Światowa premiera drugiej generacji Nissana Qashqai, jednego z najpopularniejszych w Polsce i Europie samochodów, miała dziś miejsce w Londynie.
Nissan Qashqai pierwszej generacji od sześciu lat znajduje się w czołówce najpopularniejszych samochodów w Polsce, gdzie jest koniem pociągowym sprzedaży japońskiej marki. Podobne sukcesy ten kompaktowy crossover święci również w Europie, w której od 2007 roku sprzedano ok. 2 mln tych samochodów. To głównie dzięki dużej sprzedaży tego modelu brytyjska fabryka w Sunderland stała się największym zakładem produkcyjnym na Wyspach w historii. Od 2010 roku zakład ten wytwarza samochody na trzy zmiany, a rokrocznie opuszcza tę fabrykę ok. 500 tys. pojazdów Qashqai, Note, Juke oraz Leaf. W drugiej generacji Qashqaia, Nissan pokłada duże nadzieje handlowe.
Qashqai przyciąga uwagę atrakcyjną i wyrazistą stylistyką z mocno zarysowanymi krzywiznami i krawędziami. To jeden z pierwszych aut kompaktowych wyposażonych w pełni diodowe reflektory przednie (w wyższych wersjach), które zużywają o 50% mniej energii niże ksenony stosowane w poprzedniej generacji. Ciekawostką w nowym crossoverze jest aktywna osłona wlotu powietrza. Śluza grilla zamyka się automatycznie po przekroczeniu prędkości 30 km/h i otwiera tylko wtedy, kiedy czujniki zasygnalizują zwiększone zapotrzebowanie na chłodzenie silnika.
Druga odsłona Qashqaia powstała w oparciu o nową platformę podwoziową koncernu Renault Nissan nazwaną CMF. Zależnie od wersji udało się obniżyć masę Qashqaia o ok. 40 kg w porównaniu z adekwatnym wariantem poprzedniej generacji. Nowy Qashqai jest o 49 mm dłuższy, 20 mm szerszy i 15 mm niższy niż starszy model. Mimo to udało się zwiększyć przestrzeń nad głowami pasażerów z tyłu o 10 mm.
Crossover Nissana będzie oferowany z napędem na przednią oś lub na cztery koła ALL-MODE 4x4-i, do wyboru z sześciobiegową skrzynią manualną lub nową przekładnią Xtronic. W przednim zawieszeniu Qashqaia zastosowano kolumny MacPhersona, a w tylnym belkę skrętną (dla wersji przednionapędowej) lub układ wielowahaczowy (dla wersji 4x4).
Konstruktorom udało się powiększyć bagażnik Qashqaia, który teraz ma pojemność 439 litrów (+29 litrów). Nie zabrakło w nim funkcji podwójnej podłogi. Sama klapa podnosi się 15 cm wyżej niże w starszym modelu zmniejszając ryzyko uderzenia się o nią.
Qashqaia drugiej generacji wyposażono w nowy system NissanConnect. W jego skład wchodzą 7-calowy ekran dotykowy z funkcją łączności ze smartfonem poprzez bluetooth. W przyszłości system będzie oferował dostęp do szeregu aplikacji muzycznych, społecznościowych, rozrywkowych oraz związanych z podróżowaniem. NissanConnect obsługuje wprowadzone niedawno przez GoogleR funkcje wyszukiwania informacji i przesyłania ich do komputera pokładowego w samochodzie. Rozwiązanie to umożliwia np. planowanie trasy podroży jeszcze na komputerze domowym.
Informacje z centralnego wyświetlacza, np. o średniej i aktualnej prędkości, zużyciu paliwa, wskazówki systemu nawigacji, mogą być prezentowane również na dodatkowym wyświetlaczu na panelu wskaźników. Sam ich zestaw, z 5-calowym kolorowym ekranem TFT, który w trybie rotacyjnym wyświetla informacje graficzne prezentuje się bardzo okazale. Co ciekawe kolorystykę tego wyświetlacza można dostosować np. do koloru nadwozia pojazdu.
W nowym Qashqaiu zastosowano pakiet Safety Shield obejmujący system zapobiegania kolizjom, system monitorujący zachowanie kierowcy, układ rozpoznawania znaków drogowych, a także rozwiązania ostrzegające o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, pojeździe w martwym polu. Zostaniemy również ostrzeżeni o poruszających się obiektach. Pomyślano również o rozwiązaniach ułątwiajacych parkowanie, np. asystencie parkowania i systemie kamer 360°, z których obraz wyświetlany jest na ekranie na środkowej konsoli. Nissan opracował dwa tryby pracy układu kierowniczego. W trybie „normalnym” kierownica obraca się lekko, co przydaje się np. w mieście, przy manewrowaniu z niską prędkością. W trybie „sportowym” elektroniczne wspomaganie działa bardziej bezpośrednio, a skręcenie kierownicy wymaga większego wysiłku.
Kompaktowy crossover zostanie wprowadzony na rynek z czterema silnikami do wyboru. Paletę jednostek benzynowych otwiera motor 1,2 DIG-T 115 KM z maksymalnym momentem obrotowym 190 Nm, Ten czterocylindrowy silnik zastępuje w palecie podstawową benzynową jednostkę 1.6 litra i będzie standardowo wyposażony w system Stop/Start. Równolegle będzie można zamówić benzynowy wariant 1,6 DIG-T 150 KM, który dołączy do oferty modelu Qashqai latem 2014 roku. Będzie on osiągać maksymalny moment obrotowy 240 Nm. W ofercie Qashqaia nie zabrakło diesli: 1,5 dCi 110 KM oraz 1,6 dCi 130 KM. Qashqai z najmocniejszym dieslem dostępny jest z napędem na przednią lub obie osie.
Dla topowej jednostki diesla opracowano bezstopniową przekładnię Xtronic.
Nissan Qashqai nowej generacji trafi do sprzedaży w Polsce na początku przyszłego roku. Wówczas też poznamy jego krajowe ceny.