• System opracowany przez Nissana służy do stałej analizy fal mózgowych kierowcy
  • Samochód będzie mógł sprawniej reagować, dzięki funkcji przewidywania ruchów człowieka
  • Poprawa reakcji w trakcie jazdy wyniesie od 0,2 s do 0,5 s. Człowiekowi trudno to będzie zauważyć.

Skrótów w branży motoryzacyjnej nigdy dość. Od lat znamy takie jak ABS, ASR czy ESP. Z roku na rok pojawiają się kolejne. I będzie ich coraz więcej wraz z rozwojem technologii łączności. Pora przywyknąć do oznaczenia V2X (Vehicle to everything – samochód połączony właściwie ze wszystkim). Pod nim kryją się takie oznaczenia jak V2I (połączenie z infrastrukturą), V2V (z innymi samochodami), V2P (z pieszymi), V2D (z różnymi urządzeniami) oraz V2G (do sieci elektrycznej). Na tym nie koniec. Nissan dodaje kolejne: B2V.

Nissan B2V - bez odpowiedniego zestawu czujników na głowie kierowcy ani rusz
Nissan B2V - bez odpowiedniego zestawu czujników na głowie kierowcy ani rusz

Co kryje się pod skrótem B2V? Brain to vehicle, czyli po prostu nawiązanie łączności pomiędzy mózgiem kierowcy a samochodem. Brzmi niedorzecznie? Nissan przekonuje, że nowe rozwiązanie ma sens.

Zdaniem badaczy z zespołu Nissana badanie aktywności fal mózgowych może przydać się do poprawy reakcji samochodu. Daniele Schilaci z Nissana wyjaśnia: „Kiedy większość ludzi myśli o autonomicznej jeździe, mają bardzo bezosobową wizję przyszłości, w której ludzie rezygnują z kontroli nad maszynami. Jednak technologia B2V działa odwrotnie, wykorzystując sygnały z własnego mózgu, aby uczynić jazdę jeszcze bardziej ekscytującą i przyjemną”.

Nissan B2V - analiza aktywności fal mózgowych odbywa się na bieżąco
Nissan B2V - analiza aktywności fal mózgowych odbywa się na bieżąco

Nowy system ma przewidywać reakcje kierowcy (gdy zechce skręcić albo przyspieszyć) oraz wykrywać jego nastrój (ocena poczucia dyskomfortu). Działa zatem nie tylko podczas jazdy w trybie autonomicznym, ale także wtedy, gdy to człowiek prowadzi samochód a nie automat. Kiedy zatem podczas jazdy pojazd wykryje, że chcemy zainicjować ruch kierownicą lub pedałem gazu może szybciej rozpocząć działanie. Zdaniem Nissana oznacza to przyspieszenie reakcji o ok. 0.2 s do 0.5 s. Nietrudno zgadnąć, że z perspektywy kierowcy czy pasażerów taka reakcja jest praktycznie niezauważalna. Ale uwzględniając prędkość i tor jazdy, łatwiej będzie docenić korzyści podczas późniejszej analizy.

Nissan B2V - system ma przewidywać reakcje kierowcy (ruch kierownicą lub pedałem gazu)
Nissan B2V - system ma przewidywać reakcje kierowcy (ruch kierownicą lub pedałem gazu)

W przypadku uczucia dyskomfortu podczas jazdy autonomicznej samochód będzie reagował zupełnie inaczej. Zmieni konfigurację jazdy (dostosuje pracę zawieszenia, przyspieszanie czy hamowanie) oraz wyświetlanych treści w goglach VR (jeśli podróżujący będą z nich skorzystać). Póki co priorytet ma kierowca, więc jego reakcje będą uwzględniane w pierwszej kolejności.

System będzie można wypróbować nie tylko w warunkach laboratoryjnych. Nissan zamierza zademonstrować wybrane elementy podczas zbliżających się targów CES w Las Vegas.