• Zużyte wahacze, amortyzatory, uszkodzenia łożysk, korozja – to zdaniem mechaników najczęstsze awarie w układach zawieszenia w samochodach jeżdżących po polskich drogach
  • Najgorzej pod względem trwałości zawieszenia wypadają auta francuskie, a najlepiej samochody produkcji japońskiej – z autami niemieckimi bywa bardzo różnie

Stuki w zawieszeniu, cieknące amortyzatory, ściąganie do boku – problemy z zawieszeniem objawiają się w różny sposób. Niestety, wielu kierowców je często bagatelizuje – bo przecież „da się z tym jeździć”. Problem pojawia się, gdy na drodze trzeba wykonać gwałtowny manewr w celu ominięcia przeszkody albo innego auta. I wtedy okazuje się, że auto ląduje po za drogą, a w czarnym scenariuszy na drzewie. Niestety w tedy zwykle jest już za późno na refleksje.

Według mechaników zrzeszonych w sieci warsztatów ProfiAuto przeciętny stan zawieszenia jeżdżącego po polskich drogach można ocenić na 4,1 w 6-stopniowej skali. Według mechaników najczęstszymi problemami w typowym polskim aucie są: zużyte wahacze, amortyzatory, uszkodzone łożyska i korozja.

Wynik obserwacji mechaników zdaje się też potwierdzać typowe przesądy, jakie panują wśród kierowców. W przygotowanym rankingu najsłabsze oceny dostały samochody francuskie. Ostanie 49. miejsce zajęło Renault Mégane III – co ciekawe nie wiele lepiej wypada II generacja tego modelu – a trzecie od końca jest Renault Scenic III.

W rankingu mamy też spore zaskoczenie, bowiem przedostanie miejsce otrzymał bardzo popularny do niedawna Volkswagen Passat B5. Tylko nieznacznie lepiej wypadają kolejne hity polskiego rynku wtórnego, czyli Audi A4 (B6 i B7) oraz Audi A6 (C5), które zajęły ex aequo dopiero 45 miejsce. Końcowe miejsca rankingu trwałości zawieszenia uzupełniają jeszcze: Ford Mondeo MK3 (47) i Peugeoty – 207,407 i 307 (wszystkie 39 miejsce).

Z koli autami z najmocniejszymi zawieszeniami okazały się miejskie Toyoty Yaris. Pierwsze miejsce ze średnią oceną 4,9 przypadło II generacji tego modelu, a druga pozycja należy do jej następczyni. Tuż za ich plecami znalazły się ex aequo: Honda Civic VIII i Volkswagen Golf VI.

Ranking trwałości zawieszenia – wyniki

Na podstawie rankingu można stwierdzić, że najlepsze zawieszenie mają samochody japońskich koncernów. W pierwszej dziesiątce z najlepszymi wynikami aż połowa to auta z kraju kwitnącej wiśni. Co ciekawe są wśród nich zarówno modele z grupy cenowej od około 20 do 30 tysięcy złotych, jak i te ze średniej półki, czyli w przedziale cenowym od 10 do 20 tysięcy złotych. Z kolei wśród pojazdów z najsłabiej ocenianym zawieszeniem połowę stanowią samochody francuskie, wśród których są też reprezentanci najwyższej badanej półki cenowej z przedziału od 20 do 30 tysięcy złotych.

Stan zawieszenia w poszczególnych grupach cenowych

Wśród samochodów o wartości do około 10 tysięcy złotych mechanicy najwyższą ocenę (4,5) wystawili Audi A3 8L. W tym modelu stwierdzono najmniej awarii, a – jeśli występowały – to były to głównie problemy z pojedynczymi elementami zawieszenia. Najniższą notę (3,5) w tym przedziale cenowym uzyskał Volkswagen Passat B5,w którym najczęściej stwierdzano znaczne luzy w zawieszeniu i awarie łożysk kół. 

W przedziale od około 10 do 20 tysięcy złotych równych nie miała sobie Toyota Yaris II (4,9), której zawieszenie jednocześnie zostało uznane za najlepsze w całym rankingu. W tym modelu mechanicy nie stwierdzali praktycznie żadnych usterek. Najgorsze w omawianej grupie cenowej okazało się Audi A4 (B6 i B7) (3,7). Jego zawieszenie zostało ocenione jako słabe zarówno przez specjalistów, jak i kierowców narzekających na konieczność częstych wizyt w serwisie. 

Wśród najdroższych aut uwzględnionych w rankingu (przedział cenowy od 20 do około 30 tysięcy złotych) najlepszy wynik (4,8), podobnie jak w grupie drugiej, zajęła Toyota Yaris, tyle że nowszy model – III generacji. Wysoka ocena nie oznacza jednak, że zawieszenie samochodu jest bezawaryjne. Wśród problemów występujących z tym modelem mechanicy wymieniali np. uszkodzenia łożysk czy pękające sprężyny. Wielkim przegranym zestawienia w tej grupie jest Renault Mégane III (3,5), który jednocześnie jest modelem z najgorzej ocenionym zawieszeniem w całym rankingu.