Kto powiedział, że silniki spalinowe są w odwrocie? Z pewnością nie byli to inżynierowie z Hyundaia. Koreański koncern zaprezentował właśnie silnik benzynowy z nowatorskim rozwiązaniem, które nazwano CVVD od Continuously Variable Valve Duration. Najprościej mówiąc, to system pozwalający na dynamiczne sterowanie czasem otwarcia i zamknięcia zaworów – w zależności od stylu jazdy kierowcy.
Nowy system regulacji otwarcia zaworów
Do tej pory osiągi i sprawność silników spalinowych poprawiano poprzez regulację czasu otwarcia i zamknięcia zaworów lub regulację głębokości ich otwarcia, co ma wpływ na przebieg procesu spalania i tym samym na charakterystykę jednostki napędowej. Tymczasem system CVVD reguluje moment i czas otwarcia zaworów.
Gdy samochód porusza się ze stałą prędkością i duża moc silnika nie jest wymagana, system CVVD otwiera zawory dolotowe od połowy do końca trwania suwu sprężania, co wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa. Gdy samochód porusza się z dużą prędkością i potrzebna jest duża moc silnika, zawory dolotowe są zamknięte na początku suwu sprężania, aby zmaksymalizować dawkę powietrza potrzebną do wywołania zapłonu – to zwiększa moment obrotowy i poprawia przyspieszenie samochodu. Jak twierdzi producent dzięki systemowi CVVD osiągi silnika wzrosły o 4 proc, podczas gdy zużycie paliwa zmniejszyło się o 5 proc, a emisja gazów o 12 procent.
Dodatkowe modyfikacje silnika G1.6 T-GDi
Nowy system zadebiutuje w nowym turbodoładowanym, czterocylindrowym silniku Smartstream G1.6 T-GDi o mocy 180 KM i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 265 Nm. Oprócz systemu CVVD nowy silnik wyposażono w układ recyrkulacji gazów niskiego ciśnienia, który część spalin przekierowuje do turbosprężarki zamiast do układu dolotowego Dzięki temu rozwiązaniu udało się zwiększyć wydajność silnika podczas pracy przy dużym obciążeniu.
Ponadto jednostkę wyposażono też w system zarządzania temperaturą, który potrafi, w zależności od potrzeby, szybko podgrzać lub schłodzić silnik do optymalnej temperatury pracy.