- Od 1 listopada dojdzie do poszerzenia płatnej sieci dróg o 1600 km
- Nowe opłaty będą uzależnione od klasy pojazdu i norm emisji spalin
- Wprowadzenie nowych opłat to odpowiedź na rosnące koszty utrzymania dróg szybkiego ruchu
Aż 1600 km dróg zostanie objętych opłatą za przejazd od 1 listopada 2024 r. Chodzi o autostrady i drogi ekspresowe. To ogromna zmiana, bowiem do tej pory opłatą było objęte 3,6 tys. km dróg. Od początku listopada będzie to 5,2 tys. km.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoNowe płatne drogi od 1 listopada. Muszą być płatne, żeby je remontować
Szersza lista płatnych dróg wynika ze zmian, jakie przez lata dotykały polskie drogi. Pojawiło się wiele nowych dróg wysokiej jakości, które nie zostały objęte opłatą. Ministerstwo Infrastruktury dołącza je więc hurtowo do systemu e-TOLL, co ma związek z koniecznością pokrycia kosztów ich utrzymania.
Warto przypomnieć, że opłatami e-TOLL objęte są pojazdy ciężkie, tzn. ciężarówki i autobusy. Nie będą one obejmować kierowców samochodów osobowych i motocykli. Nowe opłaty są zróżnicowane i uzależnione od klasy pojazdu, a także od norm emisji spalin. Szczegółowe stawki na rok 2024 zostały ustalone przez Ministerstwo Infrastruktury.
- Przeczytaj także: Jest ostateczny wyrok sądu w sprawie kierunkowskazu na rondzie. W końcu wszystko wyjaśnione
Lista nowych płatnych dróg od 1 listopada
Nowe odcinki objęte systemem e-TOLL to przede wszystkim autostrady i drogi ekspresowe, w tym:
- autostrady A1
- A2,
- drogi ekspresowe S1,
- S2,
- S3,
- S5,
- S6,
- S7,
- S8,
- S10,
- S11,
- S12,
- S16,
- S17,
- S19,
- S51,
- S61.
Ministerstwo dodatkowo przygotowało mapę, która szczegółowo wskazuje, które trasy zostaną objęte opłatami.
Nawet 500 zł mandatu za brak opłaty
Ciekawostką jest fakt, że przy drogach nie pojawią się dodatkowe urządzenia poboru opłat. Polski system e-TOLL funkcjonuje bowiem na zasadzie technologii satelitarnej, co pozwala na uniknięcie fizycznych bramek i upłynnia ruch na drogach.
Kierowcy będą jednak kontrolowani i nie warto mieć nadziei, że uda się nie zapłacić bez konsekwencji. Mandat za nieopłacenie przejazdu wynosi 500 zł, choć jeśli płatność zostanie uiszczona w 7 dni od jego nałożenia, kara jest zmniejszona do 400 zł. Obowiązek wniesienia opłaty za przejazd drogami ekspresowymi i autostradami będzie spoczywał na właścicielu, posiadaczu lub użytkowniku pojazdu.
Rozbudowa systemu e-TOLL to znacząca zmiana dla branży transportowej. Kierowcy pojazdów ciężarowych i autobusów już teraz powinni przygotować się na nowe wydatki związane z podróżowaniem po krajowych trasach szybkiego ruchu.