Foto: Przemek Wąworek / Auto Świat

Przegląd po zakupie - rozrząd i pasek

Wymiana napędu rozrządu to ważna sprawa, bo zerwany pasek najczęściej prowadzi do poważnych uszkodzeń silnika. Części do wymiany rozrządu to wydatek od 250 do 1500 zł (razem z zalecanymi nową pompą cieczy, a także np. kołem zmiennych faz rozrządu – zależnie od modelu i zużycia). Pasek napędu osprzętu zazwyczaj kosztuje kilkadziesiąt złotych (ale może być ich więcej – nawet 4), jego awaria zazwyczaj nie niesie ze sobą przykrych konsekwencji, choć w niektórych autach potrafi on wkręcić się do rozrządu.

Co robić: nawet jeśli sprzedawca zapewnia, że rozrząd był „robiony”, warto zdjąć obudowę paska i przyjrzeć się elementom – jakiej marki jest pasek, czy rolka też była zmieniona, czy przypadkiem z simmeringów nie sączy się olej? To podstawowe pytania, mogące zapobiec „katastrofie” w postaci zerwanego paska. Zdjęcie osłony rozrządu zazwyczaj nie jest trudne, ale w nowszych autach pasek pracuje w kąpieli olejowej! Gorzej jest w przypadku łańcucha, bo znacznie trudniej się do niego dostać (zadanie dla warsztatu). Nie zawsze łańcuch daje znać o zużyciu hałasem. Dobry serwis diagnostyczny może określić prawidłowość ustawienia rozrządu, badając oscyloskopem sygnały wysyłane przez czujniki położenia wału korbowego i wałków rozrządu.

Jeśli pasek klinowy i rolka nie mają widocznych uszkodzeń, wymianę można odłożyć, ale pamiętajcie, że montaż nowego paska w trasie bywa trudny.

Poziom trudności: 2,5/5. Podstawowy komplet narzędzi.

Zaplanuj wydatki na serwis auta (slajd 1 z 16)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego