Dla wyścigowej elity

Co prawda Shoei odżegnuje się jak może od tego typu hierarchizacji swoich produktów, ale to nie zmieni faktu, że X-Spirit zawsze należał do awangardy kasków motocyklowych. Bezkompromisowy i niemal doskonały kask wyczynowy. Udało się nam zgromadzić i sprawdzić trzy generacje tego kultowego, wyścigowego kasku. Nie bez powodu piszę „wyścigowego”. X-Spirit nigdy nie był produktem oferowanym do szerokiej klienteli. Co więcej, nigdy nie aspirował, aby trafić „pod strzechy”. To produkt dość szczególny. Zwłaszcza gdy pod lupę weźmiemy jego pierwsze dwie odsłony. Jest bezkompromisowy, dlatego wielu „cywilnych” użytkowników nie tylko nie doceniało, ale zwyczajnie nie do końca rozumiało filozofię towarzyszącą budowie i produkcji tego kasku. Jedyne, co mogli o nim powiedzieć bez zagłębiania się w szczegóły, to to, że był „niezrozumiale drogi”.

Trzy generacje Shoei X-Spirit
Trzy generacje Shoei X-Spirit

Shoei X-Spirit - uzasadnione wydatki

Ale X-Spirit to nie tylko wyższa cena (zwykle ok. 30% od drugiej pozycji modelowej w ofercie). To także technologia i materiały. Kiedy porównamy np. wyściółkę kasku X-Spirit i X-SpiritII z innymi produktami tej marki, wyda się nam ona bardziej surowa i mniej „miła” w dotyku. Czy za to Shoei kazał nam płacić więcej? Okazuje się, że poniekąd tak.

Wyściółka X-Spirita ma bowiem nieco inne zadanie. Nie ma dawać maksimum komfortu. Ma być funkcjonalna przy ekstremalnym traktowaniu. Ma jak najefektywniej odciągać wilgoć od naszej skóry, a podczas wysiłku na wyścigu można się naprawdę skutecznie spocić.

To samo dotyczy wentylacji. Zwłaszcza odczuwalne było o w X-SpiritII. Przy w pełni otwartej wentylacji dawał poczucie niesamowitego napowietrzania wnętrza kasku, niemal jakbyśmy jechali w otwartym kasku. Co prawda wiązało się to też ze sporym hałasem, ale nie słyszałem o zawodniku, który jako argument za danym modelem kasku wspominał o niskim poziomie hałasu.

Widoczność

Jako kaski wyczynowe X-Spirit zawsze wykazywały się także doskonałym kątem widzenia. Zarówno w poziomie, jak i, co jest o wiele ważniejsze, w pionie. Kiedy jedziemy „poskładani” za szybą motocykla ma to niebagatelne znaczenie, bo nie musimy tak bardzo odchylać głowy do tyłu, aby obserwować drogę przed nami.

Gama Shoei X-Spirit
Gama Shoei X-Spirit

Rewolucja

Byłem przekonany, że Shoei prezentując trzecią odsłonę swego wyścigowego kasku, pójdzie drogą ewolucji, ale bliższe prawdy jest to, że nastąpiła tutaj rewolucja. Pierwsze wrażenie jest takie, że kask wyraźnie się wydłużył optycznie. To właśnie ma wpływ na jego niesamowitą stabilność przy wysokich prędkościach.

Według wyliczeń Shoei w X-SpiritIII o 50% zniwelowano drgania aerodynamiczne, a opory powietrza zredukowano o kolejne 10%. Zmniejszono także efekt unoszenia głowy o 3%. Mamy tu też możliwość regulacji elementów aerodynamicznych na skorupie kasku tak, aby jeszcze lepiej dopasować go do swojej pozycji na motocyklu i kształtu owiewek naszej maszyny.

Szeroki wizjer nadal daje doskonały kąt widzenia w obu płaszczyznach, ale dodano coś jeszcze. To niezwykłe, ale możemy za pomocą prostego zabiegu przepięcia wyściółki w kasku zmienić kąt pochylenia kasku względem naszej głowy. Rewelacyjnie proste i niewiarygodnie skuteczne.

Ale X-SpiritIII zaskakuje nie tylko tym. Wyściółka nie jest już tak surowa w dotyku, jak miało to miejsce w przypadku X-Spirit i X-SpiritII. To zdecydowanie najbardziej „cywilny”, żeby nie powiedzieć „cywilizowany” kask w historii X-Spiritów.

Szyba ze zrywką i Pinlockiem

Innym ciekawym rozwiązaniem w „trójce” jest szyba. Dotąd użytkownicy musieli dokonywać wyboru – albo Pinlock, albo zrywka (zrywka to specjalna folia zakładana na szybę kasku, którą usuwa się, kiedy ulegnie zbrudzeniu). Aby wybrać jeden z elementów, trzeba było wymienić szybę pod zrywkę lub pod pinlock i, co gorsze, przeregulować wizjer. W nowym X-SpiricieIII można zastosować obydwa te elementy jednocześnie. Można było to zrobić dużo wcześniej? Nie do końca.

Aby Pinlock, czyli dodatkowa wklejana od wewnętrznej strony szyba uniemożliwiająca parowanie, działała poprawnie, szyba nie mogła być płaska. I szyby kasków niewyposażonych w Pinlock zwykle takie są. Szyby współpracujące z tą technologią są lekko wypukłe (sferyczne). Aby zastosować zrywkę, szyba kasku musi być płaska. Shoei pogodził ogień z wodą. Dlatego szyba X-SpiritIII jest sferyczna od wewnątrz i płaska na zewnątrz. Niemożliwe? A jednak tak. I to działa!

Cicha wentylacja

Poza tym w X-SpiricieIII rozbudowano system wentylacji. Poza zestawem znanych już kanałów wentylacyjnych mamy teraz dodatkowy - przeznaczony do chłodzenia części policzkowych. Ale najbardziej zaskakujące jest to, że przy tak rozbudowanym systemie wentylacji III jest zdecydowanie najcichszym spośród trzech ewolucji X-Spirit’a. I to nie tylko najcichszy z X-Spiritów, ale ogólnie III jest dość cichym kaskiem.

To bez wątpienia pierwszy z X-Spiritów, który z pełną odpowiedzialnością mogę polecić także na drogę. Jego największą wadą jest chyba to, że musiałem zwrócić testówkę importerowi. Bo według mnie to najlepszy sportowy kask, w jakim dotychczas dane mi było jeździć, zarówno po torze, jak i po drodze.

Wentylacja w kaskach Shoei X-Spirit
Wentylacja w kaskach Shoei X-Spirit

Dane techniczne X-SpiritIII

Wycięcia pod okulary: tak.

Szyba: CWR-1 Pinlock przystosowany do montażu zrywek i pinlocka (w tym Pinlock EVO) oraz posiada system podwójnego zamknięcia.

Wyściółka: pięcioelementowa z możliwością regulacji pozycji oraz grubości wypełnienia.

Skorupa: sześciopowłokowy AIM+ z włókien organicznych i multikompozytowych, 4 rozmiary: XS-S, M, L oraz XL-XXL.

Wentylacja: wielokanałowa z dodatkowym kanałem do części policzkowej; za wentylację odpowiedzialne są trzy wloty powietrza - jeden czołowy, dwa boczne i jeden w okolicach brody; powietrze wydostaje się przez cztery wyloty zlokalizowane w górnej części kasku.

Bezpieczeństwo: system EQRS (Emergency Quick Release System) ułatwiający zdjęcie kasku przez usunięcie wypełnień policzkowych.

Higiena: szybkoschnąca wyściółka łatwa do demontażu i prania.

Aerodynamika: spojlery i przetłoczenia; drgania zmniejszono aż o 50%; opory powietrza zredukowano o 10%,  unoszenie głowy - o 3%.

Shoei X-Spirit III
Shoei X-Spirit III