Liderem rynku jest Skoda – najwyższe miejsce na podium czeska marka zajmuje od wielu lat. W 2017 r. Skoda sprzedała 61,7 tys. aut osobowych. Na drugim miejscu jest Toyota ze sprzedażą 50,7 tys. szt., a trzecie miejsce zajmuje Volkswagen – 48,6 tys. szt.

Pierwsza dziesiątka najbardziej popularnych marek na polskim rynku w 2017 r.

Miejsce Marka Sprzedaż (szt.) Udział w rynku (%)
1 Skoda 61 707 12,77
2 Toyota 50 714 10,50
3 VW 48 615 10,06
4 Opel 35 715 7,39
5 Ford 29 291 6,06
6 Renault 27 885 5,77
7 Kia 22 842 4,73
8 Dacia 21 602 4,47
9 Hyundai 19 977 4,14
10 Mercedes 16 794 3,48

W pierwszej 10. sprzedaży z firm premium znalazł się tylko Mercedes. BMW zajęło 11. miejsce – sprzedaż w 2017 r. 15,6 tys. szt., Audi sklasyfikowano na 15. miejscu – sprzedaż 13 tys. szt., Volvo zajęło 20. pozycję ze sprzedażą 9 tys. szt.

Charakterystyczne dla polskiego rynku sprzedaży nowych aut jest to, że klienci indywidualni kupują ok. 30 proc. wszystkich aut, a firmy (w tym jednoosobowe) ok. 70 proc. Obie grupy różnią się preferowanymi modelami – generalnie klienci indywidualni wybierają tańsze, popularne modele.

W 2017 r. klienci indywidualni kupili 147 tys. aut, a firmowi – 336 tys.

10 najpopularniejszych modeli wśród klientów indywidualnych:

Miejsce Model Sprzedaż (szt.)
1 Toyota Yaris 6088
2 Skoda Fabia 6008
3 Opel Astra 5922
4 Fiat Tipo 4333
5 Dacia Duster 4179
6 Opel Corsa 3539
7 Skoda Octavia 3539
8 Hyundai Tucson 3470
9 Toyota Auris 3270
10 Skoda Rapid 3207

10 najpopularniejszych modeli wśród klientów firmowych:

Miejsce Model Sprzedaż (szt.)
1 Skoda Octavia 15 180
2 Skoda Fabia 12 906
3 VW Golf 10 164
4 Opel Astra 9937
5 Ford Focus 9412
6 VW Passat 8352
7 Renault Clio 7371
8 Toyota Auris 7268
9 Toyota Yaris 6440
10 Skoda Rapid 6241

W 2017 r. zarejestrowano w Polsce 16,8 tys. samochodów osobowych z napędem hybrydowym (silnik spalinowy plus elektryczny) – wzrost o 67 proc. Do tego należy dodać 1030 aut z napędem elektrycznym lub hybrydowym plug-in (baterię można ładować z gniazdka 230 V).

Ze statystyk sprzedaży widać, że maleje zainteresowanie samochodami osobowych z silnikami Diesla (udział w sprzedaży 27,6 proc.), a rośnie z silnikami benzynowymi – 66,5 proc.

W galerii 10 najpopularniejszych modeli aut osobowych ogółem (klienci indywidualni oraz firmy) kupowanych w 2017 r.