• MAZ 5440M9 to ciężarówka opracowana z myślą o dalekich przewozach międzynarodowych
  • Aby samochody mogły być wykorzystywane na zachodzie Europy wykorzystano silnik Mercedesa spełniający normę Euro 6
  • W ciężarówce z Białorusi testowany jest system automatycznego hamowania awaryjnego oraz adaptacyjny tempomat
  • MAZ chwali się, że samochód jest dostosowany do pracy w bardzo niskich temperaturach – nawet do -45 stopni Celsjusza

W Polsce białoruski MAZ może się kojarzyć głównie z minioną epoką, czyli z PRL. Charakterystyczne ciężarówki MAZ (często z niebieskimi kabinami) można było spotkać na budowach. Z pojazdów korzysta także polska armia, w której pełnią rolę m.in. do transportu stanowiska systemu dowodzenia rakietowego. Wśród użytkowników pojazdów białoruskiej marki są także przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej (w Tychach uruchomiono nawet montownię).

MAZ - ciężarówki z Białorusi
MAZ - ciężarówki z Białorusi

Teraz od czasu do czasu na autostradach i drogach krajowych (im bliżej wschodniej granicy tym łatwiej) można zobaczyć MAZy wykorzystywane m.in. przez przewoźników z Rosji i Białorusi. Niewykluczone, że wkrótce częściej ujrzymy także na drogach najnowszy produkt białoruskiego przemysłu czyli MAZ-5440M9 Euro 6 oraz jego pochodne wersje.

MAZ 5440M9
MAZ 5440M9

Ta najświeższa ciężarówka została po raz pierwszy pokazana kilka lat temu z okazji 70 rocznicy istnienia firmy. Od tego czasu trwają testy samochodu (w ich trakcie wymagane przebiegi mają sięgnąć nawet 200 000 km) w którego konstrukcji wykorzystano podzespoły innych firm.

MAZ 5440M9 to już prawdziwa waga ciężka. Dopuszczalna masa całkowita (DMC) ciągnika wynosi ponad 18 ton a DMC całego zestawu (z naczepą) wynosi 44 tony.  A to już oznacza, że samochód zwykle będzie używany w przewozach długodystansowych lub na budowach (jako wersja MAZ-6516M9, 6312M7) do przewozu dużej ilości materiału (np. kruszywa).

MAZ. Po lewej wersja do transportu m.in. kruszywa
MAZ. Po lewej wersja do transportu m.in. kruszywa

MAZ korzysta z silników od Mercedesa. Niemiecki producent dostarcza na Białoruś sześciocylindrową jednostkę OM471 o mocy 475 KM (sam silnik dostępny jest w kilku wersjach od 421 KM do 530 KM). Wraz z nią trafiają skrzynie biegów Mercedes G230-12 Powershift.

Mercedes nie jest jedyną niemiecką firmą, która dostarcza komponenty na Białoruś. MAZ korzysta np. z retarderów (zwalniacz - urządzenie wspomagające hamowanie) niemieckiej firmy Voith.

Ciężarówkę wyposażono w dwa zbiorniki paliwa (o pojemności 400 i 700 litrów), które ukryto pod plastikowymi osłonami. Kabina jest podnoszona, aby uzyskać wygodny dostęp do silnika.

Na liście dodatkowego wyposażenia pojawiły się m.in.: nawigacja GPS, zestaw multimedialny, system stabilizacji ESP, światła przeciwmgielne, klimatyzacja, niezależne ogrzewanie kabiny czy tempomat. Zależnie od wersji kabiny przewidziano leżankę dla jednej lub dwóch osób.