Największe obawy klientów budzi bez wątpienia niedostateczny zasięg samochodów elektrycznych. Firma Opel skutecznie rozwiała wszelkie obawy w tym zakresie, prezentując rewolucyjny model Ampera-e na salonie motoryzacyjnym w Paryżu w ubiegłym miesiącu. Z zasięgiem ponad 500 kilometrów (zasięg na akumulatorach, pomiar w teście NEDC w kilometrach: >500, dane wstępne) gwiazda paryskiej wystawy przewyższa swojego bezpośredniego rywala w segmencie o co najmniej 100 kilometrów. Druga podstawowa kwestia to dostępność stacji ładowania samochodów elektrycznych.

Jak już informowano podczas salonu motoryzacyjnego w Paryżu, 30 minutowe ładowanie za pomocą szybkiej ładowarki stałoprądowej o mocy 50 kW pozwala na kontynuowanie podróży przez dalsze 150 kilometrów (wartość średnia, oparta na wstępnych wynikach testów NEDC). Podane wartości dotyczą akumulatora litowo-jonowego nowej generacji, zastosowanego w modelu Ampera e. Stanowiska szybkiego ładowania wciąż jeszcze nie są zbyt rozpowszechnione, ale zmiany pod tym względem można się spodziewać w nieodległej przyszłości.

Niemieckie Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej poinformowało, że do końca przyszłego roku przy głównych trasach w całym kraju zainstalowanych zostanie 400 stanowisk szybkiego ładowania. Przedsięwzięcie będzie realizowane we współpracy z operatorem stacji obsługi podróżnych „Tank und Rast”. Ponadto niemiecki rząd przeznaczył 300 milionów EUR na rozbudowę niezbędnej infrastruktury w najbliższych latach. W ramach tego projektu do 2020 roku ma powstać 5 000 stanowisk szybkiego ładowania i 10 000 normalnych stanowisk ładowania.

Urządzenia będą instalowane na stacjach benzynowych przy głównych drogach, na parkingach przy centrach handlowych i sportowych, na postojach samochodów udostępnianych na zasadzie współużytkowania (car-sharing) oraz przy dworcach kolejowych, portach lotniczych i centrach wystawienniczych. Szeroki dostęp do wygodnych stanowisk ładowania pomoże w popularyzacji takich samochodów jak przełomowy Opel Ampera-e.

Nowy elektryczny model pojawi się na europejskich drogach wiosną 2017 roku. W firmie Opel zdecydowano, że centrala przedsiębiorstwa również powinna dysponować najnowszą instalacją szybkiego ładowania. W Rüsselsheim zamontowano szybką ładowarkę stałoprądową o mocy 50 kW oraz ładowarkę do przyspieszonego ładowania prądem przemiennym o mocy 22 kW.

„Ampera-e może przekonać do elektrycznej mobilności także tych klientów, którzy dotychczas nie rozważali zakupu samochodu elektrycznego z obawy o konieczność ciągłego doładowywania akumulatora” — powiedział dyrektor generalny firmy Opel, dr Karl-Thomas Neumann, podczas oficjalnego uruchomienia stanowisk ładowania. „Wielkim atutem Ampery-e jest fakt, że dzięki imponującemu zasięgowi można ją użytkować nawet przez kilka dni bez podłączania do sieci na noc, na parkingu przed zakładem pracy ani na czas zakupów w centrum handlowym”.

Pam Fletcher, główna inżynier ds. modelu Ampera e, dodała: „Mam przyjemność jeździć tym modelem już od kilku miesięcy. Z moich doświadczeń wynika, że większość ludzi będzie musiała ładować ten samochód nie częściej niż raz lub dwa razy w tygodniu”.

Oprócz szybkiej ładowarki stałoprądowej do uzupełnienia zapasu energii w zespole akumulatorowym Ampery-e o pojemności 60 kWh można użyć także opcjonalnej domowej stacji ładowania, montowanej na ścianie budynku. Według niemieckich przepisów taka ładowarka podłączona do domowej instalacji elektrycznej może mieć moc 4,6 kW. Amperę e można także ładować prądem przemiennym na publicznych stacjach ładowania w całej Europie. Z takich stacji mogą korzystać samochody wyposażone w pokładową ładowarkę jednofazową o mocy 3,6 lub 7,2 kW. Jednak przy zasięgu przekraczającym 500 kilometrów (wg NEDC; dane wstępne) właściciel być może nigdy nie będzie musiał ładować akumulatora od 0 do 100 procent, gdyż średni dzienny przebieg samochodu osobowego wynosi 60 kilometrów. Wśród licznych opcji ładowania Ampery-e firma Opel przewidziała także możliwość pobierania energii ze standardowego domowego gniazdka elektrycznego z mocą 2,3 kW. Dzięki temu każdy posiadacz takiego samochodu będzie mógł zawsze wygodnie go naładować.

Ampera-e ma jednak do zaoferowania znacznie więcej niż imponujący zasięg i stale rosnąca liczba opcji łatwego uzupełnienia zapasu energii. Model gwarantuje także dużą przyjemność z jazdy, odznaczając się dynamiką samochodu sportowego. Moc silnika elektrycznego odpowiada 150 kW/204 KM, co pozwala na dynamiczne ruszanie i sprawne włączanie się do ruchu na autostradzie — to dwa z głównych atutów Opla Ampery-e. Ten kompaktowy samochód elektryczny przyspiesza od 0 do 50 km/h w ciągu zaledwie 3,2 sekundy. Dzięki przemyślanemu ulokowaniu akumulatora o pojemności 60 kWh w płycie podłogowej samochód oferuje przestronne wnętrze dla pięciu osób oraz bagażnik porównywalny z pięciodrzwiowym modelem klasy kompaktowej. Jak każdy model Opla, Ampera-e jest znakomicie wyposażona w opcje łączności, takie jak system OnStar i interfejs umożliwiający podłączenie smartfona.