Rozrusznik ledwo kręci, auto nie zapala? To mogą być objawy problemów z akumulatorem – ale wcale nie muszą. Zanim spiszesz starą baterię na straty, lepiej sprawdź, czy to rzeczywiście w niej tkwi problem.

Nawet dobry akumulator zamontowany w sprawnym, prawidłowo eksploatowanym aucie raz na kilka lat może wymagać wymiany. Na pewno jednak zużyje się szybciej, jeśli samochód porusza się tylko na krótkich trasach lub jest bogato wyposażony w akcesoria zużywające prąd. Bateriom szkodzą też: głębokie rozładowania, skorodowane styki, nadmierne wibracje spowodowane nieprawidłowym montażem w aucie, a przede wszystkim – niewłaściwe napięcie ładowania.

Zarówno za wysokie, jak i za niskie może prowadzić do nieodwracalnych uszkodzeń ogniw. Napięcie ładowania akumulatora można sprawdzić samodzielnie – wystarczy do tego multimetr kupiony w sklepie. Gdy silnik pracuje, napięcie na zaciskach akumulatora powinno się mieścić w zakresie 13,8-14,4 wolta.

W razie jakichkolwiek wątpliwości warto udać się do warsztatu, który – często nawet za darmo – skontroluje kondycję baterii za pomocą specjalistycznego urządzenia diagnostycznego, które mierzy zarówno napięcie, jak i rzeczywistą zdolność rozruchową akumulatora. Niekiedy okazuje się, że był on po prostu niedoładowany – wtedy wystarczy podłączenie go na kilkanaście godzin do prostownika.

Po nową baterię lepiej do specjalisty

A co, jeśli okaże się, że potrzebna jest nowa bateria? Mimo że akumulatory można kupić choćby w hipermarketach, to lepiej zrobić to u specjalisty, który pomoże dobrać właściwy model, uwzględniając m.in. pojemność, prąd rozruchowy, rozmiar obudowy oraz usytuowanie i kształt zacisków.

Z pomocy fachowca warto skorzystać szczególnie w przypadku aut wyposażonych np. w systemy start-stop i układy odzyskiwania energii przy hamowaniu. Do takich aut potrzebne są specjalne akumulatory (tzw. EFB oraz AGM), ponieważ zamontowanie zwykłej baterii kończy się niemal natychmiastowym jej zniszczeniem.

Markowy akumulator działa lepiej

Przy zakupie i doborze akumulatora należy pamiętać, że ma on służyć przez kilka następnych lat, a jego prawidłowe funkcjonowanie powinno dawać pewność, że

w każdych warunkach pogodowych będziemy mogli uruchomić auto. Markowe akumulatory zachowują wysoką sprawność nawet w bardzo niskich temperaturach, czego nie można powiedzieć o pozornie podobnych produktach z Dalekiego Wschodu.

Zatem nie warto oszczędzić np. 30 zł przy wyborze nowej części, gdy holowanie auta po tym, jak bateria zawiedzie, nie tylko oznacza mnóstwo zmarnowanego czasu, lecz także duże wydatki. Zakładając nowy akumulator, należy zawsze sprawdzić instalację elektryczną auta. Bez prawidłowego ładowania nawet najlepszy akumulator szybko się zepsuje.

Paweł Kukiełka, Bosch Service Rycar

O tym warto pamiętać

- Akumulator musi być solidnie zamontowany, bo szkodzą mu nadmierne drgania.

- Nowoczesne auta zużywają prąd nawet wtedy, gdy nie są używane.

- Po dłuższym postoju akumulator należy doładować!

- Nie wolno dopuścić do jego całkowitego rozładowania.

- Warto regularnie kontrolować napięcie ładowania akumulatora.