Wciąż powtarza się pytanie, czy i który producent potrafi stworzyć idealne auto? Recept na realizację takiego przedsięwzięcia jest wiele, ale zawsze kończy się to w okolicach kompromisu. Takie auto musi idealnie łączyć cechy funkcjonalności, radości z jazdy, małe zużycie paliwa, wysoki współczynnik bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego oraz oczywiście odpowiednia atrakcyjną cenę. Niektórym producentom udało się osiągnąć pod tym względem poziom równy ideału, ale problem polega na tym, że koktajl tych własności jest porównywalny z innymi. Udało się to BMW, Audi, Porsche, no i ostatecznie Maździe.

Wyjątkowa Mazda

Ta japońska marka zawsze słynęła z solidności. W 2008 roku Mazda2 została światowym autem roku, co uznano za wielką niespodziankę. Jednak z całą pewnością może być zaliczana do liderów swojego segmentu.

W ostatnich tygodniach mieliśmy okazję poznania dwóch trzydrzwiowych wersji. Z czterocylindrowymi silnikami benzynowymi o pojemności skokowej 1,3 MZR o mocy 63 kW (86 KM) oraz 1,5 MZR o mocy 76 kW (103 KM). Dzisiaj zajmiemy się wersją mocniejszą, która w zależności od rynku otrzymała sprzedawana jest pod nazwą GT lub Sport.

Mazda2 1,5 MZR (76 kW) Sport - japońska zabawka Foto: Auto Świat
Mazda2 1,5 MZR (76 kW) Sport - japońska zabawka

Może podobać się nadwozie, a także przestrzenne jak na tą klasę wnętrze. Kierowca ma do dyspozycji dobre miejsce pracy. Wygodny fotel, który bez problemu można dostosować do każdej sylwetki. Siedzenia są twarde, ale ich zalety docenimy dopiero podczas długiej jazdy. Minusem jest koło kierownicy, które można regulować tylko w jednej płaszczyźnie.

GT czy Sport?

Chociaż to mały model, to wrażenia z jazdy mogą być porównywalne z niższą klasą średnią. Dużo przyjemności może dostarczyć kierowcy czterocylindrowa jednostka benzynowa o pojemności skokowej 1,5 l i mocy 76 kW przy 6000 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 137 Nm przy 4000 obr./min.

Mazda2 1,5 MZR (76 kW) Sport - japońska zabawka Foto: Auto Świat
Mazda2 1,5 MZR (76 kW) Sport - japońska zabawka

Ta wersja charakteryzuje się żwawym silnikiem o charakterystycznym brzemieniu. Bogate wyposażenie obejmuje m.in. automatyczną klimatyzację, tempomat, podgrzewane przednie fotele, ABS+EBD+EBA, komputer pokładowy, elektrycznie sterowane szyby oraz pakiet sportowy (Sports Appearance Pack) składający się z przedniego zderzaka z powiększoną osłoną wlotu powietrza, sportowego grilla, nakładek progowych i spoilera nad tylną szybą.

Wersja Sport należy do najdroższych w ofercie i kosztuje 61 800 złotych. Dodatkowo trzeba zapłacić 1500 zł za lakier metalizowany. Konstruktorom udało się stworzyć zawieszenie, który znakomicie utrzymuje auta na drodze, a przy tym dobrze tłumi nierówności. Praktycznie dobrze radzi sobie na wszystkich rodzajach nawierzchni. Do tego należy dodać precyzyjne sterowanie i ostre hamulce. Od stylu jazdy uzależnione jest zużycie paliwa, które przy spokojnej jeździe udaje się nawet utrzymać na granicy 6 l/100 km. Gdy jednak odezwie się w nas żyłka sportowa, to musimy się liczyć ze zużyciem nawet ok. 10 l/100 km. Przyjemność musi kosztować.

Jest także coś co każdego użytkownika może denerwować. Dotyczy to systemu składania i przesuwania przednich foteli. W tym celu należy pociągnąć wystające za tylnym oparciem cięgło, przechylić oparcie, całe siedzenie przesunąć do przodu i można wsiadać. Jednak takie rozwiązanie nie zapamiętuje poprzedniej pozycji. Można z tym się uporać od strony współpasażera, ale kierowca ma już problemy. W celu przesunięcia fotela w pierwotne miejsce musi skorzystać z pomocy dźwignie usytuowanej pod nim.

Plusy

•Udany design•Łatwe sterowanie•Znakomite podwozie•Dynamiczny silnik z przyjemnym dźwiękiem

Minusy

•Niewielki bagażnik•Koło kierownicy regulowane tylko w jednej płaszczyźnie•Niepraktyczne rozwiązanie mechanizmu składania przednich foteli

Ocena

Wnętrze, sterowanie
Jakość wykonania wnętrza 8
Jakość siedzeń (długość siedzenia, trzymanie boczne) 8
Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność 8
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - nogi 7
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - głowa 7
Praktyczne schowki 8
Przyjemność z jazdy 9
Widoczność do przodu 8
Widoczność do tyłu 7
Silnik, skrzynia biegów
Praca silnika 8
Osiągi na niższych obrotach 8
Moc na wyższych obrotach 10
Głośność na niższych obrotach 8
Głośność na wyższych obrotach 8
Zużycie paliwa 7
Stopnie skrzyni biegów 8
Łatwość zmiany przełożeń 8
Zawieszenie, hamulce
Własności jezdne w normalnym ruchu 8
Własności jezdne w warunkach ekstremalnych 9
Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni…) 8
Przeniesienie siły napędowej na jezdnię 10
Skuteczność hamulców 8
Bagażnik
Wielkość bagażnika 6
Możliwość załadunku bagażnika 6
Funkcjonalność bagażnika 7
Stosunek ceny do wartości użytecznej
Cena/wartość użyteczna 7
Ocena całkowita
Ocena całkowita - średnia 7,85

Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc silnika o pojemności 1.6 l może być porównywalna z mocą silnika 8-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę.Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10 punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 - bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 - bardzo niskie zużycie.

Dane techniczne

Silnik:
Typ silnika: benzynowy
Cylindry / zawory: 4 / 4
Pojemność skokowa (cm3): 1498
Moc (kW / obr./min): 76 / 6000
Maksymalny mom. obr. (Nm / obr./min): 137 / 4000
Parametry eksploatacyjne:
Prędkość maksymalna (km/h): 188
Przyspieszenia 0 - 100 km/h (s): 10.4
Zużycie paliwa-miasto/autostrada/kombi (l/100 km): 7.6 / 4.9 / 5.9
Rozmiary i masy:
Bagażnik - siedzenia/złożone (l): 250 / 787
Pojemność zbiornika paliwa (l): 43
Masa gotowego do drogi / nośność (kg): 955 / 500
Rozmiar opon 195/45 R16
Wymiary do wykresu - zewnętrzne:
a) długość (mm): 3885
b) szerokość (mm): 1695
c) wysokość (mm): 1475
d) rozstaw osi (mm): 2490
Wymiary do wykresu - wewnętrzne:
g) podzielna przestrzeń z przodu min/max (mm): 840 / 1030
h) podzielna przestrzeń z tyłu min/max (mm): 650 / 890
i) wysokość nad siedzeniem - z przodu (mm): 960
j) wysokość nad siedzeniem - z tyłu (mm): 900
k) szerokość z przodu (mm): 1440
l) szerokość z tyłu (mm): 1380
długość siedzenia z przodu (mm): 590
długość siedzenia z tyłu (mm): 490
wysokość oparcia z przodu (mm): 600
wysokość oparcia z tyłu (mm): 550
miejsce pod przednim siedzeniem z tyłu: TAK