To jeden z pierwszych na świecie samochodów produkcji seryjnej, stworzonych z myślą o automatycznej jeździe. Od roku 2018, Audi stopniowo będzie wdrażać w produkcji seryjnej elementy jazdy automatycznej, m.in. automatyczne parkowanie, automatyczny wjazd do garażu czy automatyczną jazdę w korkach.
Audi A8 – nowoczesny design nadwozia
Ten model kreuje zupełnie nowy styl – dla marki jest zwiastunem ery nowej stylistyki. Przód z szeroką, pionową osłoną chłodnicy Singleframe oraz płynna, a zarazem muskularna sylwetka, symbolizują sportową elegancję, najwyższą jakość i nowoczesność. Luksusowa limuzyna prezentuje się okazale, zarówno w klasycznej wersji o długości 5,17 m, jak też jako Audi A8 L z rozstawem osi wydłużonym o 13 cm.
Charakterystycznym elementem są reflektory diodowe HD Matrix ze światłami laserowymi Audi Laser oraz pasma diod połączonego z tylnymi światłami wykonanymi w technice OLED. Pasma wytwarzają jedyne w swoim rodzaju animacje witające i żegnające kierowcę, gdy ten znajduje się w pobliżu pojazdu.
Audi A8 – luksusowe wnętrze
W porównaniu do swych poprzedników, obie wersje karoserii znacznie się wydłużyły. Oferta wersji wyposażenia i materiałów jest bogata, a każdy jej detal ma najwyższą jakość ręcznego wykończenia, począwszy od perforacji obić siedzeń, aż po elektrycznie wysuwane i chowane osłony nawiewów.
Najbardziej prestiżowe miejsce podróżowania nowym flagowym Audi znajduje się z tyłu, po prawej stronie. W Audi A8 L może to być dostępne opcjonalnie tzw. siedzenie relaksujące, z wieloma możliwościami regulacji i z podnóżkiem. W tym miejscu pasażer może ogrzewać i masować swe stopy, opierając je o tylną część siedzenia przedniego pasażera i mając możliwość wyboru kilku stopni działania tej funkcji. Uczucie relaksu podnoszą dodatkowo nowe, komfortowe zagłówki.
Audi A8 z możliwością automatycznej jazdy
Nowe Audi A8, to jeden z pierwszych na świecie seryjnie produkowanych samochodów stworzony z myślą o automatycznej jeździe. Funkcja automatycznej jazdy w korkach (Audi AI traffic jam pilot) może przejąć zadania kierowcy w ruchu spowolnionym do maksymalnej prędkości 60 km/h na autostradach i na drogach szybkiego ruchu, na których bariery wyraźnie oddzielają przeciwne pasy ruchu. Do aktywacji systemu służy przycisk AI na konsoli środkowej.
Funkcja automatycznej jazdy w korkach zarządza startem samochodu, przyspieszaniem, kierowaniem i hamowaniem. Kierowca nie musi już sprawować nieustannego nadzoru nad pojazdem. Może na długo zdjąć ręce z kierownicy i w zależności od obowiązujących w danym kraju przepisów, oddać się czynnościom, które można wykonywać w pojeździe, np. oglądać pokładową TV. Osiągając granice swych możliwości, system automatycznej jazdy zaleca kierowcy, by ponownie przejął kontrolę nad pojazdem.
Wprowadzenie na poszczególnych rynkach systemu automatycznej jazdy w korkach, obok przestrzegania uwarunkowań prawnych, wymaga również uwzględnienia lokalnych zasad funkcjonowania poszczególnych aplikacji i systemu kontroli. Ponadto należy mieć na uwadze stosowanie na świecie różnych procedur zatwierdzania i wynikających z nich terminów. Z tych względów system ten będzie wprowadzany sukcesywnie w kolejnych krajach.
Audi A8 - nowa jakość podwozia
Dzięki pakietowi innowacyjnych rozwiązań, podwozie na nowo odkrywa swe możliwości. Jednym z takich rozwiązań jest dynamiczny, działający na wszystkie cztery koła układ kierowniczy, łączący możliwość bezpośredniego, sportowego prowadzenia z niezachwianą stabilnością. Przełożenie układu kierowniczego na osi przedniej zmienia się w zależności od prędkości, natomiast koła tylne – również zależnie od prędkości – skręcają o kilka stopni w tym samym lub przeciwnym kierunku. Dzięki sportowemu mechanizmowi różnicowemu, prowadzenie samochodu staje się jeszcze bardziej dynamiczne i precyzyjne. Sportowy mechanizm różnicowy aktywnie rozdziela momenty napędowe między kołami tylnej osi, uzupełniając w ten sposób zadania stałego napędu na cztery koła quattro, który w nowym Audi A8 jest elementem wyposażenia seryjnego.
Kolejne innowacyjne rozwiązanie techniczne, to w pełni aktywne zawieszenie Audi AI. W zależności od życzenia kierowcy i w zależności od sytuacji drogowej, system ten jest w stanie przy pomocy elektrycznych siłowników podnieść lub opuścić każde koło z osobna. Taka elastyczność daje szeroki zakres charakterystyk prowadzenia: od delikatnej i komfortowej podróży klasyczną luksusową limuzyną, aż po dynamiczne prowadzenie samochodu sportowego. W połączeniu z systemem ochrony bezpieczeństwa pre sense 360 stopni, pojazd ma możliwość błyskawicznego uniesienia jednego z boków w przypadku nieuchronnej kolizji bocznej, zmniejszając w ten sposób ewentualne skutki wypadku dla pasażerów.
Ten bardzo innowacyjny system zawieszenia, potrzebną mu do pracy energię czerpie z pokładowej sieci 48 V. Ten rodzaj sieci elektrycznej został tu użyty przez Audi po raz pierwszy jako główna sieć pokładowa. Innowacyjna koncepcja podwozia, współpracując dodatkowo ze specjalnie ulepszonym na potrzeby Audi A8 zawieszeniem pneumatycznym Audi air suspension, zapewnia kierowcy całkowicie nowe doznania podczas prowadzenia auta.
Audi A8 – paleta systemów napędowych
Nowe Audi A8 pojawi się na rynku z dwoma znacznie ulepszonymi silnikami V6 turbo: 3.0 TDI i 3.0 TFSI. Silnik wysokoprężny ma moc 210 kW (286 KM), a benzynowy – 250 kW (340 KM). Dwie jednostki ośmiocylindrowe – 4.0 TDI o mocy 320 kW (435 KM) i 4.0 TFSI o mocy 338 kW (460 KM), pojawią się nieco później. Topowym silnikiem będzie W12 o pojemności skokowej 6 litrów. Nie jest ona jeszcze dostępna w sprzedaży, nie posiada homologacji i dlatego nie podlega wytycznej 1999/94/WE.
Wszystkie pięć silników współpracuje z dwoma głównymi podzespołami: po pierwsze z chłodzonym wodą alternatorem - rozrusznikiem 48 V (RSG), uzupełnionym o konwencjonalny rozrusznik. Technika mild hybrid (ang. MHEV – mild hybrid electric vehicle) umożliwia „żeglowanie” z wyłączonym silnikiem oraz komfortowe, praktycznie bezgłośne ponowne włączenie silnika. Ponadto zawiera poszerzoną funkcję start-stop oraz ma wysoką moc rekuperacji, do 12 kW. Rozwiązania te stosowane łącznie, jeszcze bardziej obniżają zużycie paliwa i tak już wydajnych silników – nawet o 0,7 litra na 100 km w realnych warunkach jazdy.
W terminie późniejszym planowane jest wprowadzanie na rynek modelu Audi A8 L e-tron quattro z mocnym napędem hybrydowym typu plug-in. Jego silnik 3.0 TFSI i mocny silnik elektryczny, wspólnie generują moc systemową 330 kW (449 KM) i systemowy moment obrotowy 700 Nm. Akumulator litowo-jonowy magazynuje energię elektryczną wystarczającą na około 50 km elektrycznej jazdy. Opcjonalnie będzie można ładować go bezprzewodowo, z wykorzystaniem funkcji Audi Wireless Charging.
Nowe Audi A8 i A8 L pojawią się na rynku późną jesienią 2017 roku.