• MAZ 5440M9 to ciężarówka opracowana z myślą o dalekich przewozach międzynarodowych
  • Aby samochody mogły być wykorzystywane na zachodzie Europy wykorzystano silnik Mercedesa spełniający normę Euro 6
  • W ciężarówce z Białorusi testowany jest system automatycznego hamowania awaryjnego oraz adaptacyjny tempomat
  • MAZ chwali się, że samochód jest dostosowany do pracy w bardzo niskich temperaturach – nawet do -45 stopni Celsjusza

W Polsce białoruski MAZ może się kojarzyć głównie z minioną epoką, czyli z PRL. Charakterystyczne ciężarówki MAZ (często z niebieskimi kabinami) można było spotkać na budowach. Z pojazdów korzysta także polska armia, w której pełnią rolę m.in. do transportu stanowiska systemu dowodzenia rakietowego. Wśród użytkowników pojazdów białoruskiej marki są także przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej (w Tychach uruchomiono nawet montownię).

{ "uuid": "bf2eb409-543f-5e5b-95af-64ffc3ad1425", "caption": "MAZ - ciężarówki z Białorusi", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MGI7MDA_/0453564aa7d3d6cd268a5e0ffe707730.jpeg", "contentSources": [ { "uuid": "8610981d-049a-5db9-b08c-33751e103483", "name": "Materiały prasowe", "idref": "8610981d-049a-5db9-b08c-33751e103483" } ], "available": { "start": "2018-01-15 00:00:00+0100" }, "copyright": { "uuid": "2b35b4d7-82b3-558d-9113-baf20dc8f8bb", "idref": "2b35b4d7-82b3-558d-9113-baf20dc8f8bb" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "0453564aa7d3d6cd268a5e0ffe707730", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "height": 800, "width": 1200, "bytes": 363699 }, "asyncAdSlot": null } MAZ - ciężarówki z Białorusi
MAZ - ciężarówki z Białorusi

Teraz od czasu do czasu na autostradach i drogach krajowych (im bliżej wschodniej granicy tym łatwiej) można zobaczyć MAZy wykorzystywane m.in. przez przewoźników z Rosji i Białorusi. Niewykluczone, że wkrótce częściej ujrzymy także na drogach najnowszy produkt białoruskiego przemysłu czyli MAZ-5440M9 Euro 6 oraz jego pochodne wersje.

{ "uuid": "274bbe9b-b6e7-5dce-8386-8b7b56327521", "caption": "MAZ 5440M9", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/OWQ7MDA_/384ea286114bd3bbea98f7b34c06ed23.jpeg", "contentSources": [ { "uuid": "8610981d-049a-5db9-b08c-33751e103483", "name": "Materiały prasowe", "idref": "8610981d-049a-5db9-b08c-33751e103483" } ], "available": { "start": "2018-01-15 00:00:00+0100" }, "copyright": { "uuid": "2b35b4d7-82b3-558d-9113-baf20dc8f8bb", "idref": "2b35b4d7-82b3-558d-9113-baf20dc8f8bb" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "384ea286114bd3bbea98f7b34c06ed23", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "height": 2848, "width": 4288, "bytes": 4755842 }, "asyncAdSlot": null } MAZ 5440M9
MAZ 5440M9

Ta najświeższa ciężarówka została po raz pierwszy pokazana kilka lat temu z okazji 70 rocznicy istnienia firmy. Od tego czasu trwają testy samochodu (w ich trakcie wymagane przebiegi mają sięgnąć nawet 200 000 km) w którego konstrukcji wykorzystano podzespoły innych firm.

MAZ 5440M9 to już prawdziwa waga ciężka. Dopuszczalna masa całkowita (DMC) ciągnika wynosi ponad 18 ton a DMC całego zestawu (z naczepą) wynosi 44 tony.  A to już oznacza, że samochód zwykle będzie używany w przewozach długodystansowych lub na budowach (jako wersja MAZ-6516M9, 6312M7) do przewozu dużej ilości materiału (np. kruszywa).

{ "uuid": "7328ab65-d344-5dc5-8222-090ede29025f", "caption": "MAZ. Po lewej wersja do transportu m.in. kruszywa", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/YzM7MDA_/a23168079427f184d0598e0a05f76118.jpeg", "contentSources": [ { "uuid": "8610981d-049a-5db9-b08c-33751e103483", "name": "Materiały prasowe", "idref": "8610981d-049a-5db9-b08c-33751e103483" } ], "available": { "start": "2018-01-15 00:00:00+0100" }, "copyright": { "uuid": "2b35b4d7-82b3-558d-9113-baf20dc8f8bb", "idref": "2b35b4d7-82b3-558d-9113-baf20dc8f8bb" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "a23168079427f184d0598e0a05f76118", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "height": 797, "width": 1200, "bytes": 789785 }, "asyncAdSlot": null } MAZ. Po lewej wersja do transportu m.in. kruszywa
MAZ. Po lewej wersja do transportu m.in. kruszywa

MAZ korzysta z silników od Mercedesa. Niemiecki producent dostarcza na Białoruś sześciocylindrową jednostkę OM471 o mocy 475 KM (sam silnik dostępny jest w kilku wersjach od 421 KM do 530 KM). Wraz z nią trafiają skrzynie biegów Mercedes G230-12 Powershift.

Mercedes nie jest jedyną niemiecką firmą, która dostarcza komponenty na Białoruś. MAZ korzysta np. z retarderów (zwalniacz - urządzenie wspomagające hamowanie) niemieckiej firmy Voith.

Ciężarówkę wyposażono w dwa zbiorniki paliwa (o pojemności 400 i 700 litrów), które ukryto pod plastikowymi osłonami. Kabina jest podnoszona, aby uzyskać wygodny dostęp do silnika.

Na liście dodatkowego wyposażenia pojawiły się m.in.: nawigacja GPS, zestaw multimedialny, system stabilizacji ESP, światła przeciwmgielne, klimatyzacja, niezależne ogrzewanie kabiny czy tempomat. Zależnie od wersji kabiny przewidziano leżankę dla jednej lub dwóch osób.