Seria Toyota Concept-i to pojazdy nowej generacji, które są bardziej partnerem niż maszyną. Kluczową technologią, która je wyróżnia, jest system LEARN oparty na sztucznej inteligencji, który uczy się odczytywać emocje i preferencje kierowcy. LEARN współpracuje z systemami automatyzacji prowadzenia, które poprawiają bezpieczeństwo jazdy (PROTECT). Trzecim filarem jest technologia AI Agent, czyli systemu do komunikacji z kierowcą nowej generacji, która przewiduje preferencje i życzenia właściciela, na przykład dobierając odpowiednią muzykę czy układając trasę z uwzględnieniem jego ulubionych miejsc (INSPIRE).
Toyota rozszerzyła gamę Concept-i o dwa mniejsze pojazdy z myślą o tym, żeby udostępnić możliwość jazdy jak najszerszej grupie osób. Toyota chce, aby każdy mógł się korzystać ze swobody poruszania się, bez względu na wiek i stopień sprawności. Wirtualny AI Agent, który rozumie użytkowników samochodu, nawiązuje lub zawiesza rozmowę z kierowcą. W ten sposób towarzyszy mu, aby zapewnić bezpieczną i przyjemną podróż.
Concept-i odczytuje emocje kierowcy oraz poziom czujności na podstawie ekspresji twarzy i tonu głosu. Porównuje informacje w mediach z aktywnością na mediach społecznościowych, a także informacje GPS i historię rozmów w samochodzie, i na tej podstawie określa preferencje kierowcy w danym momencie. Wykorzystywane są do tego technologie głębokiego uczenia się maszyn. Opierając się na niej, Toyota Concept-i jest źródłem cennych innowacji w zakresie bezpieczeństwa (PROTECT) i nowych doświadczeń użytkownika (UX) zwiększających przyjemność z jazdy (INSPIRE).
System bezpieczeństwa PROTECT nie tylko monitoruje warunki na drodze, ale także stan kierowcy. Wykorzystywana jest do tego technologia rozumienia ludzi LEARN, która weryfikuje kondycję psychofizyczną kierowcy. Jednocześnie monitorowany jest stan techniczny samochodu. Bazując na technologii autonomicznego prowadzenia „Mobility Teammate Concept” Toyota Concept-i asystuje kierowcy w bezpieczniej jeździe. Dodatkowym wsparciem jest stymulowanie pięciu zmysłów, w tym wzroku, dotyku i powonienia, aby zmniejszać zmęczenie i stres oraz pobudzać, gdy kierowca staje się senny.
Concept-i za pośrednictwem wirtualnego AI Agenta angażuje się w naturalną rozmowę z kierowcą. Samochód inicjuje tematy w oparciu o nastrój kierowcy i dodatkowo oznacza na mapie miejsca, w których kierowca przeżywa konkretne emocje. Na tej podstawie system sugeruje trasy przejazdu, które będą wprawiały go w dobry nastrój.
Efektem nowego podejścia do designu jest kabina o futurystycznych opływowych kształtach i prostym, otwartym wnętrzu. Human Machine Interface zaprojektowany do komunikacji między autem i człowiekiem za
pomocą wirtualnego AI Agenta i wyświetlacza head-up display 3D zapewnia wysoki poziom doświadczenia użytkownika (UX). Wygląd tablicy rozdzielczej znajduje kontynuację w zewnętrznym designie samochodu.
Toyota planuje wprowadzić Concept-i na drogi w 2020 roku. Jednocześnie firma przeprowadzi testy drogowe pojazdów wyposażonych w niektóre jego funkcje.