W nowych przepisach nie znajdzie się już kilka artykułów dotychczas obowiązujących. Uchylony zostanie art. 130 prawa o ruchu drogowym dotyczący prowadzenia przez policję ewidencji kierowców naruszających przepisy (informacje te będą gromadzone w Centralnej EwidencjiKierowców, o czym pisaliśmy wcześniej). Stracą też ważność artykuły 138 i 140, które obecnie regulują kwestie zatrzymania prawa jazdy oraz cofnięcia uprawnienia do kierowania pojazdem silnikowym przez starostę. Znajdą się one w ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami.

Po ostatnich zmianach w Centralnej Ewidencji Kierowców znajdą się dane o: osobach nieposiadających uprawnień, które kierując pojazdem popełniły naruszenie przepisów z ustawy o kierujących pojazdami, ośrodkach, instruktorach i wykładowcach prowadzących szkolenie osób ubiegających się o uzyskanie uprawnień do kierowania pojazdami lub pozwolenia na kierowanie tramwajem, ośrodkach egzaminacyjnych i egzaminatorach uprawnionych do przeprowadzania egzaminów kwalifikujących do uzyskania pozwolenia na kierowanie pojazdami, ośrodkach i instruktorach doskonalenia techniki jazdy, lekarzach uprawnionych do przeprowadzania badań lekarskich, pracowniach psychologicznych i psychologach uprawnionych do wykonywania badań psychologicznych w zakresie psychologii transportu. Rozszerzeniu ulegnie również zakres gromadzonych danych dotyczących konkretnego kierowcy.

Innowacje dotyczą również Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego. Po zmianach będzie to: współpraca z wojewódzką radą bezpieczeństwa ruchu drogowego, współpraca ze starostami przy sprawowaniu nadzoru nad szkoleniem, organizowanie egzaminów państwowych, prowadzenie kursów kwalifikacyjnych i warsztatów doskonalenia zawodowego dla egzaminatorów, organizowanie zajęć dla uczniów ubiegających się o kartę rowerową.

Nowością jest możliwość przebadania na obecność we krwi alkoholu lub środka działającego podobnie do niego innych osób, jeżeli zachodzi uzasadnione podejrzenie, że mogły one kierować pojazdem uczestniczącym w wypadku drogowym, w którym są zabici lub ranni. Do tej porytakiemu badaniu poddawany był jedynie kierujący pojazdem.

Do ustawy zostają wprowadzone definicje czterokołowca i czterokołowca lekkiego, czyli kontrowersyjnych quadów. Czterokołowce zostają jednocześnie wyłączone z możliwości poruszania się po autostradzie i drodze ekspresowej.

Doprecyzowaniu ulega również definicja motocykla (pojazd samochodowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności przekraczającej 50 cm3, dwukołowy lub z bocznym wózkiem – wielośladowy, albo trójkołowy o symetrycznym rozmieszczeniu kół) i motoroweru (pojazd dwu- lub trójkołowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm3 lub w silnik elektryczny o mocy nie większej niż 4 kW, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h).

Kierujący motocyklem, czterokołowcem lub motorowerem oraz osoby przewożone takimi pojazdami są obowiązani używać w czasie jazdy kasków ochronnych odpowiadających właściwym warunkom technicznym. Przepisu tego nie stosuje się jednak w odniesieniu do motocykli i czterokołowców fabrycznie wyposażonych w pasy bezpieczeństwa lub zamknięte nadwozie.

Nowością w przepisach prawa o ruchu drogowym (art. 129j) będzie zapis, że badanie w celu ustalenia zawartości w organizmie alkoholu przeprowadza się przy użyciu urządzeń elektronicznych dokonujących pomiaru stężenia alkoholu w wydychanym powietrzu. Jeżeli stan osoby badanej uniemożliwia jego przeprowadzenie urządzeniem elektronicznym lub odmawia ona poddania się takiemu badaniu, ustalenie zawartości alkoholu następuje na podstawie badania krwi lub moczu.

Badanie w celu ustalenia zawartości w organizmie alkoholu może być przeprowadzone również w razie braku zgody kierującego, o czym należy go uprzedzić.

Zmienią się definicje pojazdów nienormatywnych. W myśl nowych przepisów grupę tę stanowią pojazdy, których naciski osi wraz z ładunkiem lub bez, są większe od dopuszczalnych, przewidzianych dla danej drogi, lub których wymiary imasa całkowita wraz z ładunkiem lub bez, są większe od dopuszczalnych.

Przejazd pojazdu nienormatywnego zwykle poprzedza pilot, czyli osoba odpowiedzialna za zapewnienie bezpieczeństwa oraz minimalizację utrudnień w ruchu drogowym w czasie przejazdu. Za przejazd pojazdów nienormatywnych bez zezwolenia lub niezgodnie z warunkami określonymi w zezwoleniu przewidziane są kary, których wysokość, w zależności od przewinienia, waha się od 500 do 6 000 zł.

Od 19 stycznia 2013 r. znowelizowane zostaną również definicje zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz w ustawie o kierujących pojazdami. Rozszerzona zostanie między innymi definicja kierowcy o osoby kierujące motorowerami.

Więcej na ten temat w najbliższym wydaniu tygodnika Auto Świat, ktory ukaże się w sprzedaży 8 października 2012 r.