Sprawdź swoją wiedzę o motoryzacji z lat 80. i 90.
Lubisz polską motoryzację z okresu PRL-u? Masz sentyment do pojazdów, które wówczas jeździły po naszych drogach? Ten quiz jest stworzony dla Ciebie! Sprawdź swoją wiedzę na temat Fiatów 126p i 125p, Żuków, Trabantów, Dacii, Ład i Skód, zaznaczając poprawnie jedną odpowiedź w każdym pytaniu. Gotowy(-a)?
Który z wymienionych polskich samochodów można było odpalić „na korbę”?
Fiata 126p
Fiata 125p
Żuka
Żuka
Następne pytanie
Spośród polskich samochódów przy pomocy korby można było uruchomić Żuka, Tarpana, Nysę i Warszawę.
Do czego służy „wolne koło”?
To sprzęgło jednokierunkowe stosowane w Wartburgu, które umożliwia rozłączenie napędu po zdjęciu nogi z gazu.
To potoczna nazwa dla koła zapasowego.
Inna nazwa dla wieńca zębatego stosowanego w kole zamachowym Trabanta.
To sprzęgło jednokierunkowe stosowane w Wartburgu, które umożliwia rozłączenie napędu po zdjęciu nogi z gazu.
Następne pytanie
Wolne koło to sprzęgło jednokierunkowe w skrzyni biegów, którego zadaniem jest odłączenie napędu w sytuacji, w której mogłoby dojść do hamowania silnikiem.
Do czego służyły przedstawione na zdjęciu dźwigienki?
Do sterowania przepływem zimnego i ciepłego powietrza.
Do otwierania pokrywy silnika i bagażnika.
Do sterowania ssaniem i rozrusznikiem.
Do sterowania ssaniem i rozrusznikiem.
Następne pytanie
W Fiacie 126p dźwigienki znajdujące się między przednimi fotelami służyły do sterowania ssaniem i rozrusznikiem.
Do czego w Nysie służył przycisk zamocowany w podłodze znajdujący się z lewej strony pedału sprzęgła?
Blokowania hamulca ręcznego
Włączania wycieraczek szyby przedniej.
Uruchamiania spryskiwacza szyby.
Uruchamiania spryskiwacza szyby.
Następne pytanie
W Żuku i Nysie przedstawiony na zdjęciu przycisk służył do uruchamiania pompki spryskiwacza przedniej szyby.
Co kryje się pod pojęciem „pierwszy szlif”?
Początkowy okres eksploatacji nowego samochodu podczas którego następuje proces docierania się części silnika.
Ponadnormatywna średnica tłoka w silniku, który przeszedł remont kapitalny.
Początkowy okres eksploatacji układu hamulcowego w którym wymieniane były elementy cierne.
Ponadnormatywna średnica tłoka w silniku, który przeszedł remont kapitalny.
Następne pytanie
Pierwszy szlif to określenie odnoszące się do ponadnormatywnej średnica tłoka w silniku, który przeszedł gruntowny remont. W wyniku honowania cylindrów zwiększyła się ich średnica i konieczne jest zastosowanie szerszego tłoka. W zależności od zużycia cylindrów stosowano różnej szerokości tłoki, np. Fiat 125p: śr. tłoka: I szlif 77,2 mm, II szlif 77,4 mm, itd..
Jaką konstrukcję miało zawieszenie przednie w PF 125p?
Kolumny McPhersona.
Resor poprzeczny.
Niezależne, wielowahaczowe.
Niezależne, wielowahaczowe.
Następne pytanie
W PF 125p na przedniej osi stosowano zawieszenie niezależne, wielowahaczowe.
Ile zaworów ma silnik Syreny 105?
Dwa na cylinder.
Cztery na cylinder.
Nie ma zaworów.
Nie ma zaworów.
Następne pytanie
Syrena 105 wyposażona jest w dwusuwowy silnik, który ze względu na swoją konstrukcję nie ma zaworów.
Polski samochód w którym fabrycznie montowano silnik wysokoprężny produkcji Citroena to:
Polonez
Fiat 125p
Tarpan
Polonez
Następne pytanie
W latach 90. w Polonezie montowano wolnossący silnik 1.9 o mocy 70 KM (oznaczenie GLD).
W skład konstrukcji tylnego zawieszenia Łady 2107 wchodziły:
sprężyny śrubowe.
resory piórowe.
miechy pneumatyczne.
sprężyny śrubowe.
Następne pytanie
Budowa zawieszenia tylnego Łady 2017 to: oś sztywna prowadzona układem czterech drążków wzdłużnych i drążkiem poprzecznym (drążkiem Panharda), sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe.
Który z wymienionych polskich samochódów mógł być wyposażony fabrycznie w klimatyzację?
Nie było polskiego samochodu wyposażonego w fabryczną klimatyzację.
Fiat 125p w ostatnim roku produkcji.
Polonez Caro Plus.
Polonez Caro Plus.
Następne pytanie
Klimatyzacja dostępna była opcjonalnie w Polonezie Caro Plus. Dopłata w 1998 roku wynosiła ok. 4500 zł.
Na jakim modelu bazowała Dacia serii 1300?
Renault 12.
Renault 18.
To była w pełni rumuńska myśl techniczna.
Renault 12.
Następne pytanie
Dacia serii 1300 była rumuńskim autem, którego produkcję oparto na licencji Renault 12.
W jakim mieście został zaprojektowany wysokoprężny silnik montowany fabrycznie w FSC Żuku?
W Jelczu.
W Andrychowie.
W Starachowicach.
Andrychowa.
Następne pytanie
W 1988 roku w gamie silnikowej FSC Żuka pojawił się wysokoprężny silnik 4C90 Andoria o pojemności 2417 ccm i mocy 70 KM, który był zaprojektowany i produkowany w Andrychowie.
Gdzie znajdowała się dźwigienka do otwierania pokrywy silnika w Skodzie 120 L?
Nie było dźwigienki, gdyż bezpośrednio w pokrywie znajdował się zamek na kluczyk.
Otwieranie pokrywy silnika odbywało się zdalnie za pośrednictwem pilota.
W otworze tylnych lewych drzwi.
W otworze tylnych lewych drzwi.
Następne pytanie
W Skodzie 120 L dźwigienka zwalniająca zamek pokrywy bagażnika znajdowała się w otworze tylnych lewych drzwi.
W którym z wymienionych aut sprawdzało się poziom paliwa przy pomocy linijki?
W Trabancie.
W Dacii 1300.
W Wartburgu 353.
W Trabancie.
Następne pytanie
By sprawdzić poziom paliwa w Trabancie konieczne było uniesienie pokrywy silnika, otwarcie wlewu paliwa w zbiorniku i włożenie do środka odpowiednio wyskalowanej linijki (bagnetu).
Jaki było źródło ogrzewania we wnętrzu Fiata 126p?
Ciepłe powietrze pochodzące z rozgrzanego silnika.
Grzałka elektryczna.
Nagrzewnica cieczy chłodzącej.
Ciepłe powietrze pochodzące z rozgrzanego silnika
Następne pytanie
Silnik Fiata 126p był chłodzony powietrzem, dlatego źródłem ogrzewania było ciepłe powietrze pochodzące od rozgrzanego silnika.
Twój wynik:
Podziel się wynikiem:
Twój wynik:
Podziel się wynikiem: