O tej nieuniknionej decyzji rosyjski producent poinformował już wcześniej. Ostatnim egzemplarzem, który 24 grudnia 2013 roku opuścił bramy fabryki w Togliatti był pięciodrzwiowy hatchback Łada Samara 2114.

Przed rokiem zakończono produkcję sedana 2115, a trzydrzwiowy hatchback 2113 zakończył swój żywot w połowie tego roku. Nie można jednak wykluczyć, że Samara będzie gdzieś w świecie jeszcze produkowana, podobnie jak klasyczna Łada 2107 (Żiguli), która nadal powstaje w Egipcie.

Rosyjski producent poinformował, iż następcą Samary będzie Granta, której pięciodrzwiowa wersja od przyszłego roku produkowana będzie przez IŻAuto w Iżewsku.

Łada Samara – WAZ 2108 była pierwszym nowoczesnym hatchbackiem z napędem przednich kół produkowanym w kraju Europy Wschodniej. Weszła na rynek prze konkurentem z Moskwy, którym był Moskwicz 2141, a także w tym okresie Skoda 781 (Favorit) dopiero znajdowała się w fazie rozwoju. Pierwsze Łady z przednim napędem powstały w 1977 roku, a od grudnia 1978 roku testowano prototypy. Produkcja seryjna, do której zakupiono różne licencje na komponenty, ruszyła rok później. Przy designie pomagali specjaliści z Porsche, a technicznych konsultacji udzielała włoska firma UTS.

WAZ potrzebował auta spełniającego zachodnie standardy, ale ostatecznie Samara tych wymagań nie spełniła. Do trzydrzwiowego hatchbacka Łady 2108 w 1986 roku dołączył pięciodrzwiowy 2109, a w grudniu 1990 roku także wersja sedan 21099. Do napędu stosowano czterocylindrowe silniki benzynowe – 1.1 l o mocy 53 KM, 1.3 l o mocy 65 KM i 1.5 l o mocy 75 KM.

W 1992 roku czeski designer Vaclav Kral zaprezentował kabriolet o nazwie Łada Bohemia.

W 1991 roku w sprzedaży pojawiły się zmodyfikowane wersja, z których trzydrzwiowy hatchback Łada Sputnik była autem najnowocześniejszym z zaokrąglonym nadwoziem, nową deską rozdzielczą i wydajniejszym ogrzewaniem. Kolejnym etapem modernizacji był wtrysk paliwa zastosowany do silnika o pojemno0ści skokowej 1.5 l.

Druga generacja produkowana od 1997 roku nie była już dostępna w krajach europejskich, gdyż nie spełniała wymagań norm emisji szkodliwych spalin. Nadal produkowano pierwszą generację (do 2004 roku). Samara 2 – 2113, 2114, 2115 otrzymała czterocylindrowy silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa o pojemności skokowej 1.6 l i mocy 82 KM, który spełniał wymagania normy Euro 3.

Warto wspomnieć, iż w tym okresie rosyjska policja otrzymała takie Łady z silnikiem Wankla, które były kopiami japońskiej wersji jednostek napędowych, a producent nie miał do nich żadnych licencji.

Łada Samara stała się też modelem wyjściowym do produkcji pikapów i innych wersji użytkowych. W Togliatti wyprodukowano łącznie 5,2 mln egzemplarzy. Auta te powstawały także poza Rosją, czego przykładem może być fiński VALMET, gdzie produkowano wersję luksusową Baltic przeznaczoną na rynki zachodnie.