Česana w Mlada Boleslav. Po latach jeden z nich trafił do muzeum Skody.

Pierwszy projekt designu stworzył Giorgetto Giugiaro, ale ostatecznie auto uznane zostało za „zbyt włoskie” i dalszą jego realizację powierzono designerom z koncernu. Za design odpowiedzialny był Dirk van Braeckel, którego efekt pracy zobaczyliśmy w pierwszej generacji Octavii i jednocześnie stał się nowym wizerunkiem marki. Natomiast projekt nadwozia Giugiaro stał się podstawą dla Seata Toledo II.

Pierwsze koncepcyjne nadwozie zamontowano na nowej płycie podłogowej PQ34, którą miał także otrzymać nowy VW Golf i Audi A3. Już w założeniu, auto miało być przede wszystkim komfortowe. W 1994 r. powstały pierwsze jeżdżące prototypy.

Nowy samochód marki Škoda ostatecznie otrzymał nazwę znaną z dobrych tradycji – Octavia. Pierwsi zobaczyli go już 4 kwietnia 1996 r. członkowie jury Car of the Year. Oficjalna premiera światowa odbyła się podczas międzynarodowego salonu samochodowego w Paryżu (Mondial de l'automobile 1996). Auto przypadło także jurorom prestiżowego plebiscytu Car of the Year, który na 29 nominowanych aut skończyło na 4 miejscu

Pierwsza generacja Skody Octavia (Typ 1U) miała długość 4507 mm (kombi 4513 mm), szerokość 1731 mm i wysokość 1413 mm, przy rozstawie osi 2508 mm. Auto miało bagażnik 528 l, a po złożeniu tylnych siedzeń 1328 l.

Po raz pierwszy w nowym modelu Skody w wyposażeniu poza przednimi poduszkami powietrznymi znalazły się także poduszki boczne. Do napędu oferowano także koncernowe silniki.

W 2000 roku Octavia przeszła pierwszy face lifting, a w ofercie pojawiła się najmocniejsza wówczas Octavia RS z silnikiem 1.8T o mocy 180 KM.

Milionowa Octavia została wyprodukowana 17 lutego 2004 roku. Model ten w latach 1999-2001 był także montowany w zakładzie Volkswagen Poznań z zestawów dostarczanych z Vrchlabi.

W marcu 2004 r. podczas międzynarodowego salonu samochodowego w Genewie premierę miała druga generacja. Zmienił się design przedniej części nadwozia i pokrywy silnika, boczne lusterka otrzymały zintegrowane kierunkowskazy, zmieniła się też tylna część nadwozia z nowymi światłami zespolonymi. Z 2512 mm do 2578 mm wydłużył się rozstaw osi, a przestrzeń bagażowa z 528 l (liftback) i 548 l (kombi) powiększyła się odpowiednio do 585 l i 605 l.

Wraz z nową generacją pierwsza, pod nazwą Octavia Tour, była produkowana jeszcze przez sześć lat. Produkcję definitywnie zakończono 10 listopada 2010 r., a na konto kolejnego sukcesu wpisano 1 442 126 egz.

Škoda Octavia drugiej generacji stanowiła kolejną ewolucję rozwoju tego popularnego modelu. Sukcesywnie modyfikowana była gama jednostek napędowych oraz dochodziły kolejne wersje jak m.in. Laurin & Klement (2006), Scout (2007).

Rozpoczęła się także ekspansja w Chinach (Octavia Ming Rui) i Indiach (Octavia Laura). Poza Mlada Boleslav Octavia produkowana była w Chinach, Rosji, Indiach, Bośni i na Ukrainie.

Druga generacja Octavii w 2009 r. została zmodernizowana. Zmieniła się przednia maska, pojawiły się nowe reflektory z diodami do jazdy dziennej, zmodyfikowano wnętrze oraz poszerzono ofertę wyposażenia. W 2010 r. gamę jednostek napędowych dopełnił czterocylindrowy silnik benzynowy 1.2 TSI o mocy 105 KM, współpracujący z sześciobiegową przekładnią manualną.

Trzecia generacja Octavii po raz pierwszy zaprezentowana została 11 grudnia 2012 r.. Auto powstało na koncernowej platformie MQB i otrzymało silniki TSI i TDI najnowszej generacji. Za design odpowiedzialny był zespół, którym kierował Josef Kabaň. W porównaniu z pierwszą generacją, jest o 90 mm dłuższa (4659 mm) i o 45 mm szersza (1814 mm), przy wydłużonym o 108 mm rozstawie osi.

Aktualnie produkowany model oferuje więcej miejsca dla pasażerów, a także dotychczas niedostępne w samochodach marki Škoda wyposażenie jak m.in. adaptacyjny tempomat, asystent świateł drogowych, system rozpoznający znaki drogowe, elektrycznie sterowany dach panoramiczny oraz cały szereg nowych systemów zwiększający bezpieczeństwo. W testach zderzeniowych Euro NCAP model ten otrzymał pięć gwiazdek i zaliczony został do grupy najbezpieczniejszych aut w swojej klasie.

W ciągu 20 lat wyprodukowano łącznie ponad 5 mln egzemplarzy trzech generacji.