• Herbert Diess, szef Volkswagena, z pełnym poparciem rady nadzorczej
  • Fabryka w Wolfsburgu zostanie pionierskim zakładem w zakresie produkcji aut elektrycznych
  • Grupa Volkswagen uporządkuje swoje portfolio marek luksusowych

W komunikacie opublikowanym po zebraniu Rady Nadzorczej Grupy Volkswagena czytamy, że postanowiła ona jednogłośnie poprzeć strategię „Razem 2025+” forsowaną przez Herberta Diessa i koncentrującą się na dalszej cyfryzacji i rozwoju elektromobilności. Rada przyjęła również propozycję zmian na kluczowych stanowiskach oraz strukturze Grupy oraz zatwierdziła program oszczędności na najbliższe 2 lata. Jak to wygląda w detalach?

Volkswagen Razem 2025+ zmiana struktury Grupy

Zgodnie z planami główna fabryka Volkswagena w Wolfsburgu zostanie „pionierskim zakładem” w zakresie wysoko zautomatyzowanej produkcji samochodów elektrycznych. To właśnie tam w ramach projektu Artemis będzie powstawał flagowy model Volkswagena z takim napędem. Decyzja o takiej roli fabryki jest odpowiedzią na postulaty przedstawicieli niemieckich pracowników VW.

Projekt Artemis dotyczy również Audi, m.in. w zakresie opracowania i wdrożenia do produkcji kolejnej generacji flagowego modelu A8. A że Audi w nowej strukturze Grupy ma przejąć od 1 marca 2021 roku kontrolę nad Bentleyem, to także skorzystają na nim przyszłe modele brytyjskiej marki, w tym także w pełni elektryczna limuzyna. Ścisła współpraca przyniesie oczywiście pozytywne efekty synergii i wpłynie na poprawę rentowności.

Częścią Grupy VW pozostaną marki Lamborghini i Ducati, co przynajmniej na razie urywa spekulacje na temat ich potencjalnej sprzedaży. Przypomnijmy tylko, że na stanowisko szefa Lamborghini powrócił Stefan Winkelmanm, który przy okazji dzieli je z prezesurą w Bugatti. Ta ostatnia marka niestety nie pojawia się w komunikacie Rady Nadzorczej, co już rodzi przypuszczenia, że w ramach porządkowania swojego luksusowego portfolio, Volkswagen będzie chciał się jej pozbyć. Według niepotwierdzonych oficjalnie informacji negocjacje w tej sprawie prowadzone są z chorwackim producentem ultraluksusowych aut elektrycznych – firmą Rimac.

Volkswagen Razem 2025+ lepsze wydajność i oszczędności

Jeśli chodzi o kadry, to dr Arno Antlitz, obecnie członek zarządu Audi AG odpowiedzialny za finanse i kwestie prawne zastąpi na stanowisko dyrektora finansowego Grupy Franka Wittera, którego kontrakt wygasa (na jego własną prośbę) z końcem czerwca 2021 roku. Głównym celem nowego CFO ma być poprawa wydajności.

W Zarządzie Grupy zostanie utworzona od 1 stycznia 2021 r. nowa funkcja – Technologia, której kierowanie powierzono Thomasowi Schmallowi, obecnie szefowi działu komponentów Grupy. W przyszłości Schmall będzie odpowiadać w całej Grupie za wszystkie działania w zakresie komponentów, marketing platform Volkswagena na rzecz stron trzecich, rozwój i produkcję ogniw akumulatorowych, a także związane z tym zakupy oraz właściwe spółki joint venture na całym świecie.

Także od 1 stycznia 2021 szefostwo wydzielonego działu zakupów Grupy przejmie Murat Aksel, który nadal będzie pełnić podobną funkcję w samej marce Volkswagen.

Co ważne, wszyscy nowo ogłoszeni członkowie zarządu otrzymają 3-letnie kontrakty, natomiast nie podjęto decyzji o ewentualnym przedłużeniu kontraktu z Herbertem Diessem, który obowiązuje do końca 2023 roku. Rada oczekuje natomiast, że wprowadzone zmiany personalne i strukturalne przyniosą oszczędności rzędu 5 proc. na poziomie ogólnym oraz nawet 7 proc. w zakresie kosztów zakupów.