Druga odsłona Audi Q5 od strony wizualnej nie stanowi niespodzianki, wpisując się w stylistykę najnowszych modeli marki z Ingolstadt. Ewolucyjne zmiany to już tradycja, klienci powinni docenić jeszcze bardziej dopracowaną konstrukcję i nowe elementy wyposażenia, zwiększające komfort jazdy.

„Pierwsze Audi Q5 przez całe lata było najlepiej sprzedającym się SUV-em w swojej klasie. Zaprojektowanie jego następcy nie było zadaniem łatwym, ale właśnie dlatego stało się tak fascynujące” – stwierdza Rupert Stadler, prezes zarządu Audi AG. „Nowym Q5 po raz kolejny podnosimy wyżej poprzeczkę. Najważniejszymi innowacjami, które znaleźć można na pokładzie tego SUV’a są: napęd quattro z techniką ultra, bardzo wydajne silniki, zawieszenie pneumatyczne z systemem kontroli amortyzacji oraz bogata oferta systemów infotainment i systemów wsparcia.”

Nowe Q5 ma prawie wszystkie wymiary większe od swojego poprzednika. Auto mierzy 4,66 m długości, 1,89 m szerokości i 1,66 m wysokości, a jego rozstaw osi wynosi 2,82 m. Jednocześnie SUV stracił na wadze – w zależności od wersji masę pojazdu zredukowano nawet o 90 kg.

W kabinie wygospodarowano więcej miejsca dla pasażerów oraz ich bagaży. Tylna kanapa ma przesuwane siedziska i zmienny kąt pochylenia oparć. W zależności od ustawień, bagażnik ma pojemność podstawową od 550 do 610 litrów, czyli o dziesięć litrów większą niż dotychczas. Maksymalna przestrzeń bagażowa wynosi 1550 litrów.

Q5 jest kolejnym modelem, który otrzymał tzw. Audi virtual cockpit, czyli wyświetlacz zamiast analogowych wskaźników (opcja). Kierowca może wybrać jeden z dwóch trybów wyświetlania. W widoku klasycznym na monitorze o przekątnej 12,3 cala dominują okrągłe zegary prędkościomierza i obrotomierza, zaś w trybie progresywnym większa staje się mapa nawigacji lub lista menu. Najważniejsze informacje mogą być również wyświetlane na przedniej szybie bezpośrednio przed oczami kierowcy (head-up display).

Początkowo gama jednostek napędowych będzie obejmowała cztery silniki – wszystkie gruntownie zmodernizowane, mocniejsze i oszczędniejsze niż do tej pory. Do wyboru będą trzy wysokoprężne silniki TDI (2.0/150 KM, 2.0/190 KM, 3.0/286 KM) i jeden benzynowy 2.0 TFSI o mocy 252 KM. Układ przeniesienia napędu SUV-a opracowano na nowo, podobnie jak sześciobiegową manualną skrzynię biegów, siedmiostopniową dwusprzęgłową S tronic i ośmiostopniową przekładnię automatyczną tiptronic. Wersja z podstawowym dieslem napędzana jest na przednie koła. W przypadku pozostałych silników napęd quattro nie wymaga dopłaty.

Audi umożliwia również wybór jednego z dwóch układów amortyzacji. Standardowe oferuje zmienną siłę tłumienia, podczas gdy dostępne za dopłatą adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne nie tylko dopasowuje siłę amortyzacji, ale również może zmieniać wysokość zawieszenia karoserii (pięć poziomów). Kierowca nowego Audi Q5 otrzymał do wyboru dwa nowe tryby jazdy systemu Audi drive select, regulującego pracę różnych podzespołów. Opcje lift/offroad i allroad przydadzą się w terenie.

Lista wyposażenia dodatkowego, jak to w Audi, będzie bardzo długa. Nie zabraknie na niej najnowszych systemów multimedialnych z podłączeniem do Internetu i zaawansowanych układów bezpieczeństwa czynnego. Samochód będzie oferowany w czterech liniach wyposażeniowych, mających delikatny wpływ na jego wygląd zewnętrzny. Do wyboru przygotowano: linię sport, pakiet sportowy S line, pakiet stylistyczny design selection oraz pakiet zewnętrzny S line.

Sprzedaż nowego Audi Q5 rozpocznie się z początkiem 2017 roku. Produkcję modelu umieszczono w nowej fabryce koncernu w Meksyku.

Materiał powstał we współpracy z marką Audi.