Wnętrze
W nowej Mazdzie 3 zmieniło się stosunkowo niewiele. Wprawne oko zauważy lekko zmodyfikowany wygląd przodu i tyłu. Chromowana obwódka grilla jest nieco szersza i zamiast zachodzić na reflektory, "wchodzi" w nie. Logo marki zostało z kolei umieszczone nieco niżej i teraz całe mieści się w obrębie grilla. Nowy jest też zderzak i klosze lamp - tak z przodu, jak i z tyłu.
We wnętrzu główne modyfikacje to kierownica, przypominająca tę z MX-5, zastąpienie tradycyjnego hamulca ręcznego elektromechanicznym, uruchamianym za pomocą przycisku oraz zastosowanie żaluzji zamykającej schowek na tunelu między fotelami. Wyświetlacz head-up został poprawiony, ma lepszą jakość obrazu i pełne kolory.
Wyposażenie
W wyposażeniu Mazdy 3 po face liftingu znajdzie się ulepszony system Advanced SCBS ograniczający skutki kolizji i zapobiegający kolizjom przy małej prędkości. Dzięki zastąpieniu laserów kamerą optyczną układ wykrywa inne pojazdy w większym zakresie prędkości i rozpoznaje obecność pieszych na jezdni.
Mazda3 2017 będzie również oferowana z systemem adaptacyjnych świateł diodowych (ALH), obejmującym nieoślepiające światła drogowe, a także światła mijania o szerokim zasięgu, z układem automatycznego poziomowania.
GVC - płynniejsza jazda, więcej Jinba-Ittai
Wprowadzenie na rynek odświeżonej Mazdy3 jest okazją do debiutu systemu G-Vectoring Control (GVC). Jest to pierwszy system wchodzący w skład nowego zestawu technologii SKYACTIV-VEHICLE DYNAMICS, zapewniających kontrolę nad pracą silnika, skrzyni biegów, podwozia i nadwozia. Według producenta, ma to zwiększyć poczucie Jinba-Ittai, czyli "jedności jeźdźcy (kierowcy) z koniem (samochodem).
Jak działa GVC? W skrócie - chwilowo i niemal niezauważalnie zmniejsza wartość momentu obrotowego (ok. 30 Nm) generowanego przez silnik, żeby w zakręcie dociążyć przednią oś (maksymalnie 5 kg na każde koło) i zwiększyć przyczepność. Pomaga on utrzymać tor jazdy bez konieczności korygowania go ruchami kierownicy. Podobnie podczas jazdy na wprost konieczność ciągłego poprawiania toru jazdy subtelnymi ruchami kołem kierownicy została zminimalizowana.
System GVC oprócz tego ma za zadanie zmniejszać wpływ działających na kierowcę i pasażerów sił podczas manewrów przyspieszania i hamowania, a także skręcania.
Silniki
W nowej Mazdzie 3 wprowadzono też system tłumienia wibracji powodujących charakterystyczne klekotanie silnika wysokoprężnego w trzech najważniejszych zakresach częstotliwości (Natural Sound Frequency Control), a w wyciszeniu wnętrza pomaga technologia Natural Sound Smoother, zastosowana we wszystkich wersjach z silnikiem Diesla.
Na rynku europejskim Mazda3 2017 pojawi się jeszcze w bieżącym roku. Oferta silników będzie nadal obejmowała trzy silniki benzynowe SKYACTIV-G, w tym 1,5 (100 KM) oraz 2,0 w dwóch wersjach mocy - 120 i 165 KM oraz diesla SKYACTIV-D 1,5 (105 KM).