Innowacyjność i emocje to nieodłączne atrybuty marki Nissan. Dlatego nowy Qashqai został zaprezentowany w Londynie z wykorzystaniem widowiskowego, trójwymiarowego mapowania cyfrowego. Wizualizacja sylwetki nowego modelu została stworzona ze zdjęć, nadesłanych na konkurs przez 5 000 użytkowników Nissana Qashqai pierwszej generacji. W ten oto sposób świat ujrzał dziś po raz pierwszy wirtualną sylwetkę następcy pioniera segmentu crossoverów.
Głównymi zaletami nowego Nissana Qashqai są innowacyjne technologie, nowoczesna stylistyka crossovera drugiej generacji i jeszcze lepsza dynamika.
Nowy Qashqai jest o 49 mm dłuższy oraz minimalnie niższy i szerszy od swojego poprzednika, co podkreśla smukłość i elegancję sylwetki przy zachowaniu stylu crossovera, kompaktowych wymiarów i podwyższonej pozycji za kierownicą.
Model oferuje bogaty zestaw rozwiązań podnoszących jakość każdego aspektu jazdy. W skład pakietu Safety Shield, oferowanego w tym modelu, wchodzi autonomiczny system hamowania awaryjnego, system monitorujący zachowanie kierowcy oraz system rozpoznawania znaków drogowych, a także kilka innych układów wspomagających kierowcę. Inteligentny asystent parkowania eliminuje trudności związane z manewrowaniem w ruchu miejskim.
Kolejne innowacje w nowym modelu dotyczą poszerzonej oferty jednostek napędowych, teraz jeszcze nowocześniejszych i oszczędniejszych. Wszystkie silniki wyposażone są w turbosprężarkę, co pozwoliło zmniejszyć ich pojemność skokową oraz ograniczyć zużycie paliwa i emisję CO2 (nawet do 99 g/km), przy zachowaniu znakomitych osiągów. Dalszą poprawę efektywności uzyskano poprzez znaczne obniżenie masy pojazdu - nawet o 40 kg w przypadku niektórych wersji - mimo bogatszego seryjnego wyposażenia.
Nowy Qashqai jest pierwszym modelem zbudowanym na nowej platformie CMF (Common Module Family) sojuszu Renault-Nissan, charakteryzującej się wyjątkową efektywnością konstrukcyjną.
Nissan Qashqai, zaprojektowany i skonstruowany w Europie, z myślą o europejskich klientach, jest dziełem specjalistów Europejskiego Centrum Projektowego Nissana w Londynie oraz Europejskiego Centrum Technicznego Nissana z oddziałami w Cranfield (Wielka Brytania) i Barcelonie (Hiszpania). Produkcję ulokowano w brytyjskich zakładach Nissana w Sunderland.Istotny wkład w powstanie modelu mieli także projektanci i inżynierowie Nissana z ośrodka projektowego w Atsugi w Japonii.
Samochód zostanie wprowadzony na rynek z czterema silnikami do wyboru, w tym dwoma benzynowymi i dwoma wysokoprężnymi, w wersjach z napędem na przednią lub obie osie. W ofercie są zarówno manualne skrzynie biegów, jak i zupełnie nowa przekładnia automatyczne Xtronic.
1,2 DIG-T 115 KM (85 kW)
Nowoczesny, turbodoładowany silnik współpracujący z sześciobiegową skrzynią manualną rozwija moc 115 KM (85 kW) i wytwarza 190 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Mimo niewielkiej pojemności, jednostka ta jest bardzo dynamiczna i zapewnia lepsze przyspieszenie oraz elastyczność niż wolnossąca o pojemności 1,6 l, znana z poprzedniego modelu.
Mniejsza masa i niższe zużycie paliwa oznaczają, że podstawowa wersja benzynowego Nissana Qashqai będzie znacznie bardziej ekologiczna i oszczędna niż miało to miejsce u poprzednika. Silnik 1,2 DIG-T emituje CO2 na poziomie 129 g/km (15 g/km mniej niż wycofywana jednostka benzynowa 1,6), przy zużyciu paliwa wynoszącym 5,6 l/100km (o 0,6 l/100 mniej niż wspomniany silnik 1,6).
Podobnie jak wszystkie jednostki napędowe w nowym Nissanie, także 1,2 DIG T będzie standardowo wyposażona w system Stop/Start oraz wiele innych rozwiązań oszczędzających paliwo, takich jak alternator z funkcją odzyskiwania energii. Podobne zadanie spełniają zoptymalizowane przełożenia skrzyni biegów oraz specjalny olej o niskiej lepkości.
1,6 DIG-T 150 KM (110 kW)
Najmocniejszym silnikiem benzynowym, który dołączy do oferty modelu Qashqai latem 2014 roku, będzie 1,6 DIG T, łączący dynamiczne osiągi z niską emisją dwutlenku węgla i umiarkowanym zużyciem paliwa. Jednostka ta wyposażona jest w turbosprężarkę oraz szereg dodatkowych rozwiązań poprawiających osiągi i ekonomikę eksploatacji.
1,5 dCi 110 KM (81 kW)
Najnowsza wersja uznanego silnika wysokoprężnego z bezpośrednim wtryskiem paliwa to jednocześnie najoszczędniejsza jednostka napędowa oferowana w Nissanie Qashqai, emitująca CO2 na poziomie zaledwie 99 g/km. Szósta generacja silnika 1,5 dCi jest jeszcze oszczędniejsza od poprzednika. Dzięki gruntowym modyfikacjom silnik 1,5 dCi zyskał dodatkowe 20 Nm momentu obrotowego, co przekłada się na lepszą elastyczność na poszczególnych biegach.
Duże zmiany dotyczące podzespołów silnika zaowocowały także cichszą pracą i redukcją drgań. Usunięcie górnego mocowania drążka stabilizacyjnego wyeliminowało przyczynę możliwego przenoszenia się hałasu silnika do kabiny, zaś zastosowanie lżejszych podzespołów przyczyniło się do obniżenia ogólnej masy jednostki.
Silnik 1,5 dCi został także wyposażony w sterowany komputerowo automatyczny system Stop/Start, który uruchamia jednostkę w ciągu zaledwie 0,5 sekundy od wciśnięcia pedału sprzęgła. Ograniczenie hałasu powstającego w procesie spalania również przyczyniło się do poprawy ogólnej kultury pracy silnika.
Pod względem zużycia paliwa jednostka 1,5 dCi wyznacza nowy standard w segmencie crossoverów: według norm europejskich w cyklu mieszanym wynosi ono zaledwie 3,8 l/100 km. W porównaniu z modelem Qashqai 1,5 dCi poprzedniej generacji (5,2 l/100), nowy model jest oszczędniejszy o 36 procent.
1,6 dCi 130 KM (96 kW)
Silnik 1,6 dCi, oferowany już w modelu pierwszej generacji, jest lekki, kompaktowy i zaskakuje doskonałym kompromisem między imponującymi osiągami a wyjątkowo niskimi kosztami eksploatacji. Jedną z wielu innowacji jest niskociśnieniowy układ recyrkulacji chłodzonych spalin, co umożliwia ograniczenie emisji tlenków azotu i CO2.
Znacznie poprawiono także gospodarkę cieplną silnika 1,6 dCi. Skrócenie fazy rozgrzewania oznacza mniejsze straty spowodowane tarciem i niższe zużycie paliwa
Nowa przekładnia Xtronic
Nowa przekładnia Xtronic została opracowana specjalnie na potrzeby Nissana Qashqai drugiej generacji i jest dostępna z silnikiem 1,6 dCi. Konstrukcja oparta na przekładni bezstopniowej, której mechanizm udoskonalono pod kątem zapewnienia wyższej kultury pracy i lepszych wrażeń z jazdy. W odróżnieniu od tradycyjnych przekładni bezstopniowych, skrzynia Xtronic w modelu Qashqai imituje działanie przekładni automatycznej o wielu przełożeniach, co ujawnia się zwłaszcza przy gwałtownym przyspieszaniu, kiedy przełożenia zmieniają się sekwencyjnie. W trakcie spokojniejszej jazdy zmiana przełożeń następuje subtelniej i łagodniej. Xtronic łączy zatem zalety obydwu systemów przeniesienia napędu: pracuje płynnie i delikatnie przy małym obciążeniu silnika, ale jednocześnie bardziej bezpośrednio reaguje na zdecydowane wciśnięcie pedału przyspieszenia.
Dokładne dane techniczne i informacje o wersjach wyposażenia zostaną podane w terminie bliższym rozpoczęcia sprzedaży nowego Nissana Qashqai, zaplanowanego na luty 2014 roku.