Porsche Cayenne Turbo S - krótki opis. Pięciomiejscowe nadwozie z 670-litrowym bagażnikiem. Masa własna: 2235 kg. Moc: 570 KM. 0-100 km/h w... 4,1 s! Imponujące, prawda? To jednak tylko liczby. Wrażenia z jazdy są kapitalne i trzeba je poczuć na własnej skórze.
Uruchomieniu silnika towarzyszy ryk (stacyjka tradycyjnie dla Porsche znajduje się po lewej stronie). Od razu włączam tryb „Sport Plus”, który obniża samochód (pneumatyczne zawieszenie) oraz wyostrza wszystkie jego zmysły (mam na myśli brutlaną pracę skrzyni biegów, twardsze amortyzatory oraz głośniejszy dźwięk aktywnego układu wydechowego).
Porsche Cayenne Turbo S – nie ma mocnych
Mocno wciskam pedał przyspieszenia, puszczam hamulec i jestem momentalnie wciskany w fotel. Do moich uszu dobiega bulgot potężnej „V8-ki” oraz groźny warkot z wydechu, a cyfrowy prędkościomierz zaczyna „wariować”. Po 9,3 s na liczniku jest już 160 km/h!
Żeby sprawdzić pełnię możliwości tego auta, bez ryzykowania utratą prawa jazdy, potrzebowałbym pasa startowego, bowiem prędkość maksymalna wynosi 284 km/h (elektroniczny ogranicznik). Do czasu pojawienia się Bentleya Bentayga był to najszybszy seryjny SUV na świecie – teraz jest ex aequo (4,1 s do „setki”). Pod maską Cayenne Turbo drzemie potężny silnik V8 biturbo o pojemności 4,8 litra. Testowany wariant S ma dodatkowe 50 KM (w sumie 570) i 50 Nm (800). Auto w każdej chwili jest gotowe do natychmiastowego przyspieszenia.
Naturalnie tak mocny i ciężki samochód musi zużywać odpowiednie ilości paliwa. Jego koszt nie powinien martwić osoby skłonnej wydać ponad 800 tys. zł i np. dokupującej dodatki za kolejne 200 tys. (jak w testowanym egzemplarzu). Bardziej może martwić konieczność częstego tankowania, ale zbiornik o pojemności 100 litrów zapewnia przyzwoity zasięg. Najniższe spalanie w czasie testu wyniosło 13,5 l/100 km. Przy szybszej jeździe w aglomeracji miejskiej bez trudu można uzyskać wynik na poziomie 20 l. Ostatecznie średnie zużycie paliwa wyniosło ok. 17 l/100 km.
Porsche Cayenne Turbo S – wiele potrafi
Topowy SUV Porsche nie jest tylko mistrzem prostej. Szybkie zakręty? Nie ma problemu. Układ kierowniczy jest należycie precyzyjny, aktywne zawieszenie skutecznie ogranicza przechyły nadwozia, wektorowanie momentu obrotowego zwiększa dynamikę jazdy, a napęd 4x4 zapewnia optymalną trakcję (standardowo faworyzuje koła tylne). Oczywiście, taki „kloc” nie jest zwinny jak nisko zawieszone coupe, ale udowadnia, że SUV też może być sportowy. Na słynnym Nurburgringu Porsche Cayenne Turbo S uzyskało rekordowy czas wśród SUV-ów, wynoszący niespełna 8 minut (dokładnie 7:59,74).
Żółte zaciski oznaczają w Porsche kompozytowo-ceramiczne hamulce. W Turbo S należą one do wyposażenia standardowego. 420-milimetrowe tarcze z aż 10-tłoczkowymi zaciskami (z tyłu 370 mm z 4-tłoczkowymi) ledwo mieszczą się w 21-calowych obręczach kół. W tym przypadku nic nie jest na wyrost. Układ jest w stanie wyhamować tego ponad dwutonowego kolosa ze 100 km/h do zera na dystansie niecałych 35 m!
Porsche Cayenne Turbo S – nie ma ideałów
Wnętrze Cayenne jest obłędne. Biszkoptowa skórzana tapicerka, wstawki z włókna węglowego, najwyższej jakości materiały i duża ilość miejsca. Czego chcieć więcej? Dłuższy kontakt pozwala dostrzec kilka niedoskonałości. Jasna deska rozdzielcza odbija się w szybie w słoneczny dzień. Niemal kubełkowe fotele skutecznie trzymają w trakcie jazdy po zakrętach i są wygodne, ale ich rozbudowane boczki siedzisk utrudniają wysiadanie z samochodu. Do tego zbyt czułe czujniki parkowania, które irytują w zatłoczonym mieście.
Kokpit SUV-a Porsche naszpikowano dziesiątkami przycisków. Niemal każdy odpowiada tylko za jedną funkcję. Należy przyznać, że zostały one poprawnie pogrupowane i opisane, więc po chwili nie ma już problemów z obsługą. Kilka z nich można by jednak poświęcić na dodatkową przegródkę na telefon czy klucze, której ewidentnie brakuje. A może się czepiam?
Porsche Cayenne Turbo S – nie tylko do lansu
Można zapytać: po co to wszystko? SUV i sport? Czy nie lepiej jest kupić po prostu Porsche 911? Faktycznie, ale czy wszystko musi być racjonalne? Jeśli masz rodzinę i potrzebujesz pojemnego samochodu i jednocześnie nie chcesz rezygnować ze sportowych osiągów i luksusu, to Porsche Cayenne Turbo S jest strzałem w dziesiątkę. Pod warunkiem, że możesz sobie pozwolić na auto w cenie domu.
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 4806 cm3, V8, t.benz. |
Moc maksymalna | 570 KM przy 6000 obr./min |
Maks. Mmoment obrotowy | 800 Nm przy 2500-4000 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | aut. 8b Tiptronic S, napęd 4x4 |
Prędkość maksymalna | 284 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,1 s |
Średnie zużycie paliwa (test) | 17,0 l/100 km |
Średnie zużycie paliwa (producent) | 11,5 l/100 km |
Średnia emisja CO2 | 267 g/km |
Masa własna | 2235 kg |
Pojemność bagażnika | 670-1780 l |
Długość/szerokość/wysokość | 4855/1954/1702 mm |
Rozstaw osi | 2895 mm |
Cena modelu | 843 380 zł |
Cena testowanego egzemplarza | 1 040 428 zł |