Mercedes-Benz CLS to luksusowy samochód sportowy o 4-drzwiowym nadwoziu coupe. I (C219) generacja pojawiła się na rynku w 2004 roku i miała zapełnić lukę pomiędzy luksusowymi limuzynami i ekskluzywnymi coupe. I tak powstało eleganckie nadwozie z opadającą od połowy auta linią dachu oraz długą maską.
CLS bazował na płycie podłogowej klasy E W211. Dzięki kilku przetłoczeniom oraz fantazyjnym kształtom przednich reflektorów, auto wyglądało na dynamiczne, ale eleganckie zarazem. Charakterystyczne były także drzwi pozbawione ramek. Wnętrze jest dosyć komfortowe, i miejsca jest pod dostatkiem, z wyjątkiem ilości przestrzeni nad głową na tylnej kanapie. Tam wyżsi pasażerowie mogą odczuwać lekki dyskomfort. Poza tym, Mercedes przewidział miejsc tylko dla 4 osób. Bagażnik jest dosyć spory – jego pojemność wynosi 505 litrów.
W 2008 roku przeprowadzono drobny facelifting, który obejmował modernizację m.in. zderzaków oraz atrapy chłodnicy.
Wszystkie jednostki napędowe oferowane przez Mercedesa w tym modelu zapewniały mu zadowalające osiągi. Najsłabsza jednostka benzynowa (V6) miała 3 litry pojemności i rozwijała 231 KM, a najmocniejszy silnik (V8) oferował 388 KM z 5,5 litra objętości skokowej. Diesle miały pojemność 2,1 lub 3 litry i rozwijały 204 oraz 224 lub 265 KM. Topowa odmiana AMG występowała w dwóch odmianach – 55 oraz 63. Ta pierwsza miała 5,4-litrową widlastą „ósemkę” z kompresorem, generującą 476 KM, a druga, 6,2-litrowy silnik (wolnossący!) o tej samej liczbie cylindrów, jednak moc tej jednostki wynosiła 514 KM. Mercedes oferował do aut 5- oraz 7-biegową skrzynię automatyczną. Moc była przenoszona na tylną oś, bądź na wszystkie koła.
W 2011 roku na rynku pojawiła się II generacja CLS-a (C218). Bryła nadwozia pozostała taka sama, jednak stylistyka uległa zmianie – rozstaw osi został zwiększony, a auto zyskało bardziej agresywny charakter. W oczy wpada m.in. opadające przetłoczenie na drzwiach auta. Wnętrze nie wyróżnia się na tle innych modeli Mercedesa, ale szeroka gama dostępnych kolorów skóry, rodzajów i faktur drewna oraz metali sprawiają, iż środek nabiera bardzo luksusowego wymiaru. Miejsca wciąż starczy tylko dla 4 osób, a pojemność bagażnika uległa powiększeniu o zaledwie 5 litrów w porównaniu do poprzednika.
Nowością była zaprezentowana w 2012 roku 5-drzwiowa odmiana Shooting Brake. Niektórych może dziwić to, iż Mercedes połączył ze sobą luksusową limuzynę z coupe i „kombi” jednocześnie, ale wyszło mu to całkiem nieźle. Ciekawostką jest, iż można zamówić w tym modelu podłogę bagażnika wykończoną drewnem oraz aluminium. 2 lata później niemiecka marka zdecydowała się na drobny facelifting CLS-a. Główną zmianą były nowe reflektory Multibeam LED, które za pomocą danych, sczytywanych z kamery i przesyłanych do komputera dbały o odpowiednie oświetlenie drogi w zależności od panujących warunków.
Dostępne są 3 wersje wysokoprężne i 2 benzynowe. W pierwszym przypadku mamy do czynienia z silnikami o pojemności 2,1 litra i mocy 170 lub 204 KM lub V6 o pojemności 3 litrów i mocy 258 KM. Jednostki i zapłonie iskrowym to 3,5-litrowa V6-ka rozwijająca 333 KM lub 4,7-litrowa V8-ka o mocy 408 KM. Topowa odmiana CLS 63 AMG kryje pod maską mocarną widlastą „ósemkę” o pojemności 5,5 litra generującą 558 KM. Jeśli dla kogoś to za mało, Mercedes oferuje także wersję S z tym samym silnikiem, wzmocnionym do 585 KM. Jednak w tym przypadku dostajemy w standardzie napęd 4MATIC, gdzie w „bardziej cywilizowanej” odmianie AMG, dostajemy klasyczny napęd na tylną oś. Jedyną wersją, w której jesteśmy „skazani” na podstawowy rodzaj napędu, to najsłabszy diesel. Za przeniesienie momentu napędowego na koła odpowiada automatyczna, 7- lub 9-biegowa skrzynia biegów.
Głównymi konkurentami Mercedesa CLS są m.in. Audi A7, BMW serii 6 Gran Coupe oraz Porsche Panamera.