Co się długo przygotowuje, zazwyczaj na koniec jest bardzo dobre – jeśli ta reguła pokryje się z rzeczywistością, to nowe Audi A3 będzie rynkowym przebojem. Dlaczego? Początkowe plany zakładały, że nowa generacja modelu ujrzy światło dzienne w 2018 roku. Główni menedżerowie z Ingolstadt doszli jednak do wniosku, że obecny model musi dojeździć do 2020 roku. Z oferty zniknie wtedy, i to bez żadnego zastępstwa, najrzadziej wybierana 3-drzwiowa wersja.

Audi A3 - Nowe wyzwania

Nowe Audi A3 (o wewnętrznym oznaczeniu „AU380”) ma być dla koncernu samochodem jeszcze ważniejszym niż obecny model – planiści zakładają, że rocznie sprzeda się średnio o 50 tys. sztuk więcej niż teraz. Żeby było to możliwe, firma zapowiada podkręcenie designu. Aktualne A3 i koncept Sportcoupé z 2014 roku tylko z grubsza dają pogląd na przyszły kierunek stylistyki A3. Zmiany mają być olbrzymie, bo zaczną się od proporcji nadwozia – samochód stanie się szerszy, niższy i dłuższy. Karoseria ma stawiać mniejszy opór aerodynamiczny, a jednocześnie powinna być bardziej funkcjonalna. Według dobrze poinformowanych źródeł z Ingolstadt styliści nie chcą jednak akcentować horyzontalności auta poprzez chromowaną „biżuterię”. Zamiast tego zupełnie na nowo zostaną zdefiniowane: grill, zwisy, nadkola i klamki. Nie zabraknie rzucających się w oczy poszerzeń nadkoli, które sprawią, że mimo niewiele zmienionego rozstawu kół samochód będzie wyglądał na znacznie szerszy.

Audi A3
Audi A3

Audi A3 - Najpopularniejsze wersje

Koniem pociągowym oferty pozostanie szczególnie w Europie ceniony Sportback, ale w Chinach i Stanach Zjednoczonych ta wersja jest mocno goniona przez Limousine. Pewnym zastępstwem 3-drzwiowej wersji będzie A3 Sportcoupé – 4-drzwiowe auto, z dużą tylną klapą i stylistyką mocno wzorowaną na TT. Model ten ma konkurować z następcą Mercedesa CLA i przyszłym BMW serii 2 Gran Coupé. Nad A3 cabrio wisi na razie duży znak zapytania, bo dotychczasowa wielkość sprzedaży (poniżej 10 tys. aut rocznie) nie zachęca do tego, żeby wydawać masę pieniędzy na nowy model. Najprawdopodobniej obecna generacja z płóciennym dachem przetrwa w prawie niezmienionej formie do 2023 r.

Podobny los spotka A3 Vario, czyli auto o wymiarach A3 z wnętrzem wielkości A4. Tu jako oficjalny powód ludzie z otoczenia zarządu podają, że van nie pasuje do filozofii marki i nie należy wchodzić w konfrontację z BMW serii 2 Active Tourer lub Mercedesem klasy B. Ciekawe, jak długo firma pozostanie przy tym zdaniu...

Także potencjalny konkurent spod znaku czterech pierścieni dla E-Golfa nie znalazł się na co rusz skracanej liście produkcyjnych nowości. Za to A3 e-tron plug-in pozostanie w ofercie i będzie modernizowany analogicznie do Golfa VIII. Mimo że przygotowywana przez Volkswagena modułowa platforma do aut elektrycznych MEB będzie gotowa do produkcji w 2019 roku, znawcy tematu spodziewają się pierwszych bezemisyjnych odmian A3 dopiero w 2022 roku, i to w formie – jakżeby inaczej – Q4 Crossovera. No cóż, inaczej wyobrażaliśmy sobie przewagę dzięki technice, zwłaszcza po hucznych zapowiedziach VW o przerzuceniu ciężaru prac rozwojowych z diesli na samochody elektryczne.

Rynek Foto: Auto Świat
Rynek

Audi A3 - Cyfrowi pomocnicy

Zamiast tego „władca pierścieni” będzie z jeszcze większym wigorem pracował nad tematem digitalizacji, autonomicznej jazdy do prędkości 130 km/h i dalszej integracji pokładowych instrumentów auta z możliwościami, które daje połączenie go z internetem. Na razie usługi związane z coraz szerszym korzystaniem z zasobów internetowych nie są najbardziej lukratywną częścią sprzedaży samochodów, ale Audi chce stać w pierwszym szeregu, zanim tematem na poważnie zainteresują się giganci spod znaku Google’a czy Apple’a (albo zanim pokażą oni swoje pierwsze poważne propozycje, bo prace pewnie już trwają).

Nawet jeśli najpóźniej w 2025 roku pojawią się warunki do w pełni elektrycznej i autonomicznej jazdy, auta z silnikami spalinowymi będą nam towarzyszyły przez następne dziesięciolecia. Mimo „Dieselgate” także na następnym Audi A3 pojawi się z tyłu emblemat TDI. Będzie on oznaczał, że pod maską znalazła się 2-litrowa jednostka o mocy 122, 163 lub 204 KM.

W przypadku silników benzynowych prawie wszystko będzie się kręciło wokół jednostki 2.0 TFSI, która ma rozwijać 200 lub 252 KM. Pewne są też tzw. soft-hybrydy, w których silnik spalinowy będzie wspomagany elektrycznym (o mocy od 10 do 15 kW) – jego zadaniem będzie też kompensowanie turbodziury.

Audi S3 - S jak Sport

Ponieważ Audi nie chce oddawać pola AMG czy BMW, a konieczność zastosowania w motorach benzynowych filtra cząstek stałych zabiera nieco mocy, następne S3 i RS 3 będą korzystały z nowo opracowanej, wykonanej w całości z aluminium 5-cylindrowej jednostki 2.5. Podczas gdy wariant S ma osiągać 340 KM, w RS 3 Evo może być ich aż 420! Na pokładzie znajdzie się oczywiście napęd quattro-ultra, który ma ograniczyć zużycie paliwa, bo tylne koła będą napędzane tylko w razie potrzeby.

Ponadto Audi pracuje nad zmiennym stopniem sprężania, realizowanym za sprawą aktywnego łożyska w korbowodzie, i co za tym idzie – zmiennym skokiem tłoka. Zadziwiającymi efektami tej techniki są wyższa kultura pracy oraz mniejsze zużycie paliwa. Prototypowy silnik EA 890 ma zakres mocy od 170 do 260 KM. Z niecierpliwością czekamy na rezultaty pracy inżynierów z Ingolstadt.

BMW i Mercedes nie siedzą bezczynnie

Mercedes klasy A
Mercedes klasy A

Klasa A sprawiła Mercedesowi dużo radości (i nie tylko radości!), bo kompakt bardzo dobrze się sprzedaje. Żeby ten stan rzeczy się nie zmienił, Stuttgart zamierza poprawić w kolejnej generacji auta (od 2018 roku) praktyczność i funkcjonalność nadwozia. Poza tym Mercedes planuje wypuścić na rynek możliwie wiele pochodnych modeli, do których należą m.in. klasa B, CLA i CLA Shooting Brake, jak również GLA oraz dłuższa wersja klasy A i GLB, które ma zapełnić lukę między GLA i GLC.

BMW serii 1
BMW serii 1

Nowe BMW serii 1 (od 2019 roku) pójdzie podobną drogą. Zwiększy się przede wszystkim ilość miejsca oferowanego z tyłu, a seria 2 Gran Coupé zastąpi „jedynkę” 3d. Tak jak i w Volkswagenie Golfie, w BMW pojawi się sterowanie gestami.

Nowe Audi A3 - Naszym zdaniem

Koncern VW dużo mówił ostatnio o elektromobilności, ale na Audi przekłada się to tylko w niewielkim stopniu. Czyżby marce Volkswagen przypadła rola królika doświadczalnego, który musi wypróbować nową technikę, zanim trafi ona do marki premium? Bardzo ciekawi nas za to silnik o zmiennym stopniu sprężania!