- 1,5-milionowy egzemplarz to dowód wyjątkowego sukcesu Smarta. Inspiruje on kierowców z kolejnych zakątków świata, bo jak żadne inne auto potrafi radzić sobie w miejskiej dżungli. A w czasach, gdy coraz trudniej o miejsca parkingowe, Smartów będzie tylko przybywać - mówi dr Annette Winkler, szefowa Smarta. - Napędzany silnikiem spalinowym lub elektrycznym i dostępny w ramach innowacyjnych projektów mobilności, takich jak car2go, Smart jest przystosowany do globalnych wymogów. A w 2014 roku do naszej oferty dołączy całkiem nowy samochód miejski z miejscem dla czterech osób.

Niedawno Smart zdobył pierwsze miejsce w segmencie aut miejskich w tegorocznym badaniu jakości, publikowanym przez uznaną organizację konsumencką J.D. Power. Badanie powstało na podstawie opinii właścicieli nowych samochodów z USA, oceniających swoje pojazdy po pierwszych 90 dniach użytkowania.

Kurs na przyszłość

W czasie wydłużonej przerwy wakacyjnej fabryka Smarta w Hambach przechodzi gruntowne prace modernizacyjne - największej od chwili uruchomienia produkcji w 1998 roku. Maszyny i instalacje zostaną w dużej mierze wymienione na nowe, a wdrożenie najnowocześniejszej technologii pozwoli usprawnić proces montażu. Inwestycje modernizacyjne są częścią wartego ponad 200 mln euro programu rozbudowy, mającej na celu przygotowanie do produkcji nowej generacji smarta. Jednym z największych indywidualnych projektów jest nowa lakiernia, w której - nakładem ponad 50 mln euro - wdrożony zostanie ekologiczny proces malowania, spełniający obecne standardy koncernu Daimler dla aut osobowych. Dodatkowo, pozwoli on poszerzyć paletę stosowanych barw. W efekcie przyszli nabywcy Smarta będą mogli wybrać kolor tridionu spośród wszystkich dostępnych odcieni lakieru.

Historia sukcesu fabryki w Hambach

Fabryka smarta w Hambach ruszyła w 1997 roku, a od roku 1998 produkuje Smarty Fortwo (od 2007 - drugą generację modelu). W ubiegłym roku wyjechało stąd ponad 104 tys. samochodów. Na miejscu pracuje około 1,5 tys. ludzi. Milionowy egzemplarz Smarta Fortwo opuścił zakład we wrześniu 2008 roku, równe 10 lat po narodzinach marki.

Fabryka w Lotaryngii od początku słynęła z innowacyjnej koncepcji produkcji. Linia montażowa ma kształt symbolu "+", co zapewnia to optymalną wydajność procesów produkcyjnych i pozwala na bezpośrednie dostarczanie podzespołów. W rezultacie logistyka została ograniczona do minimum.

Za odpowiedzialne zarządzanie energią odpowiada zlokalizowana na terenie fabryki elektrociepłownia, pokrywająca około 25 proc. lokalnego zapotrzebowania na energię, oraz oczyszczalnia ścieków z systemem filtrów membranowych. Jakość oczyszczonych ścieków przewyższa jakość wód naturalnych, do których są one później odprowadzane.

W ubiegłym roku eksperci francuskiego magazynu branżowego "Usine Nouvelle" oraz uczelni biznesowych INSEAD i WHU nagrodzili fabrykę tytułem "Trophée de l'Excellence Industrielle 2012" za wydajny model produkcji i logistyki.

Odnowiony w 2012 roku Smart nieprzerwanie pisze historię swojego sukcesu. Jako trendsetter wśród małych aut, od 15 lat na nowo definiuje pojęcie miejskiej mobilności. Jako dwuosobowy samochód o kieszonkowych wymiarach, łączy ekologiczne podejście z radością z jazdy i zajmuje na parkingu mniej miejsca niż jakikolwiek inny model. Obecnie Smart sprzedawany jest na 46 rynkach świata, od niedawna również w Rosji. Największą popularnością cieszy się w Niemczech, we Włoszech i w Chinach.