MINI Clubman jest pewnego rodzaju odmianą nadwoziową kombi znanego hatchbacka MINI One/Cooper. Auto nawiązuje do małego, brytyjskiego Mini Clubman produkowanego w latach 70. i 80.
Clubman produkowany przez koncern BMW jest o 24 cm dłuższy (8 cm dłuższy rozstaw osi) od swojego podstawowego modelu. Jego cechą charakterystyczną są drzwi tylnej klapy, które zostały podzielone na 2 części i otwierają się na boki, jak w dostawczaku. Auto pojawiło się na rynku w 2007 roku. Dzięki powiększeniu wymiarów nie tylko wzdłuż, ale także wzwyż i wszerz, pojemność bagażnika wzrosła o 100 litrów, a pasażerowie na tylnej kanapie nie będą już tak bardzo narzekać na brak miejsca na głowę oraz nogi.
Co ciekawe, auto jest 5-drzwiowe, z tym że tylne drzwi również zaliczają się do tego oddzielnie. Gdzie zatem są 5. drzwi? Otóż po prawej stronie, znajdują się „półdrzwi” otwierające się pod wiatr po otwarciu prawych przednich drzwi – rozwiązanie to znane jest m.in. z Mazdy RX-8 bądź z Rolls-Royce'a.
Pod maską gościły te same silniki co w przypadku 3-drzwiowego hatchbacka, tzn. 1,6- litrowy benzyniak o mocy od 90 do 211 KM. Wśród diesli dostępny był 1,6-litrowy silnik o mocy 110 KM, a po faceliftingu z 2010 roku, oferta ta poszerzyła się o 90- i 112-konną jednostkę oraz nowy, 2-litrowy silnik o mocy 143 KM. Moment obrotowy był przekazywany na przednią oś.
W 2015 roku na rynku pojawiła się II generacja MINI Clubman. Auto bazuje na III generacji MINI One/Cooper, jednak w przeciwieństwie do poprzednika, jest 6-drzwiowe, co oznacza iż posiada 4 drzwi, jak w hatchbacku i dodatkową parę jako klapę bagażnika. O ile przód oraz większa część boku pojazdu ulega takim samym piniom co hatchback (zdania odnośnie uroku auta są podzielone), to tył pojazdu jest bardzo intrygujący i lepiej zaprojektowany niż w przypadku poprzednika.
Pod maskę trafiły w dużej mierze nowe, 3-cylindrowe silniki autorstwa BMW – TwinPower Turbo. W przypadku benzyniaków mają one pojemność 1,5 litra i rozwijają 102 oraz 136 KM. Diesel ma tą samą pojemność ale generuje 116 KM. Pozostałe jednostki, 4-cylindrowe, mają pojemność 2 litrów i w przypadku silnika benzynowego, ma on 192 KM, a w przypadku wysokoprężnego – 150 lub 190 KM.