Celem projektu stworzonego przez Ministerstwo Infrastruktury jest stworzenie jednoznacznych zasad zachowania kierowców w dwóch istotnych sytuacjach drogowych: gdy zachodzi potrzeba umożliwienia służbom ratowniczym szybkiego dotarcia na miejsce zdarzenia drogowego, a także gdy występuje zwężenie drogi ograniczające liczbę dostępnych pasów. Co ważne, w projekcie pojawiła się data wejście przepisów w życie – będzie to 1 października 2019 roku.

Zasady „korytarza życia”

W przypadku korytarzy życia przepisy będą określały zasady tworzenia przez kierujących wolnej przestrzeni dla pojazdów służb ratunkowych oraz ustępowania im pierwszeństwa, w tym właściwy kierunek zmiany pasa ruchu w celu stworzenia korytarza. Według projektu obowiązywać będzie tzw. zasada prawej dłoni. Oznacza to, że pojazdy jadące skrajnym lewym pasem zawsze muszą zjechać do lewej krawędzi drogi, z kolei pojazdy na pozostałych pasach jezdni zjeżdżają do prawej.

Foto: Ministerstwo Infrastruktury
Zasady jazdy na suwak

Jak czytamy w uzasadnieniu projektu, unormowanie tych zasad może znacznie skrócić czas dotarcia pomocy do ofiar drogowych wypadków. Według badań przeprowadzonych przez Autobahnen und SchnellstraßenFinanzierungs-Aktiengesellschaft (agencję rządową odpowiedzialną za płatne autostrady – „odpowiedniczkę” polskiej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad), utworzenie przez kierujących pojazdami „korytarza życia” może przyspieszyć przybycie pojazdów ratunkowych do miejsc zdarzeń drogowych nawet o cztery minuty i zwiększyć tym samym szanse na przeżycie ofiar tych zdarzeń nawet o 40 procent.

Jazda na „suwak”

W przypadku jazdy na suwak przepisy precyzyjnie określą zasady pierwszeństwa jazdy z poszczególnych pasów ruchu w sytuacji, gdy zmniejsza się ich liczba, a w miejscu zwężenia powstaje zator. Co ważne nowe przepisy sformalizują też zasadę naprzemiennego wjazdu po jednym pojeździe z każdego pasa ruchu.

Foto: Ministerstwo Infrastruktury
Zasady Jazdy na suwak

Jak czytamy w projekcie, w takim przypadku zasada ruchu będzie wyglądać następująco: pojazdy jadące pasem z kontynuacją jazdy, będą musiały wpuszczać na przemian samochody z pasa, który się kończy. Każdy kierowca będzie miał obowiązek wpuścić przed siebie jeden samochód. Z kolei w przypadku, gdy z trzech pasów droga zwęża się tylko do jednego, kierowca jadący pasem z kontynuacją będzie musiał wpuścić po jednym aucie z każdego kończącego się pasa jezdni.