Zmiany/wygląd

Wizualnie motocykl prawie nie różni się od poprzedniego modelu. Nieznacznie zmieniono kształt osłony tłumika, kanapy, dostępne wzory lakierowań a pod silnik trafił spojler w kolorze "nadwozia". Całość, szczególnie w wersji czerwonej z czarnym pasem (wiadomo, czerwony-najszybszy), wygląda naprawdę atrakcyjnie i nieźle komponuje się z ciemnym wykończeniem podwozia i silnika (na myśl przychodzi limitowana wersja Suzuki GS550E "Red Suzi"). Białe kierunkowskazy, tylny reflektor led i niezła jakość wykonania to kolejne atuty Keewaya. Nam się spodobał.

Ciemne barwy podwozia wraz z agresywną czerwienią nadają Keewayowi dynamiki
Ciemne barwy podwozia wraz z agresywną czerwienią nadają Keewayowi dynamiki

Dalsza ingerencja w konstrukcję jest mniej widoczna, ale ma dużo większe znaczenie dla użytkownika. Silnik otrzymał układ zasilania wtryskiem. Pożegnaliśmy dźwignię ssania a wraz z nią problemy z rozruchem czy nierówną pracą po uruchomieniu motocykla. W miejscu tylnego, pamiętającego czasy epoki lodowcowej bębna, producent umieścił tarczę hamulcową. Układ hamulcowy zintegrowano, ale o tym w akapicie jazda.

Jazda

Odpalamy motocykl za pomocą składanego kluczyka. Niby tylko bajer, ale włożony w tylną kieszeń dżinsów ma dużo mniejszą szansę na poważne uszkodzenia niż tradycyjne kluczyki. Silnik łatwo odpala, szybko się nagrzewa, a jego praca jest gładka i równa, szczególnie jak na czterosuwowego jednocylindrowca.

Keeway RKS 2017 w jeździe
Keeway RKS 2017 w jeździe

Pozycja wyprostowana, odprężona. Kanapa wygodna, a zastosowana ergonomia wzorowa. W lusterkach dobrze widać otoczenie. Są one dość szeroko rozstawione przez co przeciskanie w korkach, jak na miejską "125", bywa czasem utrudnione. Praca sprzęgła nie wymaga siły, a pięciobiegowa skrzynia biegów pracuje płynnie, precyzyjnie co dodatkowo łatwo zaobserwować na wyświetlaczu biegów (chociaż czasem działa on z niewielkim opóźnieniem).

Jedyną wadą przeniesienia napędu jest (czasem) utrudnione znalezienie biegu jałowego.

Osiagi silnika 8,4kW czyli nieco ponad 11KM przy 8500 obr./min. oraz 10Nm przy 7000 obr./min.  w połączeniu z uczciwie skalkulowaną masą - 121kg zapewniają przyzwoitą trakcję i elastyczność, oczywiście biorąc pod uwagę pojemność pojazdu. Keewayem RKS możemy całkiem sprawnie poruszać się w mieście a poza nim utrzymamy prędkość 95km/h - przy sprzyjających warunkach zauważalnie przekraczając pierwszą kosmiczną, czyli granicę 100km/h.

Gruba premia należy się konstruktorom za zmiany podwoziowe. Klasyczny widelec bez regulacji, czy wahacz wleczony podparty na dwóch elementach resorująco-tłumiących nie wydają się czymś niezwykłym - ale działają naprawdę dobrze. Zapewniają stabilność w szybkich winklach i całkiem dobry komfort w czasie pokonywania miejskich nierówności. Względem poprzednika, zawieszenie sprawia wrażenie bardziej sprężystego, twardego, kosztem spadku komfortu. Na szczęście nie jest to drastyczny spadek.

Nowy zacisk przedni
Nowy zacisk przedni

Dochodzimy wreszcie do podzespołu, który w moim odczuciu sprawia najlepsze wrażenie, czyli układu hamulcowego. Producent wymienił bęben na tarczę w tylnym kole. Przednie otrzymało nowy zacisk, a dodatkowo zintegrowano obydwa hamulce. Oznacza to, że naciśnięcie hamulca nożnego uruchamia także przedni i odwrotnie. Całość działa niezwykle sprawnie, dozowalność zaskakująco precyzyjne. A co najważniejsze, początkujący bez względu na okoliczności do hamowania zawsze wykorzystają obydwa koła.

Dobra zmiana: tarcza zamiast bębna
Dobra zmiana: tarcza zamiast bębna

Jazda Keewayem dostarcza sporo przyjemności. Motocykl jest łatwy w prowadzeniu, wybacza sporo błędów, jest też do bólu ekonomiczny. Katowany nie zużyje więcej, niż 4,5l/100km a jeżdżąc spokojnie bez trudu osiągniemy wynik z cyfrą "3" z przodu. Mi największą przyjemność sprawiała walka z czasem i próba utrzymywania prędkości niezależnie od warunków drogowych. A więc "nie odpuszczać" dopóki jest jakakolwiek luka pomiędzy samochodami, czy pomiędzy nami, autobusem, a końcem pasa. "Hamulec jest moim wrogiem, a jego dotknięcie tchórzostwem". To oczywiście przekoloryzowane nastawienie, ale muszę się podzielić pewną uwagą dotyczącą jazdy na "125".

Keeway RKS 125 2017
Keeway RKS 125 2017

Zanim zacząłem pracować w branży motocyklowej, miałem bardzo mało okazji do jazdy 125, szybko wskakując na większe pojemności. Teraz widzę, jak duży był to błąd, i jak duży progres w rozwoju jazdy widać, podczas "gnania na złamanie karku" tymi sympatycznymi pojazdami. Wykorzystanie potencjału silnika czy lekkość manewrów procentuje podczas dosiadania litrowych sportów. I dlatego namawiam Was do powrotu na małe pojazdy, o ile oczywiście, macie taką okazję.

Cargo/pasażer

Testowany Keeway RKS 125 ma dużą dzielność cargo. Bak wykonano z metalu, więc przypniemy do niego uniwersalny tankbag, a producent wyposażył pojazd w punkty mocujące bagaż (pod siedzeniem) oraz uchwyty dla pasażera, które mogą służyć do montażu sakw czy toreb. Jeśli poruszamy temat pasażera - jego miejsce jest wygodne. Uchwyty zapewniają komfort podróży, siodło jest miękkie a wysokość podnóżków nie wymaga przesadnego podkurczenia nóg. Szkoda, że pojemność i moc silnika uniemożliwiają wykorzystanie pojazdu jako turystyka, jeśli chcemy tylko poruszać się z "godnymi" prędkościami.

Solidne uchwyty to ukłon w stronę pasażera
Solidne uchwyty to ukłon w stronę pasażera

Podsumowanie

Jaki jest Keeway RKS 125? Dojrzały, godny uwagi, ma udaną jednostkę napędową, zapewnia komfort, jego jakość wykonania nie odbiega od japońskiej konkurencji, a hamulce należą do najlepszych, szczególnie w swojej klasie cenowej. Z racji faktu, że poruszyliśmy temat finansów - Keeway RKS 125 kosztuje 7200 zł. W wersji na rok 2017 jest pojazdem pozbawionym większości wad poprzednika, a do tego spełnia normę Euro 4. Dlatego uważamy go za jedną z najlepszych ofert na rynku, szczególnie w swoim przedziale cenowym...

Dane techniczne

Pojemność silnika:  125 ccm
Oznaczenie silnika:  157FMI-2B
Rodzaj:  1-cylinder/4-suw/2-zawory
Średnica cylindra x skok tłoka:   ø 57 mm x 48.8 mm
Moc maksymalna:  8.4 kW przy 8500 obr/min
Moment obrotowy:  10 Nm przy 7000 obr/min
Stopień sprężania:  10.6:1
Zasilanie:   Wtrysk
Typ:  SOHC
Zapłon:  TLI
Rozruch:   Elektryczny
Smarowanie: Ciśnieniowe rozbryzgowe
Chłodzenie:  Chłodzony powietrzem
Skrzynia biegów:   5-biegów
Przeniesienie napędu:   Łańcuch
Sprzęgło:   Mokre wielotarczowe
Waga:  121 mm
Wysokość siedzenia:  760 mm
Długość:  2040 mm
Szerokość:  780 mm
Zawieszenie tył: Amortyzator olejowy
Skok zawieszanie tył:   60 mm
Rozmiar opony przód:   90/90-17″
Rozmiar opony tył:   110/80-17″
Hamulec przód:   Tarcza
Rozmiar hamulca przód:  230 mm
Hamulec przód:   Tarcza
Rozmiar hamulca tył:   130 mm