Ulubionym samochodem Niemców jest Volkswagen Golf. Co miesiąc u naszych zachodnich sąsiadów rejestruje się ok. 20 tys. egzemplarzy kompaktowego VW. I tak od dziesięcioleci. Gdy sprzedaż zaczyna słabnąć, pojawia się nowa generacja. Za rok – już ósma. Mamy sporo informacji związanych z nowym autem. Wiemy na przykład, że Sportsvan i Touran staną się jednym modelem. Golf będzie miał mniej wariantów, przejrzyściej skonstruowaną paletę silników i mocniej zróżnicowane linie wyposażeniowe.

Volkswagen Golf VIII

Volkswagen Golf najpierw jako hatchback 3d i 5d plus kombi

Stylistyka Golfa VIII jest – nie da się ukryć – bardzo „golfowa” i zupełnie nierewolucyjna. Inżynierowie od aerodynamiki obniżyli maskę, wgłębienia czterech reflektorów wchodzą w zderzak, podział powierzchni tylnej części auta jest ściśle geometryczny, z tyłu światła są nadal dzielone. Po bliższym przyjrzeniu się widać nowe proporcje. Golf będzie niższy i szerszy. Słupki dachowe są smuklejsze, boki mają wyrazistszą strukturę – na wysokości klamek pojawiło się przetłoczenie.

Podczas gdy Audi i Seat żegnają się z 3-drzwiowymi odmianami swoich kompaktów, Volkswagen pozostaje przy tym wariancie. W planach jest też następne kombi. Rozstaw osi Varianta wzrośnie o 50 mm (do 2680 mm), a całe auto ma być wizualnie atrakcyjniejsze.

Volkswagen Golf VIII

Sportowe odmiany Volkswagena Golfa VIII

Ciekawie robi się, gdy dostrzeże się niuanse odmian Golfa VIII, których ekstremalnym przykładem jest wersja R. Tu inżynierom i stylistom pozwolono na najwięcej – topowy model otrzyma szerokie błotniki i zmienione zderzaki, wielkie koła oraz 4 końcówki wydechu. Kto nie chce lub nie może dodać kilkudziesięciu tysięcy złotych, może spróbować zadowolić się mniej kosztownym pakietem R-Line. W obu przypadkach wzrok przyciągają ledowe światła z przodu i z tyłu. Nie dość dynamicznie? Jest jeszcze GTI, w którym po obu stronach nowego wlotu powietrza romboidalne LED-y tworzą charakterystyczny kształt świateł dziennych. Nie dość elegancko? To może Highline, w którym blask chromowanych powierzchni śmiało dorównuje Arteonowi?

Volkswagen Golf VIII

We wnętrzu Golfa rządzi elektronika

Otwarcie drzwi rozpoczyna festiwal elektronicznych nowości. System Smart Light automatycznie dopasowuje wszystkie świecące urządzenia do jasności otoczenia, Touchslider u dołu ekranu zastępuje klasyczne pokrętło, prosta dźwignia służy do zmiany biegów za pośrednictwem impulsu elektronicznego, czujnik odcisku palca rozpoznaje użytkownika i jego ulubioną muzykę, skróty, temperaturę wnętrza. Komunikacja z autem odbywa się za pośrednictwem samouczącego się systemu komend głosowych. W ofercie znajdą się różne poziomy wyposażenia wnętrza: od podstawowego przez ozdobione czerwonymi akcentami GTI po w pełni cyfrowego Golfa R. Nie będzie natomiast analogowych wskaźników prędkości i przebiegu. W kokpicie najbogatszej wersji znajdą się: 1) wielofunkcyjna kierownica; 2) opcjonalny wyświetlacz head-up, podający wskazówki nawigacyjne i ostrzeżenia o limitach prędkości; 3) obrócony ku kierowcy panel obsługi świateł i lusterek z polem dotykowym po lewej stronie kierownicy; 4) centralny wyświetlacz, który na życzenie może rozwinąć się do funkcji wirtualnego kokpitu; 5) panel klimatyzacji również obsługiwany dotykowo; 6) główny ekran dotykowy ze znanymi ikonami, który można przesuwać gestem, powiększać i dopasowywać.

Silniki Volkswagena Golfa VIII, czyli dla każdego coś miłego

Specjalnie do wersji R opracowano 3-litrowe VR6 biturbo o mocy 400 KM i momencie 450 Nm – to wstępne dane, bo w lecie 2018 r. filtr cząstek stałych w silnikach benzynowych pewnie je zmieni. Golf GTI będzie miał łatwiej, ale jego 245 KM w wersji podstawowej i możliwe 300 KM w wariancie Performance to też nieźle. Inne silniki: podstawowy 1.0 (3-cylindrowy o mocy 95 lub 116 KM); 1.5 (130 lub 150 KM); 2.0 (197 KM); 2.0 TDI (4 wersje mocy 122-224 KM); hybryda (mild hybrid seryjnie z silnikami 4-cylindrowymi); hybrydy plug-in z motorami 1.5 i 2.0. VW zastanawia się jeszcze, czy uzupełnić rodzinę Golfa o cabrio na bazie T-Roca. Mogłoby się to stać w 2020 r.

Volkswagen Golf to mistrz ewolucji

Stylistycznie Golf mało się zmienia, ale technicznie ósma generacja zapewni solidną dawkę nowości. Cyfrowy kokpit otwiera szeroko drzwi do świata sztucznej inteligencji. W nowej palecie silników znajdą coś dla siebie zarówno oszczędni, jak i spragnieni sportowych wrażeń.