- Tytuł „Truck of the Year” magazynu Motor Trend to ostateczny dowód na to, jak dobrym pick-upem jest Ram Heavy Duty – powiedział Fred Diaz, szef i CEO marki Ram Truck w Chrysler Group LLC. To wyróżnienie przyjmujemy jako szczególny wyraz uznania dla projektantów i konstruktorów Chrysler Group, których dziełem jest ten wspaniały samochód.

Kandydujące do tytułu Truck of the Year Motor Trendu pojazdy oceniane są według sześciu kryteriów: stylizacja nadwozia, stopień zaawansowania rozwiązań konstrukcyjnych, funkcjonalność, koszty eksploatacji, bezpieczeństwo oraz wartość dla użytkownika w stosunku do ceny zakupu. Do konkursu dopuszczane są tylko te konstrukcje, które w sposób znaczący różnią się od modeli ubiegłorocznych.

Ram Heavy Duty oferowany jest w pięciu odmianach modelowych: ST, SLT, TRX, Power Wagon i Laramie, różniących się indywidualnymi cechami wyglądu oraz wyposażeniem seryjnym i dodatkowym.

Samochód posiada hydroformowaną, pełnoskrzynkową ramę o zwiększonej sztywności i podwyższonej wytrzymałości skrętnej. Zawieszenie przednie opiera się na sprężynach śrubowych, a tylne na resorach wielopiórowych – z uwagi na zakładaną ładowność pojazdu. Wyważony dobór przednich sprężyn, resorów tylnych oraz amortyzatorów zapewnia optymalizację komfortu jazdy pod obciążeniem i „na pusto”.

Odpowiednie zestrojenie zawieszenia oraz hydrauliczna „poduszka” kabiny (C-Pillar hydra-mount) to sposób na lepszą amortyzację i tłumienie wstrząsów z uwzględnieniem charakterystyki własnych drgań skrętnych ramy pojazdu.

Pickupy Ram 2500 i 3500 jako jedyne w swoim segmencie wyposażone są seryjnie w hamulec silnikowy (modele z napędem dieslowskim). Zamykający przewody wydechowe hamulec silnikowy pozwala zwiększyć trwałość hamulców tradycyjnych oraz ograniczyć niebezpieczeństwo fadingu, jest ponadto niezwykle użyteczny w warunkach holowania obciążonej przyczepy podczas dłuższych zjazdów ze wzniesień.

W roku modelowym 2010 powraca także Ram Power Wagon z bogatszym wyposażeniem w postaci elektrycznie blokowanych mechanizmów różnicowych (przedniego i tylnego), elektronicznie rozłączanego stabilizatora, amortyzatorów Bilstein, 32-calowego ogumienia off-roadowego BF Goodrich, płyt osłonowych podwozia, przekładni głównej o „górskim” przełożeniu 4,56:1 oraz specjalnej wyciągarki Warn o uciągu 5.440 kg montowanej na przednim zderzaku pojazdu.

Legendarny turbodiesel Cummins o pojemności skokowej 6,7 litra wytwarza moc 350 KM (261 kW) przy 3000 obr. / min. oraz moment obrotowy 881 Nm przy zaledwie 1500 obr. / min.

Seryjnym wyposażeniem Ram’a Heavy Duty jest silnik benzynowy V-8 HEMI o pojemności 5,7 litra, rozwijający moc 383 KM (286 kW) przy 5600 obr. / min. oraz moment obrotowy 542 Nm przy 4000 obr. / min. Jednostka ta poddana została modyfikacji, w ramach której obok zwiększonego stopnia sprężania.

Sugerowana przez producenta cena detaliczna (MSRP) w USA wynosi 28 165 dolarów w wersji z kabiną pojedynczą (regular cab), 31 415 $ w wersji z kabiną podwójną (crew cab) oraz 36 865 $ w wersji z kabiną powiększoną Mega Cab. Ceny te obejmują koszt dostawy do dealera w wysokości 950 $.