Zmiany w strukturze zarządzania Volkswagenem mają umożliwić szybsze podejmowanie decyzji w czasie zmian, jakie do przemysłu motoryzacyjnego wnoszą rozwijające się technologie samochodów autonomicznych i elektrycznych.

Według oświadczenia Volkswagena, w wyniku reorganizacji koncernu jego działalność zostanie podzielona na sześć szerokich obszarów handlowych, a także wydzielony departament zajmujący się obecnością Volkswagena w Chinach. Nowa struktura ma służyć usprawnieniu przekazywania decyzji pomiędzy poszczególnymi jednostkami wykonawczymi.

Nowa struktura Volkswagena obejmie m.in. podział działalności ze względu na segmenty rynkowe; dzięki temu powstaną komórki odpowiedzialne za produkty klasy luksusowej (marki Lamborghini i Bentley), premium (Audi), a także te przeznaczone dla rynku masowego (Volkswagen, SEAT i Skoda). Czwarty segment działalności koncernu, jakim jest produkcja ciężarówek i autobusów, ma być przygotowany do wejścia na rynki kapitałowe. Volkswagen nie zdradził szczegółów na temat pozostałych dwóch segmentów.

Herbert Diess, poprzednio związany z BMW, w 2015 został szefem marki Volkswagen. Jednym z najtrudniejszych zadań, z jakimi przyszło mu się wówczas zmierzyć, było załagodzenie sporu z radami pracowniczymi po tym, jak koncern rozpoczął realizację strategii cięcia kosztów.

Wielcy gracze przemysłu motoryzacyjnego - tacy, jak Volkswagen - znani z produkcji tradycyjnych samochodów, obecnie ścigają się z firmami stojącymi na pograniczu sektorów motoryzacji i nowych technologii (m.in. Waymo, Uber) o dominację na rynku nowych usług. Autonomiczna nawigacja, elektromobilność, a także usługi car sharingowe czy zautomatyzowana logistyka to tylko niektóre z wyzwań obecnie stojących przed firmami motoryzacyjnymi.