• Pierwsze Porsche 911 miało 130 KM i przyspieszało od 0 do 100 km/h w 9,1 s
  • Najmocniejsza seryjna wersja w historii 911 rozwija 700 KM, a ”setkę” osiąga w 2,8 s
  • Kto na początku lat 80. uratował Porsche 911 przed definitywnym wycofaniem z produkcji?

To wcale nie jest pierwszy Sport Classic. Poprzedni pojawił się w 2009 r., a całą serię 250 sztuk wyprzedano w 48 godzin.

Drugi Sport Classic bazuje na obecnej generacji Porsche 911, czyli serii 992. Rzecz jasna, samochód aż kipi od odniesień do firmowych tradycji. Mamy więc np.:

  • tylny spoiler: nawiązanie do Porsche 911 Carrera RS 2.7 z 1972 r.;
  • lakier Sports Grey Metallic: aluzja do koloru stosowanego w Porsche 356, czyli poprzedniku pierwszej generacji 911;
  • koła: odniesienie do obręczy Fuchsa, pierwszy raz zastosowanych w Porsche 911 w 1967 r.;
  • tapicerkę w pepitę: nawiązanie do wzoru pierwszy raz dostępnego w Porsche 911 z roku modelowego 1965;
  • zielone cyfry obrotomierza jak w Porsche 356.

Piękny tylny spoiler wykonano z tworzywa sztucznego wzmocnionego karbonem – podobnie jak przednią pokrywę i dach. Porsche 911 Sport Classic ma ponadto szersze nadwozie (stosowane wyłącznie w modelach Turbo), a także ceramiczno-kompozytowe tarcze hamulcowe. 3,7-litrowy turbodoładowany silnik rozwija 550 KM.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Porsche 911 Sport Classic jest dostępny także w trzech innych kolorach: niebieskim, czarnym i kolejnym odcieniu szarości. Porsche przygotowało ponadto zegarek, ale mogą go kupić jedynie nabywcy Sport Classica. Na tarczy znalazły się pasy nawiązujące do malowania samochodu, a dołączane do czasomierza dwa paski wykonano z tej samej skóry, co tapicerkę Sport Classica.

A skoro nowe Sport Classic jest kwintesencją historii Porsche 911, to najwyższa pora na podróż po ośmiu generacjach tej legendy.

Porsche 911: I generacja (1963-1973)

Foto: Porsche

Początki nie były łatwe. Na etapie konstruowania aż trzy razy zmieniano koncepcję samochodu, a kiedy w końcu auto trafiło na rynek, trzeba było mu zmienić nazwę.

Jedna z koncepcji zakładała, że Porsche 911 będzie 4-osobowym coupe z całkiem sporym rozstawem osi. W końcu stanęło na układzie siedzeń 2+2 i o 19 cm mniejszym rozstawie, czyli 220 cm.

Samochód przedstawiono we wrześniu 1963 r. jako… Porsche 901. I tu zaczęły się kolejne problemy. Auta z taką nazwą nie można byłoby bowiem sprzedawać we Francji, gdzie Peugeot dużo wcześniej zastrzegł trzycyfrowe oznaczenia z zerem pośrodku. Po wyprodukowaniu 82 sztuk Porsche 901 zostało więc Porsche 911.

Pierwsze wersja pierwszej generacji Porsche 911 miała 2-litrowy 6-cylindrowy silnik boxer o mocy 130 KM. Przy wadze 1080 kg wystarczało to na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,1 s. Współczesna Skoda Fabia 1.5 TSI robi to o 1,1 s krócej.

Porsche 911 miało zresztą nawet 4-cylindrową wersję o nazwie 912 (1965-1968). 90-konny silnik 1.6 rozpędzał ją do ”setki” w… 13,8 s!

Co z tego, skoro ta odmiana sprzedawała się rewelacyjnie, w 1966 r. stanowiąc aż ¾ całej produkcji Porsche.

Choć Porsche 911 zastąpiło model 356, to oba samochody wytwarzano jednocześnie aż do 1966 r. W tym samym roku ruszyła produkcja pierwszego 911 ze zdejmowanym dachem. Nie był to jednak klasyczny kabriolet, ponieważ bez poważniejszych zmian konstrukcyjnych nie znalazłoby się miejsce nad silnikiem dla składanego dachu. Porsche poszło więc na kompromis, tworząc przy okazji nowy gatunek cabrio, czyli targę.

W połowie 1968 r. przedstawiono zmodernizowane Porsche 911 na rok modelowy 1969. Jak na dzisiejsze standardy lifting był niezwykły, ponieważ w samochodzie… powiększono rozstaw osi (o 5,7 cm do 226,8 cm).

1972 r. to przedostatni rok produkcji pierwszej generacji Porsche 911, ale bardzo dla niej ważny. Sobiesław Zasada za kierownicą 911 wywalczył bowiem tytuł rajdowego wicemistrza Europy, a w gamie pojawiło się pierwsze 911 Carrera. Nie było przy tym, jak dziś, bazowym modelem, ale topowym, niczym współczesne GT2 RS. Tą wersją 911 pierwszy raz przekroczyło barierę 200 KM. Ważące okrągłą tonę Porsche 911 Carrera RS 2.7 otrzymało charakterystyczny tylny spoiler i 210-konny silnik 2.7, umożliwiający przyspieszanie od 0 do 100 km/h w 6,3 s – wynik nieosiągalny dla żadnej Skody Fabii.

Porsche 911: generacja G (1973-1989)

Foto: Porsche

To najdłużej produkowane wcielenie Porsche 911. Wytwarzano go aż przez 16 lat, czyli ponad trzy razy dłużej (!) niż generację 993. Niesamowite, ponieważ produkcja miała się skończyć już po ośmiu latach. I to na raz na zawsze. Bez kolejnego wcielenia 911 czekającego na rynkowy debiut. Tak jest, nazwa 911 miała po prostu zniknąć.

W 1977 r. pojawiło się bowiem Porsche 928, którym planowano zastąpić model 911, choć oba auta diametralnie różniły się koncepcją. Porsche 911 miało bowiem 6-cylindrowego boksera umieszczonego z tyłu, w 928 z przodu zamontowano V8. Wyznaczono nawet datę zakończenia produkcji 911. Był nią 1981 r. Na szczęście pod koniec 1980 r. nowym szefem Porsche został Amerykanin Peter Schutz.

Kiedy Schutz zobaczył wiszący na ścianie wykres, na którym linia z 911 urywa się na 1981 r., chwycił za niezmywalny mazak i zaczął ją przedłużać. Nie zatrzymywał się przy tym na końcu tablicy, ale dalej prowadził ”linię życia” Porsche 911 – po ścianie, a potem na kolejnej.

Rok później, w 1982 r., w końcu pojawiło się pierwsze klasyczne cabrio w historii Porsche 911, a w 1986 r. ruszyła produkcja modelu 959, pierwszego supersamochodu Porsche, którego środkowa część płyty podłogowej, dach, drzwi i okna pochodziły właśnie z 911.

Zresztą już wcześniej Porsche 911 pokazało pazurki. W 1974 r. debiutowało pierwsze drogowe turbodoładowane 911, czyli 911 Turbo 3.0 (260 KM; 0-100 km/h: 5,5 s). Był to dopiero drugi seryjny samochód z turbosprężarką w historii Europy (po starszym o ledwie rok BMW 2002 turbo).

Porsche 911 G zostało ponadto pierwszą generacją tego modelu z całkowicie ocynkowanym nadwoziem. Za to następca…

Porsche 911: generacja 964 (1988-1994)

Foto: Porsche

…następca generacji G został pierwszym Porsche 911 dostępnym także w wersji z napędem 4x4. Rozwiązanie się przyjęło, odmiany z 4x4 stanowiły aż ponad 20 proc. całkowitej sprzedaży generacji 964.

Mimo wszystko popyt na samochód rozczarowywał. To jak dotąd jedyna generacja w historii Porsche 911, której średnia roczna produkcja nie była większa od poprzednika. Prawdopodobnie winowajcą było ówczesne globalne spowolnienie ekonomiczne.

Serii 964 udało się za to coś innego: pokazana w 1990 r. wersja Turbo jako pierwsze Porsche 911 przekroczyło granicę 300 KM. Ten 320-konny model przyspieszał od 0 do 100 km/h w 5 s. Dla ścisłości: 911 było blisko tego wyczynu już 13 lat wcześniej, ale pokazane w 1977 r. 911 Turbo 3.3 rozwijało równe 300 KM.

Porsche 911: generacja 993 (1993-1998)

Foto: Porsche

To najkrócej produkowana generacja Porsche 911, ale i pierwsze 911 z wielowahaczowym tylnym zawieszeniem, wywodzącym się z niewdrożonego sedana Porsche 989, czyli protoplasty Panamery.

Rewolucja zaszła również w designie. Tak mocno pochylonych reflektorów nie miało wcześniej żadne 911. Przełomem była też konstrukcja wersji Targa, której szklany dach po prostu zjeżdżał do tyłu, chowając się pod tylną szybą. Na dodatek w gamie silnikowej 911 pierwszy raz pojawiły się jednostki z systemem zmiennych faz rozrządu VarioCam (najpierw w 300-konnej Carrerze RS z 1994 r.).

Generacja 993 to także pierwsze Porsche 911 dostępne w wersji GT2. Produkowana przez 15 miesięcy odmiana (1996-1997) otrzymała 3,75-litrowy silnik, rozpędzający auto od 0 do 100 km/h w 4,4 s. Powstało zaledwie 230 sztuk pierwszego Porsche 911 GT2. Samochód rozwijał aż 430 KM.

Ale to nie tym modelem Porsche 911 przekroczyło granicę 400 KM. Dokonało tego wcześniejsze o rok Turbo (408 KM; 0-100 km/h: 4,5 s).

Porsche 911: generacja 996 (1997-2005)

Foto: Porsche

Piąta generacja do dziś wywołuje największe kontrowersje: 996 całą przednią część dzieliło bowiem z tańszym Porsche Boxsterem (kod 986).

Z przodu, a więc tam, gdzie najpierw trafia wzrok, 996 od 986 różniło się jedynie ułożeniem wlotów w przednim zderzaku, choć pierwotnie nawet ono miało być identyczne. Dopiero w 2001 r. cała gama 911 otrzymała inne reflektory. W aucie zaszła też rewolucja rozmiarowa. Drugi raz w historii 911 zmieniono rozstaw osi, tym razem wynosił on 235 cm.

Poza tym to w tej generacji Porsche 911 pierwszy raz przekroczyło barierę 300 km/h – za sprawą wersji GT3 (360 KM; 0-100 km/h: 4,8 s), która również pierwszy raz dołączyła do gamy 911. Z kolei pokazana w 2001 r. 462-konna wersja GT2 (0-100 km/h: 4,1 s) jako pierwsze seryjne Porsche 911 otrzymała ceramiczne tarcze hamulcowe. W niektórych jednostkach zadebiutował ponadto system VarioCam Plus (regulowane fazy rozrządu i wznios zaworów).

Porsche 911 996 zostało rynkowym hitem, a jego średnia roczna produkcja była ponad 2-krotnie wyższa od 964.

Porsche 911: generacja 997 (2004-2012)

Foto: Porsche

Pierwsze 911 dostępne w wersji z napędem hybrydowym. Wprawdzie to rozwiązanie otrzymała wyłącznie wyścigowa odmiana (pokazane w 2010 r. GT3 R Hybrid), ale zawsze.

Zresztą już samych drogowych wariantów 997 było całe zatrzęsienie: w sumie 24 wersje, od 325-konnej Carrery po 620-konne GT2 RS. Tak, bo 997 jednocześnie przekroczyło dwie bariery: 500 KM i 600 KM. Pierwsza pękła za sprawą 530-konnego GT2 z 2007 r. (0-100 km/h: 3,7 s), druga dzięki młodszemu o trzy lata GT2 RS (620 KM; 0-100 km/h: 3,5 s). Jak widać, to także pierwsze 911, które do ”setki” przyspieszały w mniej niż 4 s.

Pokazane w 2006 r. Porsche 911 Turbo było pierwszym modelem tej firmy ze zmienną geometrią łopatek turbiny. Z kolei korbowody wersji GT3 wykonano z tytanu.

Poza tym to w tej generacji pojawiła się pierwsza odmiana Sport Classic. Przedstawiony w 2009 r. samochód miał tylny spoiler nawiązujący do 911 Carrery RS 2.7, kompozytowo-ceramiczne tarcze hamulcowe, no i 408 KM generowane przez 3,8-litrową jednostkę.

Porsche 911: generacja 991 (2011-2019)

Foto: Porsche

To pierwsze Porsche 911, które przyspieszało od 0 do 100 km/h w mniej niż 3 s. Dokonała tego 700-konna wersja GT2 RS z 2017 r., osiągająca ”setkę” w 2,8 s. GT2 RS to zresztą do dziś najmocniejsze seryjne 911.

Zastosowanie nowej platformy MMB przyniosło czwarty w historii 911 wzrost rozstawu osi, tym razem o 10 cm, do 245 cm. Jeszcze większa rewolucja nastąpiła w 2015 r., kiedy przedstawiono zmodernizowaną wersję, oznaczoną jako 991.2. Od tej pory zdecydowana większość odmian miała turbodoładowanie. Bez niego obywały się jedynie trzy wersje: GT3, GT3 RS i Speedster.

W 2017 r., po 44 latach przerwy, do gamy powrócił wariant oznaczoną literą ”T”. Porsche zbudowało nawet prototyp przypominającej SUV-a podwyższonej odmiany, ale nigdy nie pokazało go publicznie.

991 to na razie najlepiej sprzedająca się generacja Porsche 911, ze średnią roczną produkcją trzykrotnie wyższą niż w przypadku pierwszego wcielenia i generacji 964. W Chinach aż 60 proc. klientów tego modelu stanowiły panie.

Porsche 911: obecna generacja, czyli 992 (od 2018 r.)

Foto: Porsche

To ma być pierwsze drogowe Porsche 911 dostępne z napędem hybrydowym. Tej wersji spodziewamy jeszcze w tym roku.

Specjalnie dla niej przeprojektowano platformę MMB, aby między jednostką spalinową a skrzynią biegów zrobić miejsce dla silnika elektrycznego. Możliwe, że do gamy trafią dwie odmiany hybrydowe, mocniejsza ma rozwinąć ponad 700 KM!

Obecna generacja ma jeszcze dłuższą przednią pokrywę od 991. W gamie 992 znalazło się też najbardziej dynamiczne 911 w historii. To pokazane w 2020 r. 650-konne Turbo S, które przyspiesza od 0 do 100 km/h w 2,7 s.

Co dalej? W Porsche lubią powtarzać, że ostatnim samochodem w historii ludzkości z silnikiem spalinowym będzie właśnie 911. Co nie oznacza, że w gamie następnej generacji Porsche 911 nie może się pojawić m.in. wersja elektryczna...

Pierwsze Porsche 911 Sport Classic. Model z 2009 r. bazował na generacji 997.

Foto: Porsche

Porsche 911 Sport Classic (992; 2022 r.)

Foto: Porsche
Zegarek Porsche 911 Sport Classic Foto: Porsche
Zegarek Porsche 911 Sport Classic
Porsche 911 Sport Classic (992; 2022 r.) i Porsche 911 Carrera RS 2.7 (1972 r, po lewej) Foto: Porsche
Porsche 911 Sport Classic (992; 2022 r.) i Porsche 911 Carrera RS 2.7 (1972 r, po lewej)
Porsche 911 Sport Classic (992; 2022 r.) Foto: Porsche
Porsche 911 Sport Classic (992; 2022 r.)
Porsche 911 Sport Classic (992; 2022 r.) Foto: Porsche
Porsche 911 Sport Classic (992; 2022 r.)
Porsche 911 Sport Classic (992; 2022 r.) Foto: Porsche
Porsche 911 Sport Classic (992; 2022 r.)
Porsche 911 Sport Classic (992; 2022 r.) Foto: Porsche
Porsche 911 Sport Classic (992; 2022 r.)
Porsche 911 Sport Classic (992; 2022 r.) Foto: Porsche
Porsche 911 Sport Classic (992; 2022 r.)
Porsche 911 Sport Classic (992; 2022 r.) Foto: Porsche
Porsche 911 Sport Classic (992; 2022 r.)
Porsche 911 Sport Classic (992; 2022 r.) Foto: Porsche
Porsche 911 Sport Classic (992; 2022 r.)