• Dziś na wiele parkingów podziemnych zakaz wjazdu mają auta z instalacją LPG. Czy ten sam los podzielą auta elektryczne?
  • Nawet niewielka usterka akumulatorów może w aucie elektrycznym spowodować reakcję łańcuchową
  • Ugaszenie auta elektrycznego samą wodą jest praktycznie niemożliwe
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Każdy kto widział, choćby na filmie, pożar auta elektrycznego, ten wie, że ugaszenie go jest zadaniem niezwykle karkołomnym. Nie bez powodu po takim pożarze zwykle z takiego pojazdu niewiele zostaje, a asfalt pod nim jest kompletnie stopiony. Tak naprawdę jedynym skutecznym sposobem jest odcięcie od źródła ognia dopływu tlenu.

Niestety, jak alarmuje firma SPIE Building Solutions, systemy przeciwpożarowe w polskich garażach i tunelach nie są przystosowane do pożarów pojazdów aut elektrycznych. Aktualnie stosowane systemy ppoż. na parkingach podziemnych są nieskuteczne w przypadku pożarów pojazdów elektrycznych

Samochody o napędzie elektrycznym (czy też hybrydowym) jest o wiele trudniej ugasić niż tradycyjne auta z silnikiem spalinowym. Najczęściej do tej pory stosowana na parkingach podziemnych woda z instalacji tryskaczowej jest w tym przypadku nieskuteczna, ponieważ elementy akumulatora podczas spalania produkują nowe, łatwopalne produkty (opary) oraz tlen – wszystko co potrzebne do podtrzymania ognia. Gdy już nastąpi pożar nawet jednego ogniwa, występuje reakcja łańcuchowa, której zatrzymanie jest bardzo trudne i praktycznie niemożliwe do opanowania samą wodą — Michał Brzeziński, kierownik w dziale Fire Protection – SPIE Building Solutions.

W krajach, w których pojazdów elektrycznych jest znacznie więcej, jako systemy ppoż. na parkingach podziemnych stosuje się instalacje odbioru ciepła i dużej ilości energii – znacznie większej niż przy innych pożarach. Najczęściej wykorzystuje się do tego instalacje Wysokociśnieniowej Mgły Wodnej. W takich układach litr wody wystarcza na powierzchnię od 60 do 250 m2 (przy tryskaczach jest to zaledwie 1 — 6 m2). Dodatkowo taki sposób gaszenie wypiera miejscowo tlen z przestrzeni spalania, poprzez natychmiastowe odparowanie. Efekt schładzania strefy spalania i ogromny odbiór ciepła znacząco zmniejsza ryzyko rozprzestrzenienia pożaru i ponownego zapłonu.

Zakaz wjazdu dla elektryków?

Dziś na wiele parkingów podziemnych zakaz wjazdu mają auta z instalacją LPG. Czy ten sam los podzielą elektryki? Tego nie wiadomo, ale jeśli pojazdy elektryczne mają bezpieczne parkować na parkingach podziemnych i jeździć tunelami, dotychczasową infrastrukturę trzeba zmodernizować pod kątem ochrony przeciwpożarowej.

Co prawda aktualnie tunele nie są wielkim problemem, bo ich łączna długość to zaledwie 6,1 km (mowa o tunelach dłuższych niż 100 m), jednak parkingów nieprzystosowanych do ugaszenia pożaru aut elektrycznych jest już znacznie więcej.