- Unia Europejska planuje zmiany w dyrektywie dotyczącej prawa jazdy. Znamy już prawie ostateczny kształt
- Nowa dyrektywa dotyczy kilku rzeczy. To choćby nowe obowiązkowe badania lekarskie (także kierowców-seniorów), elektroniczne prawo jazdy dla całej Wspólnoty, okres próbny dla świeżo upieczonych kierowców czy możliwość zdobycia prawka w wieku 17 lat
- Brzmi groźnie, ale nie dajcie się nabrać na straszenie nowymi obowiązkami i zakazami
- Polskie przepisy są w znacznej mierze gotowe na nowe regulacje. Akurat w sprawie prawa jazdy wyprzedziliśmy wiele krajów UE
W ramach działań Unii Europejskiej mających na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach, pod polskim przewodnictwem przygotowywana jest nowa dyrektywa, która może wprowadzić znaczące zmiany w kwestii prawa jazdy. Polska, z dość restrykcyjnymi przepisami, jest już na te zmiany przygotowana. Choć wiele osób mówiło głośno o rewolucji, zakazach i nowych obowiązkowych badań, to w dyrektywie nie będzie nic, co miałoby nas zaskoczyć.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoObowiązkowe badania. Co oznaczają nowe przepisy dla kierowców w Polsce?
Nowa europejska dyrektywa, której głosowanie i akceptacja przez kraje członkowskie UE jest oczekiwana, przewiduje m.in. obowiązkową wymianę prawa jazdy co określony czas, wprowadzenie badań dla seniorów, okres próbny dla młodych kierowców oraz e-prawo jazdy akceptowane w całej Unii. Polskie prawo jest już dostosowane do wielu z tych wymagań, więc polscy kierowcy nie muszą obawiać się rewolucji.
Unia zdecydowała się na wprowadzenie obowiązkowych badań dla kierowców. Najdłuższy okres, na jaki będzie można uzyskać uprawnienia to 15 lat. Ich przedłużenie będzie wymagało wizyty u lekarza, który potwierdzi, że wciąż możemy prowadzić. Brzmi znajomo? No właśnie. Na tę największą zmianę jesteśmy już gotowi.
W Polsce nie wydaje się już bezterminowych praw jazdy – maksymalny okres ważności dokumentu to 15 lat, zgodnie z decyzją lekarza, bo doktor może zdecydować o krótszym okresie, np. pięciu lub 10 lat. Planowana jest też wymiana bezterminowych dokumentów w latach 2028-2033 na nowe, z 15-letnim terminem ważności, bez konieczności przechodzenia dodatkowych badań lekarskich. Polskich kierowców nowe przepisy więc nie dotkną.
Przeczytaj także: Nowe przeglądy jeszcze w 2025 r. Będzie dużo drożej i trudniej. Wielu kierowców nie dostanie pieczątki
Obowiązkowe badanie dla seniorów. Jest decyzja UE
Nie zdecydowano się na wprowadzenie odgórnego nakazu wymiany przez starszych kierowców (powyżej 70 roku życia) co pięć lat. Dużo o tym mówiono, ale pomysł został zaniechany. Państwa unijne dostaną w tej sprawie pełną swobodę.
A to wcale nie musi oznaczać rewolucji. Dobrym przykładem jest Polska, w której mamy terminowe prawa jazdy. Z czasem coraz więcej osób będzie stawiało się na badania, także tych starszych. Wydaje się, że to właśnie na lekarzach będzie spoczywała odpowiedzialność. W przypadku seniorów będzie, w zależności od ich stanu zdrowia, decydował o krótszych okresach, na jakie będą wydawane uprawnienia, a to po prostu wymusi regularne badanie się starszych kierowców. Docelowo ten system zacznie działać sam. Bez oddzielnego nakazu.
Wiele osób w tym momencie na pewno wskaże na bezterminowe prawa jazdy, które mają być wymieniane bez obowiązkowego badania lekarskiego. Właśnie takie prawko ma wielu seniorów. Tu trzeba jeszcze postawić znak zapytania. W aktualnym kształcie dyrektywy nie ma o tym mowy, ale apele o wymuszenie w jakiś sposób przebadania wszystkich kierowców nie ustają. Polskie władze mają jeszcze trzy lata, żeby podjąć jakąś decyzję. Albo jej nie podejmować.
Nowości w dyrektywie. Co jeszcze? Od okresu próbnego do e-prawka
Wśród planowanych zmian znalazł się dwuletni okres próbny dla nowych kierowców z zerowym limitem alkoholu, wprowadzenie jednolitego cyfrowego prawa jazdy akceptowanego w całej Unii oraz możliwość zdobycia prawa jazdy kategorii B już w wieku 17 lat, z warunkiem jazdy pod opieką doświadczonego dorosłego.