Efektem tych skrzętnych obliczeń jest ranking samochodów najtańszych w utrzymaniu. Eksperci z automobilklubu ADAC spędzili dni (jeśli nie tygodnie!) na skrupulatnym wpisywaniu do tabelek nie tylko średniego zużycia paliwa, ale też kosztów związanych z serwisowaniem, utratą wartości czy opłaceniem podatków i ubezpieczenia. W końcu o tym, czy samochód jest tani, decyduje nie tylko cena zakupu, ale też późniejsza eksploatacja.

W celu znalezienia aut przyjaznych portfelowi Niemcy posłużyli się symulacją 5-letniej eksploatacji ze średnim rocznym przebiegiem na poziomie 15 tys. km. Co ważne, licząc koszty utrzymania w tym okresie, wzięli pod uwagę nawet takie rzeczy, jak np. zakup kompletu nowego ogumienia.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Twój portfel polubi te samochody

Oczywiście, nie można przełożyć tego bezpośrednio na polskie warunki (chociażby ze względu na inne ceny paliw i prądu czy fakt, że nasi sąsiedzi jeszcze do końca roku mogą liczyć aż na 9 tys. euro rządowej dopłaty do "elektryków"), ale pozwala to na wyłonienie kandydatów, którzy wypadają najkorzystniej, jeśli spojrzeć przez pryzmat domowego budżetu.

Najbardziej imponujący jest rozmach tego raportu, a dokładnie liczba modeli poddanych analizie – zweryfikowano aż 1,5 tys. różnych konfiguracji silnikowych! Dowolną z nich można sprawdzić samemu, posługując się kalkulatorem na stronie ADAC. My uwzględniliśmy w zestawieniu tylko najtańsze w eksploatacji modele spalinowe i podzieliliśmy je na sześć kategorii.

Dalszy ciąg tekstu pod podcastem:

Samochody małe (wg ADAC)

Kia Picanto Foto: Adam Mikuła / Auto Świat
Kia Picanto
Marka, model i wersja samochodu Koszt przejechania jednego kilometra
Kia Picanto 1.0 Edition 7 34,5 eurocenta
Hyundai i10 1.0 Pure 34,9 eurocenta
Fiat Panda 1.2 8V LPG City Life 36,5 eurocenta
Toyota Aygo X 1.0 36,7 eurocenta
Suzuki Ignis 1.2 Dualjet Hybrid Club 37,4 eurocenta

Samochody miejskie (wg ADAC)

Dacia Sandero Foto: Dacia
Dacia Sandero
Marka, model i wersja samochodu Koszt przejechania jednego kilometra
Dacia Sandero SCe 65 Access 31,3 eurocenta
Mitsubishi Space Star 1.2 Basis 32,7 eurocenta
Skoda Fabia 1.0 MPI Easy 34,8 eurocenta
Mazda 2 SKYACTIV-G 75 Prime-Line 35,7 eurocenta
Suzuki Swift 1.2 Dualjet Hybrid Club 36,4 eurocenta

Samochody kompaktowe (wg ADAC)

Skoda Scala Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Skoda Scala
Marka, model i wersja samochodu Koszt przejechania jednego kilometra
Skoda Scala 1.0 TSI Active 43 eurocenty
Kia Ceed 1.0 T-GDI Edition 7 44,6 eurocenta
Hyundai i30 1.0 T-GDI Pure 45,4 eurocenta
Honda Civic 1.0 Turbo S 46,2 eurocenta
SEAT Leon 1.0 TSI Reference 46,6 eurocenta

Samochody klasy średniej (wg ADAC)

Skoda Octavia Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Skoda Octavia
Marka, model i wersja samochodu Koszt przejechania jednego kilometra
Skoda Octavia 1.0 TSI Active 47,2 eurocenta
Mazda 6 Kombi SKYACTIV-G 145 Prime-Line 55,4 eurocenta
Citroen C5 X PureTech 130 Feel Pack EAT8 62,3 eurocenta
VW Passat Variant 1.5 TSI OPF Conceptline 62,6 eurocenta
Peugeot 508 1.2 PureTech 130 Active Pack EAT8 65,3 eurocenta

Samochody klasy średniej wyższej (wg ADAC)

Skoda Superb Foto: archiwum / Auto Świat
Skoda Superb
Marka, model i wersja samochodu Koszt przejechania jednego kilometra
Skoda Superb 1.5 TSI Active 60,6 eurocenta
Volkswagen Arteon 2.0 TDI SCR DSG 68 eurocentów
Lexus ES 300h Business Edition 78,8 eurocenta
Volvo V90 B4 Core Automatik 87,3 eurocenta
Audi A6 Avant 35 TDI S tronic 91,5 eurocenta

SUV-y i crossovery

Dacia Duster Foto: Igor Kohutnicki / Materiały własne
Dacia Duster
Marka, model i wersja samochodu Koszt przejechania jednego kilometra
Dacia Duster TCe 90 Access 2WD 35 eurocentów
KIA Stonic 1.2 Edition 7 40,3 eurocenta
Volkswagen Taigo 1.0 TSI OPF 40,7 eurocenta
Hyundai Bayon 1.2 MPI Pure 40,8 eurocenta
Nissan Juke 1.0 DIG-T 114 Visia 41,4 eurocenta

Zadbaj o swoje auto, żeby było w dobrym stanie. Poniżej sprawdzisz ceny preparatów, które mogą w tym pomóc: