To ma być kolejne podejście do rynku USA, gdzie ten model zniknął z oferty w 2006 roku. Teraz mam być wyjątkowo atrakcyjny. Producent zapowiada, że aż 70 proc. komponentów będzie wykorzystywanych z innych modeli jak m.in. płyta podłogowa, jednostki napędowe, przekładnie, elektronika, co pozwoli na obniżenie kosztów produkcji. Będą też aluminiowe elementy nadwozia, co pozwoli na obniżenie masy pojazdu. Według niektórych źródeł, VW Paheton ma otrzymać wiele komponentów znanych z obecnej generacji Audi A8.
Volkswagen Phaeton powstał na bazie projektu Volkswagen Concept D, a wersja seryjna produkowana jest od 2002 roku w szklanej manufakturze ulokowanej w centrum Drezna. Koncepcja tego auta była pomysłem ówczesnego prezesa koncernu Volkswagen Ferdinanda Piecha, który chciał stworzyć superlimuzynę przewyższającą technicznie wszystkie dostępne na rynku modele konkurencji. Dzięki temu w tym aucie pojawiły się najnowsze rozwiązania techniczne.
Rynek jednak okazał się bezwzględny i nigdy nie udało się w rankingach sprzedaży przeskoczyć Mercedesa klasy S, BMW7 i Audi A8, co należy uznać za porażkę producenta. Na wielu rynkach auto nie odniosło spodziewanych sukcesów, a w 2011 roku wycofano je z polskiej oferty.
Obecnie przygotowywana jest druga generacja, której premiera odbędzie się podczas międzynarodowego salonu samochodowego w Detroit (styczeń 2014), a w Europie to auto zobaczymy w marcu podczas salonu w Genewie.