W 2017 roku założona przez Hansa-Wernera Aufrechta i Erharda Melchera firma obchodzi swoje 50. urodziny. W ciągu minionego półwiecza odnotowała liczne sukcesy w sporcie motorowym, a dzięki projektowaniu unikalnych aut seryjnych systematycznie pieczętuje swoją pozycję uznanej marki samochodów o wysokich osiągach.

Dzisiaj, jako spółka należąca w całości do Daimler AG, Mercedes-AMG reprezentuje sportowe ramię koncernu. W jubileuszowym roku, z myślą o przyszłości, będzie kontynuować historię sukcesu, który swój początek miał w dwuosobowym warsztacie. Każdy z około 1500 zatrudnionych obecnie pracowników skoncentruje się na wypełnieniu obietnicy, jaką składa marka AMG – „Driving Performance”. To hasło łączące jej najmocniejsze strony: najnowocześniejszą technologię i pasję do dynamicznych, emocjonujących produktów.

Na całym świecie inżynierowie z Affalterbach uchodzą za wybitnych ekspertów od silników – słyną nie tylko z ich projektowania, ale i z filozofii „jeden człowiek, jeden silnik”, która oznacza, że każda jednostka jest, niejako, ręcznie montowana przez jednego technika. AMG rozpoczyna ten jubileuszowy rok z kolejnym rekordem sprzedaży.

W 2017 r. sportowa marka Mercedes-Benz sprzedała 99 235 aut, w tym 1 108 w Polsce. Globalnie osiągnęła ona 44,1% wzrostu, i znacznie przekroczyła rekordowe jak dotąd wyniki z roku 2015. Od 2013 r. jej sprzedaż jednostkowa wzrosła ponad trzykrotnie – to zasługa nieprzerwanego rozwoju modeli o wysokich osiągach.

W Affalterbach pracują zespoły odpowiedzialne zarządzanie, administrację, sprzedaż, rozwój oraz projektowanie. Działa tam również zakład ręcznej produkcji widlastych „ósemek” AMG. Jednostki 4-cylindrowe wytwarzane są w Kölledzie, a V12 – w Mannheim. Każdy z tych silników jest ręcznie montowany przez jednego wyznaczonego technika zgodnie z zasadą „jeden człowiek, jeden silnik”, o czym świadczy tabliczka z jego podpisem.

Dzisiaj Mercedes-AMG odpowiada nie tylko za opracowanie V-ósemek AMG, ale także za budowę rodziny nowych 8-cylindrowych jednostek Mercedes-Benz. Pierwszym seryjnym modelem z silnikiem V8 zaprojektowanym w Affalterbach był G 500, wprowadzony na rynek we wrześniu 2015 r.

50 lat Mercedes-AMG - Kamienie milowe w sportowej marki

- Firma AMG powstała w 1967 roku w Burgstall. Założyli ją Hans-Werner Aufrecht i Erhard Melcher pod nazwą „biuro konstrukcyjne oraz centrum projektowania i testów dla rozwoju silników wyścigowych”. Litery „AMG” pochodzą od słów Aufrecht i Melcher oraz Großaspach, gdzie urodził się Aufrecht.

- W 1971 roku firma AMG stała się sławna. Jej polakierowany na czerwono AMG 300 SEL 6.8 odniósł fantastyczne zwycięstwo w swojej klasie w 24-godzinnym wyścigu na torze Spa-Francorchamps. W klasyfikacji generalnej zajął drugie miejsce.

- W 1976 roku powstała fabryka w Affalterbach. Usytuowany w nowym budynku zakład konstruowania silników zamienił się w producenta sportowych limuzyn i coupé.

- W 1984 roku Melcher całkowicie niezależnie opracował głowicę w nowoczesnej technologii 4 zaworów na cylinder. Otrzymał ją 5-litrowy silnik V8 pod maską Mercedesa 500 SEC. Zasada „jeden człowiek, jeden silnik” była istotna od samego początku.

- Nowa głowica była stosowana nie tylko w modyfikowanej przez AMG Klasie S, ale od 1986 roku również w limuzynie klasy średniej (W124), a od 1987 – w wersji coupé (C124). Wzmocniona do 265 kW (360 KM) „124” przez amerykańskich dziennikarzy została nazwana „The Hammer” (z ang. młot).

- Od 1988 roku firma AMG nie tylko produkowała inne wyścigowe Mercedesy 190 E, ale była też odpowiedzialna za ich opracowywanie na potrzeby startów w niemieckiej serii wyścigów aut turystycznych (German Touring Car Championship – DTM).

- W 1990 roku wystartowała współpraca z Mercedes-Benz. Rok później inżynierowie AMG rozpoczęli projektowanie sportowych wersji samochodów spod znaku trójramiennej gwiazdy.

- Wprowadzony w 1993 roku model C 36 AMG był pierwszym na rynku owocem umowy o współpracy podpisanej z koncernem Daimler-Benz. I od razu przypadł klientom do gustu: do 1997 roku znalazł ponad 5000 nabywców.

- W 1996 roku AMG dostarczyło pierwszy samochód bezpieczeństwa Formuły 1 – był to właśnie model C 36 AMG.

- Z mocą od 1999 roku ówczesny koncern DaimlerChrysler stał się właścicielem 51% firmy AMG.

- W 2001 roku model C 32 AMG otrzymał nowo opracowaną 5-biegową skrzynię automatyczną połączoną z doładowanym mechanicznie silnikiem o pojemności 3,2 litra. Innowacyjne sterowanie pozwalało na ręczną zmianę przełożeń.

- W 2005 roku firma Mercedes-AMG została w całości przejęta przez koncern Daimler AG.

- Zaprezentowany w 2009 roku Mercedes-Benz SLS AMG był pierwszym opracowanym w całości niezależnie samochodem Mercedes-AMG. Emocjonujące brzmienie, bezkompromisowa dynamika jazdy i ikoniczne unoszone do góry drzwi przysporzyły mu fanów na całym świecie.

- W 2011 roku firma AMG przystąpiła do rywalizacji na torach wyścigowych wraz z SLS AMG GT3. Mercedes-Benz dołączył tym samym do ekskluzywnego świata wyścigów prywatnych zespołów.

- W 2014 roku zadebiutował Mercedes-AMG GT – drugi samochód sportowy opracowany w pełni samodzielnie w Affalterbach.

- Dzięki wprowadzeniu modeli kompaktowych oraz serii 43 firma AMG przyciągnęła nowe grupy klientów.

- Z wynikiem niemal 70 000 aut dostarczonych w 2015 r. marka ustanowiła nowy rekord sprzedaży. Wśród motorów wzrostu były nie tylko nowe modele z serii 43, ale przede wszystkim sportowe wersje Klasy C, SUV-ów oraz samochodów kompaktowych.

- Od 2016 r. nowy rozdział w historii wyścigów prywatnych zespołów klientów pisze Mercedes-AMG GT3. Rywalizujące się za jego kierownicą ekipy zajęły pierwsze cztery miejsca w 24-godzinnym wyścigu ADAC Zurich 24h na torze Nürburgring.

- Z liczbą blisko 100 000 egzemplarzy dostarczonych w 2016 r. Mercedes-AMG rozpoczyna swoje kolejne półwiecze z nowym rekordem sprzedaży.

- Wraz z AMG GT C marka poszerza swoje obecne portfolio aut sportowych do sześciu wersji (plus adresowany do zespołów klientów wyścigowy AMG GT3). W ciągu mniej niż trzech lat drugi opracowany samodzielnie samochód rozrósł się do całej rodziny modeli.