To wydarzenie bez precedensu w historii japońskiej marki, ale podkreślające też rolę europejskich rynków dla strategii rozwojowej Mitsubishi. Stąd debiut nowego SUV-a na salonie genewskim i planowane rozpoczęcie jego sprzedaży najpierw na Starym Kontynencie jesienią tego roku. W gamie marki Eclipse Cross pozycjonowany będzie między crossoverem ASX a SUV-ami Otutlander i Outlander PHEV. Do jego głównych konkurentów zaliczać się będą m.in. Nissan Qashqai, Peugeot 3008, VW Tiguan czy Hyundai Tucson.
Mitsubishi Eclipse Cross – nazwa zobowiązuje
To nie przypadek, że nowy model odziedziczył nazwę po słynnym sportowym modelu, jaki dostępny był w ofercie marki od 1989 do 2005 roku. Dzięki temu zabiegowi ma natychmiast kojarzyć się z dynamicznym charakterem, najlepszymi osiągami i precyzyjnym prowadzeniem godnym rasowego coupe. Z kolei przydomek Cross świadczy o jego uniwersalności i zdolnościach poruszania się w każdych warunkach. I trzeba przyznać, że stylistyka tego modelu potwierdza obietnice japońskich konstruktorów.
Auto zbudowane na zmodyfikowanej płycie podłogowej Outlandera jest zgrabne, a jego klinowaty profil z mocno pochyloną do przodu tylną szybą, krótkimi zwisami i muskularnymi nadkolami wyraźnie zwraca uwagę. Przód nadwozia zaprojektowano w oparciu o opracowaną przez Mitsubishi filozofię Dynamic Shield czyli tarczy ochronnej. Optycznie tworzy ją czarny fragment pasa przedniego z atrapą chłodnicy. Z kolei chromowane detale wykończenia, charakterystyczne przetłoczenia na masce, drzwiach i błotnikach oraz oryginalne, poziome przedzielenie tylnej LED-ową listwą dodają kompaktowemu SUV-owi zadziorności.
Mitsubishi Eclipse Cross – nowocześnie i funkcjonalnie
We wnętrzu uwagę zwraca rozbudowana konsola środkowa, w której dominującym elementem jest duży dotykowy ekran systemu multimedialnego Smartphone Link Display Audio, wspierającego rozwiązania Apple Car Play oraz Android Auto. Dzięki nim można w prosty sposób podłączyć i obsługiwać telefon czy korzystać z aplikacji multimedialnych. Pokładowy system Mitsubishi został dodatkowo wyposażony w dotykowy kontroler umieszczony między fotelami oraz czytelny wyświetlacz przezierny typu Head-up, na którym na specjalnej szybce wysuwanej z deski rozdzielczej nad zestawem zegarów pokazywane są przydatne podczas jazdy dane, w tym m.in. prędkość czy ustawienia tempomatu.
Pasażerowie mają do dyspozycji sporo miejsca, a specjalna konstrukcja siedzeń i możliwość przesuwania tylnej kanapy sprawiają, że nawet wysokim osobom nie powinno brakować przestrzeni nad głową. Oparcia siedzeń można składać w stosunku 60:40 i w ten sposób dopasowywać pojemność bagażnika lub ilość miejsca w kabinie do bieżących potrzeb.
Mitsubishi Eclipse Cross – zwinnie i szybko
W momencie debiut rynkowego nowy japoński SUV dostępny będzie w dwóch wersjach silnikowych: z czterocylindrową, turbodoładowaną jednostką benzynową o pojemności 1,5 l z bezpośrednim wtryskiem paliwa i bezstopniową skrzynią CVT (ma 8 wirtualnych przełożeń dzięki funkcji Sport Mode) oraz turbodieslem 2,2 l, który współpracować będzie z nową 8-biegową, automatyczną skrzynią biegów. Szczegółowe dane o parametrach tych silników i osiągach poznamy za kilka miesięcy.
Eclipse Cross będzie oferowany z napędem na cztery koła ze zintegrowanym układem sterującym dynamiką pojazdu Super All-Wheel Control (S-AWC) i systemem aktywnej kontroli pokonywania zakrętów (AYC), co ma wpływać na precyzyjne prowadzenie i dużą stabilność samochodu.
Ponadto w wyposażeniu modelu będą mogły znaleźć się m.in. system ograniczający skutki kolizji czołowych (FCM) korzystający z kamery, radaru laserowego (oraz radaru milimetrowego, jeśli samochód jest wyposażony w tempomat adaptacyjny), dzięki którym wykrywa pojazdy i pieszych przed samochodem, system informujący o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDW), ultradźwiękowy asystent ruszania kontrolujący moc silnika, by uniknąć gwałtownego przyspieszania ze startu zatrzymanego, gdy przed (bądź za) samochodem znajduje się inny samochód lub przeszkoda, automatyczne światła drogowe (AHB) czy kamery 360 stopni z widokiem z lotu ptaka ułatwiające parkowanie.
Mitsubishi Eclipse Cross – potencjał na hit
Bez wątpienia będzie to jeden z najważniejszych modeli w gamie japońskiego koncernu. Powalczy o klienta w bardzo konkurencyjnym segmencie rynku, ale przy odpowiedniej polityce cenowej ma szanse na utarcie nosa konkurencji. Z pewnością wniesie do klasy kompaktowych SUV-ów i crossoverów dużo świeżości.
Podstawowe dane techniczne:
Dł. x Szer. x Wys. (mm) | 4405 x 1805 x 1685 |
Rozstaw osi (mm) | 2670 |
Rozstaw kół P/T (mm) | 1545 / 1545 |
Silnik & skrzynia biegów | 1.5L turbodoładowany, benzynowy z bezpośrednim wtryskiem / skrzynia bezstopniowa CVT |
2.2L turbodiesel / 8-stopniowa skrzynia automatyczna | |
Napęd | Elektronicznie sterowany napęd na 4 koła |
Materiał powstał we współpracy z marką Mitsubishi.