Można oczekiwać, iż najnowszy Mercedes-Benz klasy C co najmniej powtórzy sukces swojego poprzednika, który w ciągu siedmiu lat przekroczył granicę 2,4 mln sprzedanych egzemplarzy. Nowa seria 205 wchodzi na rynek z wersją sedan, ale producent zapowiada już kolejne.

Nowość ma o 80 mm przedłużony rozstaw osi (2840 mm), jest o 95 mm dłuższa )4686 mm) i o 40 mm szersza (1810 mm) oraz ma o 5 litrów większą pojemność bagażnika w porównaniu z dotychczas produkowanych sedanem.

W porównaniu z konkurentami najnowszy Mercedes-Benz klasy C będzie imponował dłuższym rozstawem osi oraz bagażnikiem. Nowa generacja wykorzystuje hybrydową konstrukcję nadwozia, która łączy elementy aluminiowe ze stalowymi w stosunku 50:50. Podobne proporcje wykorzystano przy konstruowaniu najnowszej klasy S i Audi A6. Natomiast w klasie średniej jest to nowość. Samo nadwozie jest dzięki temu lżejsze o 70 kg, a całe auto aż o 100 kg. Obniżenie masy ma również wpływ na obniżenie o 20 proc. średniego zużycia paliwa.

Nowy design klasy C nawiązuje do klasy S, co ma wpływ na lepszą aerodynamikę. Wnętrze oferowane jest w czterech opcjach do wyboru – podstawowa, Avantgarde i AMG Line mają wciąż maskę z dużą gwiazdą, a Exclusive wyróżnia się innym użebrowaniem oraz logo umieszczonym na masce silnika. Za dopłatą można zamówić LED Intelligent Light System.

Model W205 (od 2014) W204 (2007-2013) W203 (2000-2007)
Długość [mm] 4686 4591 4526
Szerokość [mm] 1810 1770 1728
Wysokość [mm] 1442 1447 1426
Rozstaw osi [mm] 2840 2760 2715
Bagażnik [l] 480 475 455

Wnętrze łączy styl najnowszej klasy S i CLA. Na desce rozdzielczej dominuje centralnie umieszczony 7-calowy wyświetlacz. Nowością jest head-up display, a wyposażenie dopełnia znany z poprzedniej generacji adaptacyjny tempomat Distronic Plus.

W momencie wprowadzenia auta na rynek do wyboru producent oferuje trzy jednostki napędowe, wszystkie spełniające wymagania normy Euro 6. Będzie top jedyny turbodiesel C220 Blue Tec o pojemności skokowej 2.15 l i mocy 170 KM. Wkrótce dop oferty dołączy jednak C250 Blue Tec o mocy 204 KM oraz hybryda z silnikiem wysokoprężnym C 300 Blue Tec, którą wspomagać będzie silnik elektryczny o mocy 20 kW. Podobne połączenie znane jest z E 300 Blue Tec Hybrid.

Mercedes rozwija nową generację turbodiesli. Przy pojemności skokowej 1.6 litra będą one oferować 116 KM i maksymalny moment obrotowy 280 Nm oraz 136 KM i maksymalny moment 320 Nm.

Podstawowa jednostka benzynowa to 1.6 l z bezpośrednim wtryskiem paliwa C 180 o mocy 156 KM przejęta zostanie z aktualnego modelu. Silnik 2.0 l C 200 o mocy 184 KM pochodzi z E 200. W późniejszym okresie dojdą kolejne jednostki napędowe.

Model Mercedes C Audi A4 BMW 3 Infiniti Q50 Lexus IS Volvo S60
Długość [mm] 4686 4703 4626 4800 4665 4628
Szerokość [mm] 1810 1826 1811 1820 1810 1865
Wysokość [mm] 1442 1427 1429 1430 1430 1484
Rozstaw osi [mm] 2840 2808 2810 2850 2800 2776
Bagażnik [l] 480 480 480 500 480 380

W ofercie pozostaną nadal sześciostopniowe przekładnie manualne i siedmiostopniowe automatyczne. Natomiast nowy dziewięciostopniowy automat dołączy do oferty w późniejszym okresie. Auto będzie dostępne także z napędem czterech kół 4Matic.

Kolejną niespodzianką jest standardowy zbiornik paliwa o pojemności 41 litrów, który za dopłatą można wymienić na 68 litrowy.

Alternatywnie, jako pierwszy model w segmencie, nowa Klasa C może być zaopatrzona w elektronicznie sterowane zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC ze zmiennym stopniem tłumienia i układem samopoziomowania. Zapewnia ono niezrównany komfort resorowania, nawet podczas jazdy z pełnym obciążeniem. Kierowca ma do wyboru kilka trybów pracy: "Comfort", "ECO", "Sport" oraz "Sport+", a także dodatkowy program "Individual", pozwalający dobrać poszczególne ustawienia do osobistych upodobań. Nowa Klasa C jest seryjnie wyposażona w elektryczny hamulec postojowy.

Wszystkie odmiany klasy C standardowo otrzymają elektromechaniczny układ kierowniczy Direct Steer z siłą wspomagania dostosowaną do prędkości i zmiennym przełożeniem, zależnym od kąta skrętu kół. Aby w dalszym stopniu ograniczyć zużycie paliwa, pompa wspomagania jest sterowana na żądanie.

Mercedes-Benz Intelligent Drive

Najwyższy poziom bezpieczeństwa dostępny dla wszystkich - oto jeden z celów Mercedes-Benz. Właśnie dlatego nowa Klasa C korzysta z licznych układów wspomagających kierowcę, znanych z Klas E i S. Model jest seryjnie wyposażony w ATTENTION ASSIST, ostrzegający kierowcę przed sennością i nieuwagą. Standardowy system COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS chroni przed kolizjami przy niewielkich prędkościach (od 7 km/h) i może rozpocząć autonomiczne hamowanie przy prędkości nawet do 200 km/h, jeśli kierowca nie podejmie działań w obliczu zagrożenia zderzeniem z pojazdem poruszającym się wolniej lub stojącym. Układ ten jest w stanie zapobiec najechaniu na tył poprzedzającego auta do prędkości 40 km/h.

Opcjonalnie dostępne będą inne systemy wspomagające, zupełnie nowe lub o rozszerzonym zakresie działania. Dla przykładu, Stop&Go Pilot zintegrowany z DISTRONIC PLUS i Steering Assist to półautomatyczny system śledzenia poprzedzającego auta podczas jazdy z prędkością do 60 km/h - nawet w przypadku niewidocznych linii rozdzielających pasy ruchu. BAS PLUS Brake Assist może wykrywać ruch poprzeczny i zwiększyć siłę hamowania, jeśli kierowca nie zareaguje odpowiednio intensywnie.

PRE-SAFE® Brake reaguje na stojące pojazdy oraz pieszych. W razie nieuwagi kierowcy hamuje automatycznie i zapobiega wypadkom do prędkości 50 km/h oraz ogranicza ich skutki do 72 km/h, a w płynnym ruchu zapewnia analogiczny poziom wsparcia w zakresie prędkości od 7 do 200 km/h.

Gama systemów wspomagających obejmuje także Active Parking Assist, umożliwiający automatyczne parkowanie na miejscach równoległych oraz prostopadłych, kamerę 360° prezentującą widok samochodu z lotu ptaka i jego otoczenie z różnych perspektyw, system rozpoznawania znaków Traffic Sign Assist oraz aktywne światła drogowe Adaptive Highbeam Assist Plus.

Fotel pasażera z przodu może zostać wyposażony w system automatycznego wykrywania fotelika dziecięcego, który zamiast transpondera korzysta z maty ważącej. Rozwiązanie to współpracuje z dowolnym fotelikiem. Poduszka powietrzna jest automatycznie odłączana w przypadku jego zamontowania i ponownie aktywowana po zdemontowaniu fotelika.

Klimatyzacja: sygnały z kosmosu

Nowa Klasa C jako jedyny model w klasie będzie oferowała funkcję automatycznej recyrkulacji powietrza podczas jazdy w tunelu. Na bazie danych z nawigacji satelitarnej system ustali, czy samochód przejeżdża przez tunel, i w razie potrzeby zamknie obieg powietrza. Kolejną nowością jest pakiet AIR BALANCE z aktywnym rozpylaczem zapachów, jonizatorem i jeszcze wydajniejszym systemem filtracji powietrza niż w wersji standardowej.