Auta elektryczne. W ciągu trzech kwartałów 2016 r. zarejestrowano w Polsce zaledwie 70 samochodów z napędem elektrycznym. Kupowane są 4 modele: BMW i3, Tesla, Nissan Leaf oraz VW e-Golf.

W tym samym czasie w Norwegii przybyło 17,5 tys. takich aut, we Francji 16 tys., w W. Brytanii – 8,1 tys., a w Niemczech 7,6 tys. Auta z czysto elektrycznym napędem zdobywają popularność także w Austrii – w ciągu 9 miesięcy 2016 zarejestrowano ich tam niespełna 3 tys.

Do „elektryków" chętnie przesiadają się także: Holendrzy – 2,6 tys. rejestracji, Szwajcarzy – 2,4 tys., Szwedzi – 2 tys., Belgowie – 1,5 tys., Hiszpanie – 1,1 tys. W sumie w ciągu 3 kwartałów 2016 r. w państwach Unii Europejskiej zarejestrowano 45,4 tys. aut elektrycznych, a licząc razem z państwami EFTA (Islandia, Lichtenstein, Norwegia i Szwajcaria) – 65 270 aut.

BMW i3
BMW i3

Na tym tle mizernie wygląda nie tylko Polska, lecz także wszystkie kraje tzw. nowej Unii. W Polsce zarejestrowano zaledwie 70 aut elektrycznych, w Czechach – 130, na Węgrzech – 121, na Litwie – 53, na Łotwie – 20, w Rumunii 23, na Słowacji 37, a w Bułgarii – 0.

Norwegia – absolutny lider w rejestracji aut elektrycznych – bardzo wspiera kierowców decydujących się na zakup „elektryka". Kupujący zwolniony jest z 25-procentowego podatku VAT, nie płaci też podatku drogowego, zwolniony jest z opłat za autostrady, promy i parkingi. Może też jeździć buspasami!

Dzięki tym preferencjom w Norwegii jeździ już 52 tys. samochodów z napędem czysto elektrycznym, a 2 proc. aut dopuszczonych do ruchu ma taki właśnie napęd. Mówiąc obrazowo – w Norwegii co 50. auto ma napęd elektryczny.

VW e-Golf
VW e-Golf

Norwegowie idą jeszcze dalej – planują, aby po 2025 r. wyeliminować z rynku nowe auta z napędem spalinowym – możliwa ma być rejestracja aut mających wyłącznie napędy zeroemisyjne.

Hybrydy. Nieco lepiej wygląda sytuacja w Polsce z autami o napędzie hybrydowym – w ciągu 3 kwartałów 2016 r. zarejestrowano ich niespełna 7 tys. To zaledwie 2 proc. rynku nowych aut w Polsce, ale progresja jest tu znaczna – w 9 miesięcy 2015 r. zarejestrowano ok. 4 tys. hybryd. Wzrost rok do roku wynosi więc 76 proc.!

Toyota Yaris Hybrid Foto: Toyota
Toyota Yaris Hybrid

W Europie hybrydy najbardziej popularne ą w W. Brytanii – w ciągu 3 kwartałów 2016 zarejestrowano 40 tys. Hybrydy chętnie kupują także Francuzi – 35,5 tys. rejestracji, Włosi – 26,9 tys., Niemcy – 23,7 tys., Norwegowie – 13 tys. W sumie w ciągu 9 miesięcy 2016 r. w Unii Europejskiej zarejestrowano 200 tys. hybryd, a licząc Unię i 4 kraje EFTA – 219 471 szt.

Auta z instalacją gazową. W tym samym okresie w Polsce przybyło 4580 nowych aut zasilanych gazem – w naszym przypadku w grę wchodzi LPG, w krajach zachodnich używany jest też gaz ziemny CNG.

Opel Mokka LPG
Opel Mokka LPG

Absolutnym „gazowym" rekordzistą europejskiego rynku są Włochy – zarejestrowano tam 112 tys. nowych aut zasilanych gazem. Drugi pod względem popularności gazu w autach jest rynek niemiecki – zarejestrowano tam 4662 nowe auta „zagazowane" – rynek niemiecki jest więc 24 razy mniejszy od włoskiego!

Uwaga! Dane dotyczące polskiego rynku aut na gaz są niepełne – nowe samochody z instalacją gazową kupuje stosunkowo niewielka grupa kierowców. Trzeba do niej doliczyć kilkadziesiąt tysięcy osób, które co roku zakładają instalację gazową do aut używanych.

W sumie w Europie w ciągu 9 miesięcy 2016 r. przybyło 134 tys. samochodów zasilanych gazem.