Jak powiedział podczas uroczystości minister infrastruktury Cezary Grabarczyk, kiedy wybudowana zostanie cała autostrada A4, Podkarpacie będzie najlepiej połączonym z Europą regionem wschodnim w Polsce.

Zgodnie z rządowym programem budowy dróg i autostrad, na Podkarpaciu wybudowanych zostanie ogółem 250 km dróg, w tym kilka obwodnic. "Łączna suma pieniędzy przeznaczonych na te budowy to 9,6 mld zł. Jeśli dodamy do tego rozbudowę lotniska w podrzeszowskiej Jasionce, to Podkarpacie jest największym regionem budowy w Polsce" - dodał Grabarczyk.

Minister zaznaczył, że podkarpacki odcinek autostrady udało się zakontraktować w niespełna rok.

Prezes Polimeksu-Mostostalu Konrad Jaskóła zapewnił, że jego firma będzie podczas budowy tego odcinka szukać firm z regionu, bowiem - jak podkreślił - jest to najtańsze i najszybsze rozwiązanie.

"Ponadto przyczynia się to do rozwoju całego regionu. Zadanie, jakiego się podjęliśmy, czyli wybudowania ponad 41 km drogi w 21 miesięcy, jest ekstremalnie trudne, ale jeśli nie będzie przeszkód, to wykonamy je" - zadeklarował Jaskóła.

Odcinek A4 od Rzeszowa do Jarosławia jest ostatnim, a zarazem najdłuższym odcinkiem, na którego budowę podpisano umowę. Wykonawca, oprócz samej drogi, będzie musiał wykonać m.in. 78 obiektów inżynieryjnych: mostów, przepustów i wiaduktów.

Oferta Polimeksu-Mostostalu była najkorzystniejsza w relacji ceny i długości okresu gwarancji. Konsorcjum zaoferowało wybudowanie tego odcinka za ponad 2,1 mld zł i udzieliło gwarancji na okres 120 miesięcy. Partnerem Polimeksu jest słowacka spółka Doprastav a.s. z siedzibą w Bratysławie.

Budowa autostrady A4 jest współfinansowana z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Autostrada A4 przebiega przez południową Polskę, stanowi odcinek międzynarodowej drogi E40. Rozpoczyna się w Zgorzelcu i biegnie m.in. przez: Wrocław, Opole, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów, do przejścia granicznego z Ukrainą w Korczowej. Jej długość to ok. 670 km. Podkarpacki odcinek A4 liczy 167 km.