Sedan Volkswagena w obecnym wcieleniu ma już spory staż rynkowy – debiutował w 2011 roku, a w 2014 poddany został odświeżającemu face liftingowi. Volkswagen zdecydował się też na powrót do nazwy Jetta – wcześniej przez kilka lat kompaktowy model czterodrzwiowy sprzedawany był w Europie jako Bora.

VW Jetta – prawie limuzyna

Stylistykę auta można określić jako stonowaną. Nie budzi większych emocji, ale też nie można jej nic zarzucić. Jetta, dzięki dobrym proporcjom nadwozia jest zgrabnym sedanem niepozbawionym szczypty elegancji podkreślonej chromowanymi listwami przy dolnej linii okien oraz w grillu. Dynamiczny akcent stanowią opcjonalne 17-calowe alufelgi z oponami 225/45 R 17 (dopłata 2330 zł).

{ "uuid": "018395d8-8574-5b2e-8be3-4eaa55183d18", "caption": "VW Jetta 1.4", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/ZDc7MDA_/97c0c1dbba8d4c9be8b0f54fa2c17a2e.jpeg", "contentSources": [ { "uuid": "637f43e7-627b-5444-9c18-ecb1088aaee1", "name": "Onet", "idref": "637f43e7-627b-5444-9c18-ecb1088aaee1" } ], "available": { "start": "2017-12-12 00:00:00+0100" }, "copyright": { "uuid": "6fce0cf2-a624-5af5-aba4-7b09fcaecc27", "idref": "6fce0cf2-a624-5af5-aba4-7b09fcaecc27" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "97c0c1dbba8d4c9be8b0f54fa2c17a2e", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "height": 4016, "width": 6016, "bytes": 7097860 }, "asyncAdSlot": null } VW Jetta 1.4
VW Jetta 1.4

Podobne wrażenia wywołuje wnętrze z materiałami dobrej jakości, przejrzystym kokpitem oraz wzorową przestronnością. Zarówno na przednich fotelach jak i na tylnej kanapie miejsca jest sporo i pod tym względem Jetta z pewnością wyróżnia się wśród kompaktowych sedanów. Także pojemność bagażnika należy do największych w klasie. To solidne 510 l, do których łatwy dostęp zapewnia stosunkowo duży otwór załadunkowy. Mankament – nieosłonięte zawiasy klapy, które wchodzą do wnętrza bagażnika. Warto o nich pamiętać, by nie uszkodzić pakunków, gdy w pełni wykorzystujemy przestrzeń ładunkową.

VW Jetta – niezły temperament silnika 1.4 TSI

Zespół napędowy testowanego egzemplarza złożony z turbodoładowanego motoru 1.4 i 6-stopniowej, manualnej skrzyni biegów mile zaskakuje dynamiką i elastycznością. Silnik 1.4 o mocy 150 KM jest obecnie najmocniejszą benzynową jednostką dostępną w gamie Jetty. Pozwala przyspieszać do setki w 8,6 s, a dzięki 250 Nm momentu obrotowego dostępnego już przy 1500 obr./min dynamiczna jazda nie wymaga ciągłego operowania drążkiem manualnej przekładni.

{ "uuid": "c93465cb-eaef-53eb-b733-4e77b679a78c", "caption": "VW Jetta 1.4", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MTc7MDA_/16093215e2d9c2835841c66b468adf9b.jpeg", "contentSources": [ { "uuid": "637f43e7-627b-5444-9c18-ecb1088aaee1", "name": "Onet", "idref": "637f43e7-627b-5444-9c18-ecb1088aaee1" } ], "available": { "start": "2017-12-12 00:00:00+0100" }, "copyright": { "uuid": "6fce0cf2-a624-5af5-aba4-7b09fcaecc27", "idref": "6fce0cf2-a624-5af5-aba4-7b09fcaecc27" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "16093215e2d9c2835841c66b468adf9b", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "height": 4016, "width": 6016, "bytes": 7954465 }, "asyncAdSlot": null } VW Jetta 1.4
VW Jetta 1.4

Silnik chętnie wchodzi przy tym na wyższe rejestry obrotów pozwalając cieszyć się sportowym stylem jazdy. Skrzynia pracuje bez zarzutu, skoki drążka są krótkie, a jego prowadzenie przyjemnie precyzyjne. Na plus trzeba zaliczyć dobre wyciszenie wnętrza oraz umiarkowany apetyt na paliwo. Podczas jazd testowych w mieście Jetta spaliła 9 l/100 km, a w cyklu mieszanym zanotowaliśmy średnią 7,1 l/100 km.

VW Jetta – komfort w standardzie

Testowany egzemplarz wyposażony był w sportowe zawieszenie, usztywnione i obniżone o 15 mm w stosunku do seryjnego. Jest ono dostępne w ramach pakietu Style za 3890 zł (obejmuje on ponadto m.in. biksenonowe reflektory z funkcją doświetlania zakrętów, spryskiwacze reflektorów, światła przeciwmgielne, LED-owe światła do jazdy dziennej czy wspomniane 17-calowe alufelgi).

Ma sprężystą charakterystykę, która świetnie sprawdza się podczas szybkiej jazdy, ale co ważne nie cierpi na tym komfort. Tylko na krótkich poprzecznych nierównościach zdarza się że drgania kół są przenoszone do wnętrza, jednak nie ma to wpływu na pozytywną ocenę układu jezdnego. Jetta prowadzi się pewnie, układ kierowniczy z elektromechanicznym wspomaganiem daje dobrą informację zwrotną i tylko na szybko pokonywanych zakrętach czasami można zaobserwować lekką podsterowność.

VW Jetta – tanio nie jest

Jeśli szukacie dużych emocji, to w tym modelu ich nie znajdziecie. Jetta jest raczej typem dobrego kumpla, na którym można polegać i któremu wybacza się pewne niedociągnięcia. Jako wygodny środek transportu na co dzień sprawdzi się doskonale, a przestronne wnętrze i duży bagażnik sprawia, że swobodnie może uchodzić za auto rodzinne. Wersja o mocy 150 KM dostępna jest z pakietem wyposażeniowym Comfortline za 81 390 zł lub Highline za 86 090 zł (testowany egzemplarz po uwzględnieniu opcji – 103 810 zł). Ceny konkurencyjnego Opla Astry sedan z silnikiem 1.4/140 KM zaczynają się od 66 300 zł, Forda Focusa 1.5/150 KM od 77 540 zł, a Skody Octavii 1.4/150 KM od 77 310 zł.

Dane techniczne Volkswagen Jetta 1.4 TSI BMT

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1395 cm3, R4 turbo benz.
Moc 150 KM przy 5000-6000 obr./min
Moment obrotowy 250 Nm przy 1500-3500 obr./min
Skrzynia biegów i napęd 6-biegowa skrzynia ręczna, napęd na przednie koła
Prędkość maksymalna 220 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,6 s
Średnie zużycie paliwa 5,3 l/100 km
Masa własna 1347 kg
Cena od 86 090 zł