W samochodach skonstruowanych z myślą o jak najwyższym wskaźniku efektywności energetycznej, uwzględniającym praktyczne potrzeby miejskich kierowców, zawodnicy podejmą wyzwanie na jednym z trzech światowych wyścigów. W 2013 roku imprezy odbędą się na miejskich torach Houston, Rotterdamu i Kuala Lumpur.
Konkurs podzielony jest na dwie klasy. Klasa Prototyp skupia się na maksymalnej efektywności pojazdu. Tu komfort pasażerów zajmuje drugorzędne miejsce. Klasa UrbanConcept przyciąga bardziej praktyczne projekty. Samochody konkurują w jednej z siedmiu kategorii, zależnej od wykorzystanego paliwa: konwencjonalna benzyna, olej napędowy, biopaliwo, paliwo z gazu ziemnego (GTL), wodoru, energii słonecznej lub elektrycznej.
Przez kilka dni, zespoły podejmą próby przebycia jak najdłuższej trasy na równowartości jednego litra paliwa. Samochody wykonają stałą liczbę okrążeń wokół toru przy zadanej prędkości, a organizatorzy obliczą efektywność energetyczną każdego z pojazdów, przyznając zwycięstwo w każdej z kategorii i dla każdego źródła energii. Dodatkowo, przyznawane są nagrody za inne osiągnięcia, m.in. bezpieczeństw, praca zespołowa, projektowanie i innowacje technicznych.
Shell Eco – Marathon od lat inspiruje inżynierów przyszłości, pragnących przenieść wizję zrównoważonej mobilności jak również stanowi doskonały punkt wyjścia do debaty o możliwościach samochodów osobowych w niedalekiej przyszłości.
Polska reprezentacja w Rotterdamie
W tegoroczne, europejskiej edycji Shell Eco – Maraton weźmie udział 10 zespołów z Polski:
Eco CarPG (Politechnika Gdańska) - Prototyp, WodórMietek Team (Politechnika Gdańska) - Urban Concept, benzynaEco Zone 505 (Politechnika Lubelska) - Urban Concept, DieselElvic Team (Politechnika Lubelska) - Prototyp, Battery ElectricityIron Warriors (Politechnika Łódzka) - Prototyp, benzynaSmart Power (Politechnika Śląska) - Prototyp, Battery ElectricityGreen Arrow (Politechnika Warszawska) - Urban Concept, Battery ElectricitySimr Team (Politechnika Warszawska) - Prototyp, benzynaSKAP (Politechnika Warszawska) - Prototyp, Ethanol E100SKAP (Politechnika Warszawska) - Urban Concept, benzyna