Zmiany w prawie mają stworzyć jednoznaczne zasady dotyczące zachowania kierowców w dwóch istotnych sytuacjach drogowych: gdy zachodzi potrzeba umożliwienia służbom ratowniczym szybkiego dotarcia na miejsce wypadku, a także gdy występuje zwężenie drogi ograniczające liczbę dostępnych pasów.

Teraz projekt trafi pod obrady Sejmu. Przepisy dotyczące tworzenia tzw. korytarzy życia mają wejść w życie 1 listopada 2019 r., natomiast rozwiązania dotyczące jazdy na suwak zaczną obowiązywać po 60 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Zasady „korytarza życia”

W przypadku korytarzy życia przepisy będą określały zasady tworzenia przez kierujących wolnej przestrzeni dla pojazdów służb ratunkowych oraz ustępowania im pierwszeństwa, w tym właściwy kierunek zmiany pasa ruchu w celu stworzenia korytarza. Pojazdy jadące skrajnym lewym pasem ruchu muszą zjechać do lewej krawędzi drogi, z kolei pojazdy na pozostałych pasach jezdni zjeżdżają do prawej.

Zasady jazdy na suwak Foto: Ministerstwo Infrastruktury
Zasady jazdy na suwak

Jak czytamy w uzasadnieniu projektu, unormowanie tych zasad może znacznie skrócić czas dotarcia pomocy do ofiar drogowych wypadków. Według badań przeprowadzonych przez Autobahnen und SchnellstraßenFinanzierungs-Aktiengesellschaft (agencję rządową odpowiedzialną za płatne autostrady – „odpowiedniczkę” polskiej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad), utworzenie przez kierujących pojazdami „korytarza życia” może przyspieszyć przybycie pojazdów ratunkowych do miejsc zdarzeń drogowych nawet o cztery minuty i zwiększyć tym samym szanse na przeżycie ofiar tych zdarzeń nawet o 40 procent.

Jazda na „suwak”

W przypadku jazdy na suwak przepisy precyzyjnie określą zasady pierwszeństwa jazdy z poszczególnych pasów ruchu w sytuacji, gdy zmniejsza się ich liczba, a w miejscu zwężenia powstaje zator. Co ważne nowe przepisy sformalizują też zasadę naprzemiennego wjazdu po jednym pojeździe z każdego pasa ruchu.

Zasady Jazdy na suwak Foto: Ministerstwo Infrastruktury
Zasady Jazdy na suwak

W takim przypadku zasada ruchu będzie wyglądać następująco: pojazdy jadące pasem z kontynuacją jazdy, będą musiały wpuszczać na przemian samochody z pasa, który się kończy. Każdy kierowca będzie miał obowiązek wpuścić przed siebie jeden samochód. Z kolei w przypadku, gdy z trzech pasów droga zwęża się tylko do jednego, kierowca jadący pasem z kontynuacją będzie musiał wpuścić po jednym aucie z każdego kończącego się pasa jezdni.