dobrze radzi sobie na wszystkich rodzajach nawierzchni. Do tego należy dodać precyzyjne sterowanie i ostre hamulce. Od stylu jazdy uzależnione jest zużycie paliwa, które przy spokojnej jeździe udaje się nawet utrzymać na granicy 6 l/100 km. Gdy jednak odezwie się w nas żyłka sportowa, to musimy się liczyć ze zużyciem nawet ok. 10 l/100 km. Przyjemność musi kosztować.
Jest także coś co każdego użytkownika może denerwować. Dotyczy to systemu składania i przesuwania przednich foteli. W tym celu należy pociągnąć wystające za tylnym oparciem cięgło, przechylić oparcie, całe siedzenie przesunąć do przodu i można wsiadać. Jednak takie rozwiązanie nie zapamiętuje poprzedniej pozycji. Można z tym się uporać od strony współpasażera, ale kierowca ma już problemy. W celu przesunięcia fotela w pierwotne miejsce musi skorzystać z pomocy dźwignie usytuowanej pod nim.
Plusy
•Udany design•Łatwe sterowanie•Znakomite podwozie•Dynamiczny silnik z przyjemnym dźwiękiem
Minusy
•Niewielki bagażnik•Koło kierownicy regulowane tylko w jednej płaszczyźnie•Niepraktyczne rozwiązanie mechanizmu składania przednich foteli
Ocena
Wnętrze, sterowanie | |
Jakość wykonania wnętrza | 8 |
Jakość siedzeń (długość siedzenia, trzymanie boczne) | 8 |
Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność | 8 |
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - nogi | 7 |
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - głowa | 7 |
Praktyczne schowki | 8 |
Przyjemność z jazdy | 9 |
Widoczność do przodu | 8 |
Widoczność do tyłu | 7 |
Silnik, skrzynia biegów | |
Praca silnika | 8 |
Osiągi na niższych obrotach | 8 |
Moc na wyższych obrotach | 10 |
Głośność na niższych obrotach | 8 |
Głośność na wyższych obrotach | 8 |
Zużycie paliwa | 7 |
Stopnie skrzyni biegów | 8 |
Łatwość zmiany przełożeń | 8 |
Zawieszenie, hamulce | |
Własności jezdne w normalnym ruchu | 8 |
Własności jezdne w warunkach ekstremalnych | 9 |
Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni…) | 8 |
Przeniesienie siły napędowej na jezdnię | 10 |
Skuteczność hamulców | 8 |
Bagażnik | |
Wielkość bagażnika | 6 |
Możliwość załadunku bagażnika | 6 |
Funkcjonalność bagażnika | 7 |
Stosunek ceny do wartości użytecznej | |
Cena/wartość użyteczna | 7 |
Ocena całkowita | |
Ocena całkowita - średnia | 7,85 |
Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc silnika o pojemności 1.6 l może być porównywalna z mocą silnika 8-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę.Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10 punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 - bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 - bardzo niskie zużycie.
Dane techniczne
Silnik: | |
Typ silnika: | benzynowy |
Cylindry / zawory: | 4 / 4 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1498 |
Moc (kW / obr./min): | 76 / 6000 |
Maksymalny mom. obr. (Nm / obr./min): | 137 / 4000 |
Parametry eksploatacyjne: | |
Prędkość maksymalna (km/h): | 188 |
Przyspieszenia 0 - 100 km/h (s): | 10.4 |
Zużycie paliwa-miasto/autostrada/kombi (l/100 km): | 7.6 / 4.9 / 5.9 |
Rozmiary i masy: | |
Bagażnik - siedzenia/złożone (l): | 250 / 787 |
Pojemność zbiornika paliwa (l): | 43 |
Masa gotowego do drogi / nośność (kg): | 955 / 500 |
Rozmiar opon | 195/45 R16 |
Wymiary do wykresu - zewnętrzne: | |
a) długość (mm): | 3885 |
b) szerokość (mm): | 1695 |
c) wysokość (mm): | 1475 |
d) rozstaw osi (mm): | 2490 |
Wymiary do wykresu - wewnętrzne: | |
g) podzielna przestrzeń z przodu min/max (mm): | 840 / 1030 |
h) podzielna przestrzeń z tyłu min/max (mm): | 650 / 890 |
i) wysokość nad siedzeniem - z przodu (mm): | 960 |
j) wysokość nad siedzeniem - z tyłu (mm): | 900 |
k) szerokość z przodu (mm): | 1440 |
l) szerokość z tyłu (mm): | 1380 |
długość siedzenia z przodu (mm): | 590 |
długość siedzenia z tyłu (mm): | 490 |
wysokość oparcia z przodu (mm): | 600 |
wysokość oparcia z tyłu (mm): | 550 |
miejsce pod przednim siedzeniem z tyłu: | TAK |