Polski klasyk – Junak

Produkcję „ciężkich" motocykli marki Junak rozpoczęto w Szczecinie w 1957 roku. Był to motocykl stworzony w pełni przez polskich inżynierów, chociaż trudno nie zauważyć w nim zapożyczeń konstrukcyjnych rodem z motocykli angielskich. Junak był wówczas motocyklem nowoczesnym, na europejskim poziomie. Wyposażony był w silnik czterosuwowy jednocylindrowy o pojemności 349 cm3 i mocy maksymalnej 17 KM (później w unowocześnionej wersji M 10 – 19 KM).

Silnik był zblokowany ze skrzynią biegów o 4 przełożeniach. Produkcję tego motocykla zakończono w roku 1965. Przez 8 lat zbudowano i sprzedano około 90 tys. Junaków. Obecnie jest to najpopularniejszy motocykl wśród młodzieży. To, co przyciąga młodych ludzi do Junaka, to jego klasyczna linia karoserii, charakterystyczna dla europejskich nurtów lat 50. oraz jego silnik o przyjemnym dla motocyklisty odgłosie pracy.

Sympatyczny owad – Osa

Foto: archiwum / Auto Świat

Szalona moda na skutery w latach 50. i60 opanowała całą Europę. Każda szanująca się firma motocyklowa wprowadziła do swojej oferty co najmniej jeden model skutera.

Także Polacy zapragnęli doznawać wyjątkowej przyjemności z jazdy tym jednośladem. Pierwsze polskie skutery rodzimej konstrukcji - Osa M 50 opuściły Warszawską Fabrykę Motocykli (WFM) już w1959 roku. Wyposażone były w silnik o pojemności 150 cm3, mocy 6 KM, chłodzony powietrzem. W 1962 roku zaprzestano produkcji Os M 50 i wprowadzono nowy ulepszony model Osa M 52. Zmiany karoseryjne były nieznaczne, natomiast silnik został poważnie zmieniony. Model M 52 został wyposażony w silnik o pojemności 175 cm3 moc zwiększono do 8,5 KM. Ten jednoślad był naprawdę dobrą i nowoczesną konstrukcją.

Czasem jeszcze możemy spotkać możemy spotkać na drodze odrestaurowane Osy, które sympatycznym bzyczeniem przypominają czasy, kiedy posiadanie skutera było marzeniem wielu Polaków.

Materiał pochodzi w archiwalnego wydania Auto Świata

Niezpomniane polskie motocykle Foto: archiwum / Auto Świat
Niezpomniane polskie motocykle