- Zasady pierwszeństwa na rondach w Polsce mogą być dla kierowców wyzwaniem
- Większość polskich rond jest oznaczona znakami C-12 i A-7, nakazującymi ruch okrężny i ustąpienie pierwszeństwa
- Nie na każdym rondzie znajduje się znak A-7, w takich przypadkach obowiązuje zasada prawej ręki
Ruch na rondach w Polsce może być dla wielu kierowców prawdziwym wyzwaniem. Kluczowe jest zrozumienie, kiedy należy ustąpić pierwszeństwa, a kiedy możemy śmiało kontynuować jazdę. W większości przypadków obowiązują dwa znaki: C-12 informujący o ruchu okrężnym oraz znak A-7 nakazujący ustąpienie pierwszeństwa. Znaczy to tyle, że wjeżdżając na rondo, musimy pozwolić przejechać tym, którzy już na nim się znajdują, w tym tramwajom. Jednak tramwaj opuszczający rondo zawsze ma pierwszeństwo.
Przeczytaj także: Wyeliminują ekrany w samochodach? Nowa technologia na horyzoncie
Tak oznakowana jest większość polskich rond. O ile nie ma sygnalizacji, to kierowca chcący wjechać na rondo, musi poczekać aż przejadą kierowcy, którzy się na nim znajdują. Wjeżdża, dopiero, kiedy jest pewny, że może to zrobić bezpiecznie. To jedna z podstawowych zasad na drodze. Zdarzają się jednak ronda-pułapki.
Są ronda, przed którymi nie ma znaku A-7... Jak jechać?
Istotne jest, aby zdać sobie sprawę, że nie na każdym rondzie znajdziemy znak A-7 "ustąp pierwszeństwa". Jest on kluczowy dla jazdy po skrzyżowaniu o ruchu okrężnym.
W przypadku jego braku, obowiązuje zasada prawej ręki, co oznacza, że pierwszeństwo mają kierowcy jadący z prawej strony. W takich sytuacjach tramwaje mają pierwszeństwo zarówno wjeżdżając, jak i opuszczając rondo. Nie można więc jechać "na pamięć" i należy zawsze zwracać uwagę na oznakowanie.
Jeśli przed rondem znaku A-7 nie ma, to kierowcy na rondzie muszą się zatrzymać i wpuścić na rondo kierowców, którzy chcą wjechać. Sytuacja się wtedy odwraca. Właśnie dlatego to tak niebezpieczna sytuacja. Większość kierowców jedzie na pamięć i nieświadomie wymusza pierwszeństwo, prowokując niebezpieczną sytuację. Na szczęście rond bez znaku A-7 jest zdecydowania mniejszość.
Przeczytaj także: Nie myl znaku A-8 z C-12. Błąd może kosztować i powodować problemy
Kto ma pierwszeństwo na rondzie?
Pamiętajmy, że zmiana pasa na rondzie podlega tym samym zasadom co na zwykłej drodze - zawsze ustępujemy pierwszeństwa tym, którzy już na danym pasie się znajdują. Chociaż jazda prawym pasem wydaje się najbezpieczniejsza, nie jest to zawsze zalecane, szczególnie gdy planujemy opuścić rondo z lewego pasa.
Który pas wybrać, wjeżdżając na rondo?
Jeśli rondo ma dwa pasy ruchu i brak znaków poziomych, pamiętajmy o następujących zasadach:
- Skręcając w prawo, wybieramy prawy pas.
- Jadąc prosto, możemy wybrać prawy lub lewy pas.
- Skręcając w lewo lub zawracając, zajmujemy lewy pas.
Na rondzie z trzema pasami ruchu sytuacja wygląda podobnie, z tą różnicą, że jadąc prosto, mamy większą swobodę wyboru pasa. Dużo ułatwiają ronda z wyraźnie oznaczonymi pasami znakami poziomymi, które porządkują ruch. Coraz częściej budowane są w Polsce ronda turbinowe, w teorii eliminujące ryzyko błędu.
Bezpieczna jazda po rondzie wymaga znajomości przepisów oraz uważnego obserwowania oznakowania. Niezależnie od tego, czy jesteśmy doświadczonymi kierowcami, czy dopiero zaczynamy naszą przygodę za kółkiem, należy pamiętać o konieczności dostosowania się do obowiązujących znaków i sygnalizacji.