• W topowej, ekskluzywnej wersji Laurin & Klement Skoda Octavia poziomem wyposażenia potrafi zawstydzić auta klasy premium
  • Cena tak wyposażone Skody Octavii jest bardzo wysoka, ale bogate wyposażenie w dużej części ją uzasadnia
  • Mocny diesel świetnie sprawuje się w samochodzie tej klasy, na dodatek z napędem na cztery koła

Skoda od kilku lat udowadnia, że ma aspiracje wykraczające znacznie dalej niż segmenty popularnych i przystępnych cenowo samochodów. Sprytne wykorzystanie technologii z koncernu matki, czyli Volkswagena, do tego przemyślana ofensywa modelowa sprawiają, że w wielu krajach marka znajduje się w ścisłej czołówce rynkowej. W Polsce Skoda jest liderem sprzedaży, a Octavia należy do najchętniej kupowanych nowych samochodów, wybieranych nie tylko przez firmy lecz także klientów prywatnych. Z jednej strony to zasługa przystępnej ceny – bazową wersję tego modelu można już mieć za 66 800 zł, a z drugiej dużej liczby wersji i opcji wyposażeniowych, które sprawiają, że nawet wybredni sympatycy marki znajdą tu coś dla siebie. Do tych ostatnich adresowana jest testowana odmiana Laurin & Klement, stanowiąca popis możliwości Skody zarówno pod względem wyposażenia, jak i właściwości jezdnych.

Skoda Octavia L&K 2.0 TDI 4x4 – mocny diesel

Pracujący pod maską silnik wysokoprężny to obecnie najmocniejsza wysokoprężna jednostka dostępna w palecie Octavii (taką samą dostaniemy także w usportowionej odmianie RS).

Skoda Octavia Laurin & Klement 2.0 TDI 4x4; Wysokoprężny silnik osiąga moc 184 KM i moment 380 Nm
Skoda Octavia Laurin & Klement 2.0 TDI 4x4; Wysokoprężny silnik osiąga moc 184 KM i moment 380 Nm

Osiąga moc 184 KM i moment 380 Nm, które sprawiają, że auto popisuje się bardzo dobrą dynamiką i elastycznością. Sześciobiegowa skrzynia dwusprzęgłowa działa płynnie i bez zbędnego ociągania się swobodnie przekazując soczyste dawki momentu obrotowego na obydwie osie. Poza trybem automatycznym biegi można zmieniać również ręcznie drążkiem, ale sprawdzałem to bardziej z ciekawości niż z powodu jakiejś specjalnej potrzeby. Być może dlatego testowany egzemplarz nie miał przycisków do zmiany przełożeń przy kole kierownicy – reakcje skrzyni DSG na ruchy pedałem gazu są w zupełności wystarczające. Zwłaszcza w sportowym trybie pracy układu jezdnego (do wyboru są także Eco, Comfort, Normal i Indyvidual), który dodatkowo zmienia sztywność amortyzacji i siłę wspomagania układu kierowniczego dopasowując je do dynamicznego stylu prowadzenia. Napęd na cztery koła zapewnia pewne zachowanie się auta na zakrętach i poprawia trakcję, szczególnie na mokrej nawierzchni.

Skoda Octavia Laurin & Klement 2.0 TDI 4x4; Auto prowadzi się bardzo komfortowo, jest przestronne i potrafi być bardzo szybkie
Skoda Octavia Laurin & Klement 2.0 TDI 4x4; Auto prowadzi się bardzo komfortowo, jest przestronne i potrafi być bardzo szybkie

Co ważne, turbodoładowany diesel na trasie potrafi zadowolić się niespełna 6 litrami oleju napędowego na 100 km, a średnia z testu nie przekroczyła 7,5 l. Na długich trasach Octavia sprawdza się wyśmienicie. Jest ekonomiczna, komfortowa i dobrze wyciszona, a do tego może rozpędzać się do setki w 7,6 s i osiągać maksymalną prędkość 228 km/h.

Skoda Octavia L&K 2.0 TDI 4x4 – luksus w kompakcie

Laurin & Klement to najbogatszy pakiet wyposażeniowy nie tylko dla Octavii, lecz także innych modeli marki. Nazwany tak na cześć założycieli firmy już w standardzie oferuje niemal wszystko, czego można oczekiwać od nowoczesnego samochodu rodzinnego.

Są to m.in. automatyczna klimatyzacja dwustrefowa, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, elektrycznie sterowane szyby, lusterka i fotel kierowcy z pamięcią ustawień, reflektory w technologii Full LED, tapicerka ze skóry naturalnej i alcantary oraz zestaw systemów odpowiadających za bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów, w tym układy kontroli trakcji i stabilności, asystent ruszania na wzniesieniu, czy elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy XDS+. Testowany egzemplarz wzbogacono dodatkowo o m.in. pakiet amazing (7100 zł) zawierający system nawigacji Columbus z 9,2-calowym ekranem dotykowym, podgrzewane przednie fotele, wielofunkcyjną kierownicę i tempomat z ogranicznikiem prędkości.

Skoda Octavia Laurin & Klement 2.0 TDI 4x4; Jakość wykończnia nie budzi zastrzeżeń. Konsola środkowa zdominowana jest przez dotykowy ekran o przekątnej 9,2 cala
Skoda Octavia Laurin & Klement 2.0 TDI 4x4; Jakość wykończnia nie budzi zastrzeżeń. Konsola środkowa zdominowana jest przez dotykowy ekran o przekątnej 9,2 cala

Opcją są także: system monitorowania martwego pola w lusterkach oraz wspomagania wyjazdu z miejsca parkingowego (1600 zł), układ wykrywania zmęczenia kierowcy (200 zł), bezkluczykowy system dostępu do auta, uruchamiania silnika i alarm (2600 zł), bardzo dobrze działający i sprawdzający się nie tylko na autostradach adaptacyjny tempomat z regulacją prędkości i systemem awaryjnego hamowania (4000 zł) oraz adaptacyjne zwieszenie DCC z możliwością wyboru profilu jazdy (4200 zł). Sporo tego, choć wymieniłem tylko część z płatnych opcji, których wartość w testowanym modelu sięgnęła aż 44 900 zł. Dużo, zważywszy że już standardowy Laurin & Klement z tym silnikiem kosztuje minimum 132,4 tys. zł. Łączna kwota, jaką trzeba wydać na tą Octavię to zatem aż 177,3 tys. zł. Dla wielu osób może to być istotna bariera. Z drugiej jednak strony, przy korzystaniu z oferowanych przez Skodę form finansowania, mam tu na myśli np. leasing, miesięczna rata netto może wynosić 1 proc. wartości auta, tj. 1770 zł (przy wpłacie własnej 10 proc. i 4-letnim okresie leasingu) i pozytywnie wpływać na bilans podatkowy w firmie. O przyjemność użytkowania tak wyposażonego samochodu jestem spokojny.

Skoda Octavia Laurin & Klement 2.0 TDI 4x4; Fotele wyposażono w elektryczną regulację z pamięcią ustawień. Tapicerka ze skóry i alcantary to standard wersji L&K
Skoda Octavia Laurin & Klement 2.0 TDI 4x4; Fotele wyposażono w elektryczną regulację z pamięcią ustawień. Tapicerka ze skóry i alcantary to standard wersji L&K

Czasy, kiedy Skody były tanie to już przeszłość. Wersje takie jak Laurin & Klement czy RS w ofercie czeskiej marki piszą teraz zupełnie nowy, bardziej interesujący rozdział jej historii.

Skoda Octavia Laurin & Klement 2.0 TDI 4x4

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1968 cm3, R4 turbo
Moc 184 KM przy 33500-4000 obr./min
Moment obrotowy 380 Nm przy 1750-3250 obr./min
Skrzynia biegów i napęd 6-biegowa skrzynia DSG, napęd na cztery koła
Prędkość maksymalna 228 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,6 s
Średnie zużycie paliwa 5,1 l/100 km
Masa własna 1475 kg
Cena Od 132 400 zł