Oceniając wartość marek, specjaliści z Interbrand nie biorą pod uwagę wartości fabryk, biur konstrukcyjnych czy magazynów z gotowymi wyrobami. Wyceniają brand, czyli markę. W ocenie brane są pod uwagę takie parametry, jak jakość produktów, innowacyjność, stabilność finansowa, przyszłe dochody.

W opublikowanym raporcie Best Global Brands 2017, oceniającym 100 światowych marek, znalazło się 16 marek motoryzacyjnych (w pierwszej dziesiątce – dwie). Wśród nich na pierwszym miejscu (po raz kolejny) sklasyfikowano Toyotę (wśród wszystkich marek – na miejscu 7.). Wartość Toyoty wyceniono na 50,3 miliarda dolarów. Co roku zwiększa się ona o 7-8 miliardów dolarów.

Analitycy Interbrand docenili przede wszystkim wkład Toyoty w rozwój samochodów niskoemisyjnych (hybryd i wodorowych), wysoką jakość samochodów z logo tej firmy na masce, obsługę klienta.

Na drugim miejscu pod względem wartości sklasyfikowano firmę Mercedes-Benz – 47,8 miliardów dolarów. Analitycy Interbrand szczególnie docenili prace niemieckiej firmy nad samochodami autonomicznymi (mogącymi poruszać się bez udziału kierowcy).

Trzecie miejsce z wartością 41,5 miliarda dolarów zajęło BMW.

Pełna lista wartości 16 marek motoryzacyjnych sklasyfikowanych w pierwszej setce raportu Best Global Brands 2017

Marka Miejsce w Raporcie Wartość w miliardach dolarów
Toyota 7 50,3
Mercedes-Benz 9 47,8
BMW 13 41,5
Honda 20 22,7
Ford 33 13,6
Hyundai 35 13,2
Audi 38 12
Nissan 39 11,53
Volkswagen 40 11,52
Porsche 48 10,1
Kia 69 6,7
Land Rover 73 6,1
Harley-Davidson 77 5,7
Mini 87 5,1
Ferrari 88 4,9
Tesla 98 4

Łączna wartość tych 16 marek motoryzacyjnych to 268 miliardów dolarów.

Co ciekawe, do pierwszej setki raportu nie zakwalifikowano takich marek, jak PSA (Citroen, Peugeot), Opel, GM, Fiat, Mazda, Mitsubishi, Renault, Skoda czy Volvo.

Raport wycenia firmy globalne – na pierwszym miejscu swoją pozycję utrzymało Apple – jej wartość eksperci Interbrand określili na 184,15 miliarda dolarów.

Drugą najbardziej wartościową marką globalną zostało Google – 141,7 miliarda dolarów.

Na trzecim miejscu sklasyfikowano Microsoft – wartość 80 miliardów dolarów.